Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka seedningslopp kommer gå i Västsverige 2020?


malaka

Recommended Posts

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klart att det är ett känsligt ämne då en stor del sköts ideellt. Men bara för att saker görs ideellt betyder det ju inte att vi som skidåkare funderar på när 100kr/dag är värt för 800 m snö mot att åka rullskidor. Finns inget problem. Jag åker gärna till Oslo flera ggr per säsong.

 

Avgiften är ju densamma även om spåret är längre. Denna vinter har det inte varit möjligt att få längre spår. Tranemo håller alltid toppklass på sina spår vilket jag gärna betalar för. Sen finns det såklart en punkt när det känns rimligare att åka rullskidor istället för på snö men det är en annan diskussion. Jämfört med vad ett liftkort kostar så är spåravgifter alltid låga. 

Link to comment
Share on other sites

Var kommer den skitiga snön ifrån? Mig veterligen ingen skitig snö mer än oförsiktiga skidåkare som kliver upp ur geggan med pjäxor i snön.

Välkomna att tillverka snö och preparera spår nätter igenom helt ideellt med kostnader för att drifta en anläggning inklusive reinvesteringar om drygt 2 miljoner kronor om året.

Spårintäkterna täcker inte hälften av kostnaderna, så tack vare sponsorer, vissa bidrag och tävlingsarrangemang går ekonomin ihop.

Undrar hur många som är beredda att jobba några tusen timmar ideellt för att dessutom också betala ur egen ficka för att få göra det, vilket blir konsekvensen om alla ska åka skidor gratis men de som gör snön o preparerar betalar för det.

Men de som inte tycker det är värt en hundring att åka skidor i Götaland denna vinter kan ju köpa bensin för samma hundring o se hur nära snön norr ut ni kommer på den bilturen.

Jag kan hålla med om att det är irriterande när åkare eller anhöriga kliver upp i snön med grus o lera på fötterna, som sen påskyndar avsmältningen. Som åkare försöker jag dra mitt strå till (från) stacken genom att hjälpa till och rensa spårbädden från grenar, bark, smuts, som samlas efter blåsiga perioder eller om det kryper upp stenar eller grus i blidvädret. Ser jag att det tinat ner till gruset kan man ägna en stund före åkningen att skotta i på det utsatta stället. Sen försöker jag äntra spåret utan att dra upp grus o lera och peta bort ev skräp som ev följt med. En bra idé i det sammanhanget är att ha skyddskor över pjäxorna, som tas av innan man tar på skidorna. Som åkare tycker jag man har ett ansvar att inte försämra resultatet av det idoga arbetet som utförs av spårmakarna.

En fördel är om det finns möjlighet att lägga ut snö så nära ombytesboden som möjligt för att minska indrag i spåret eller att det läggs skydd över gruset, vilket också minskar slitaget på sulan.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om västgötaloppet kommer att bli av som går samma helg.

Jag tror att man kan betrakta det som inställt redan nu. Väderprognosen fram till 2 feb visar ju inte på någon kyla, det behövs nog åtminstone 4-5 dagar med kallt väder för att få till ett sådant lopp. Alternativt 20 cm natursnö, men det känns mindre troligt.

Link to comment
Share on other sites

Lars Bern: hur gick det i senaste avsnitt av på spåret??

 

Kan inte påstå att jag själv briljerade på resorna men jag kunde iaf Men Without Hats som enligt Fredrik Lindström var guldstjärna.

(att jag även kunde låttiteln borde då vara dubbel guldstjärna)

 

Nån som vet ifall Fredrik Lindström sitter i seedningskommittén?

Link to comment
Share on other sites

Lars Bern: hur gick det i senaste avsnitt av på spåret??

 

Kan inte påstå att jag själv briljerade på resorna men jag kunde iaf Men Without Hats som enligt Fredrik Lindström var guldstjärna.

(att jag även kunde låttiteln borde då vara dubbel guldstjärna)

 

Nån som vet ifall Fredrik Lindström sitter i seedningskommittén?

Jag tränar i spåret på riktigt i Norge. Har inte kollat dumburken eller nån play sen i onsdags.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att man kan betrakta det som inställt redan nu. Väderprognosen fram till 2 feb visar ju inte på någon kyla, det behövs nog åtminstone 4-5 dagar med kallt väder för att få till ett sådant lopp. Alternativt 20 cm natursnö, men det känns mindre troligt.

Det har kanske tänts ett litet, litet hopp för Västgötaloppet? Senaste väderprognosen visar på minusgrader på nätterna från 2 feb och framåt. 6 kalla nätter skulle ju eventuellt kanske möjligen räcka för att tillverka tillräckligt med snö till 8/2?

 

Vi får se, i morgon kanske prognosen är ändrad till regn...

Link to comment
Share on other sites

Såg bilder från Matfors s om Sundsvall där USM skall arrangeras nästa helg. Det såg ut som det gör i södra Sverige under "normala" vintrar dvs en vit snösträng i ett annars snöfritt landskap. När man ser detta så ökar inte hoppet att vi här nere söder skall få till några seedningslopp, men omsvängningar har skett förr. Jag minns ett år i början av 2000-talet, då det var ung som nu (inte riktigt så milt) och min "väderspåman" Kalle i Björnasjö, som bla spådde på aborrfenor, sa att runt 15 februari kommer det att slå om. Ock mycket riktigt slog det om och vi fick en vinter som varade i en månad.

 

ps. Om det nu mot förmodan slår om och blir en vinter i febr-mars, så stämmer det med min ollonborre i trädgårdslandet, som var vit från huvudet och bakåt och sen svart på sista tredjedelen mot stjärten. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Det har kanske tänts ett litet, litet hopp för Västgötaloppet? Senaste väderprognosen visar på minusgrader på nätterna från 2 feb och framåt. 6 kalla nätter skulle ju eventuellt kanske möjligen räcka för att tillverka tillräckligt med snö till 8/2?

 

Vi får se, i morgon kanske prognosen är ändrad till regn...

Är det ens realistiskt, är banan 4.5 km?

Lite dålig koll, men dom kanske har många kanoner och köra med?

Link to comment
Share on other sites

Det har kanske tänts ett litet, litet hopp för Västgötaloppet? Senaste väderprognosen visar på minusgrader på nätterna från 2 feb och framåt. 6 kalla nätter skulle ju eventuellt kanske möjligen räcka för att tillverka tillräckligt med snö till 8/2?

 

Vi får se, i morgon kanske prognosen är ändrad till regn...

 

Västgötaloppet är jag ytterst tveksam till. Men däremot Borås Ski Maraton den 15:e och Tranemo den 19:e ser lite mer lovande ut efter senaste prognoserna. Jag hoppas verkligen de blir av. Inte för att seeda upp mig, utan mer för att det är kul o tävla och förbaskat bra träning inför Vasan.

Link to comment
Share on other sites

Rövlapp vilken vinter. Ska man skratta eller gråta? Gråta helt klart. Nu visar prognosen att vi kommer hamna mitten av feb utan nån vidare kyla. Visar nästa långtidsprognos flera plusgrader är hela feb slut och därmed kan vi nog avsluta säsongen, redan innan den börjat.

 

Vad kostar en bostadsrätt i Kiruna?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det var inte mycket till kyla, någon enstaka minusgrad några enstaka nätter, men det räcker ju inte för att tillverka snö. Sen undrar man ju om Bogesund kan stå värd för en världscuptävling nästa år, om de här eländiga vintrarna fortsätter. En rejäl skidtunnel på 2,5 km centralt i Götaland skulle kunna rädda skidsporten framöver, åtminstone traditionell skidåkning. Vad gäller långlopp i en sådan skidtunnel måste till ett annat upplägg med två starter/dag under lördag söndag och med modern varvräkningsteknik via chip och med en stor skärm, där varven markerades och med ljud angav sista varvet. Det räcker inte att småsatsa med konstsnö på flera olika platser utan det är nödvändigt att skidklubbarna går samman i Götaland och  satsar på något stort som kan klara snöfria vintrar Tråkigt att tävla på samma ställe, ja, men vad är alternativen om det inte går att få fram snö ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...