Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skidspår i närheten av stad med flygplats.

• Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

enannanman

enannanman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 62 inlägg

Om du nu vill flyga och blidvädret håller i sig fyller väl Kiruna alla krav. SAS, Scandic, i princip gångavstånd till totalt två mil spår.

Edit: ser att det är föreslaget.

Det jag kan tillföra är att Sjusjöen/Lillehammer har snö och fina spår men inte många mil åt Oslohållet är det barmark.

Kiruna hade varit perfekt, om det inte vore för att hotellet är fullbokat.
Ska ringa och höra om dom inte kan skaka fram ett rum åt en "Red level-medlem", men det brukar vara svårt att få en poäng-natt så.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Vasaloppet (2011: 11:55) (2012: inställt, sjuk) (2016: <08:55?)

enannanman

enannanman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 62 inlägg

Då är det bestämt.

Det blir Lillehammer.

Dessvärre går det inte att flyga dit, utan man får flyga till Oslo och köra därifrån.

Finns säkert förbindelser där emellan men jag vill åt smidigheten med bil, så hyrbil it is.

Scandic Lillehammer har lediga rum så det är bara till att boka.

Någon som vet hur man går tillväga för att betala spåravgift? Utgår ifrån att det inte är gratis.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 752 inlägg

Jag vill passa på att PK-knorra över att flyga för att få åka skidor.

Så, nu har ni läst det, scrolla vidare!

Enl Expressen utsågs klimatpolitiken till "värsta slöseriet 2019", så alla med flygskam kan fortsätta att flyga tills den hamnat på en verkningsfull nivå. :ph34r:

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 019 inlägg

Då är det bestämt.

Det blir Lillehammer.
Dessvärre går det inte att flyga dit, utan man får flyga till Oslo och köra därifrån.
Finns säkert förbindelser där emellan men jag vill åt smidigheten med bil, så hyrbil it is.
Scandic Lillehammer har lediga rum så det är bara till att boka.

Någon som vet hur man går tillväga för att betala spåravgift? Utgår ifrån att det inte är gratis.

Sicket projekt för en dags skidåkning! Du ska först in på Arlanda och strula, sen flyga till Gardemoen, sen ut där med skidor och stavar och packa in i en hyrbil upp till Lillehammer, logga in på ett hotell, dra vidare upp till Sjusjön, ut med skidor och valla dom och köra några timmar. Sen hem samma väg med hyrbilar och flyg? Herregud vilken motivation. Jag tycker det är segt köra miljöbil 40 min till lokala konstsnöspåret
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

enannanman

enannanman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 62 inlägg

Sicket projekt för en dags skidåkning! Du ska först in på Arlanda och strula, sen flyga till Gardemoen, sen ut där med skidor och stavar och packa in i en hyrbil upp till Lillehammer, logga in på ett hotell, dra vidare upp till Sjusjön, ut med skidor och valla dom och köra några timmar. Sen hem samma väg med hyrbilar och flyg? Herregud vilken motivation. Jag tycker det är segt köra miljöbil 40 min till lokala konstsnöspåret

Jag vet. Rent jävla vansinne är egentligen vad det är

Men Arlanda är jag ändå på vid jobbveckans slut så det är inget problem. Är van att pendla från Arlanda så incheckning mm går nu på rutin.
Flyga är ju avslappning....och tid för intag av mat.

Bilkörningen är det som stör mig.
Det tar för mycket tid.
Alternativet är att nöta på Holmenkollens konstsnöslinga. Men då kan jag lika gärna hålla mig till Östersund som tanken var från början.

Skidvallningen ja...
Jag kommer grunda hemma och kolla vädret innan jag åker, samt ha med mig lite grejer om det behöver justeras. Hoppas slippa klister-före, men det ser inte bra ut.

Jag får panik över att inte ha en enda snömil i benen så det får kosta på lite meck.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 170 inlägg
Kolla Skisporet.no vilka anläggningar mellan Gardermoen och Lillehammer som har spår. Väl i Lillehammer kan du välja mellan Birkebeinerstadion ovanför byn eller åka längre upp på fjället till Sjusjøens langrennsarena eller Natrudstilen. Skulle välja det första då det är bättre entré till fjället. Spåravgift behöver du inte tänka på. Jag tror det vägs in i deras samfällighetsavgifter för deras hyttor.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Exil Mas

Exil Mas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 124 inlägg

Flyg till Gardemoen och ta inn på hotel där, en halvtimme så har du hela Nordmarka Nord/Romeriks åsen inom räckhåll.

Det är fortfarande hyfsade förhållande, själv har jag varit mycket på Brovoll betalar bara för parkering som ligger brevid E16 och där startar spåren också.

https://www.skiforen...sene-nannestad/

Öss 2013/6.47. Ösm 2014/ 6.35  Ösm-15/ 6.44  Ösm-16/ 5.49  Ösm17/ 6.25  ÖSM18/ 6.12 pl131 -27 året

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 637 inlägg
Ta bil en timme från Arlanda till Gimo. Bo och ät gott på herrgården. Åk en miljard varv på deras kilometer konstsnö. Behövs ingen valla. Sitt i varma tunnan i spaet med två kalla bira, och bada i isvaken mellan skidåkningen och fyrarättersmiddagen. Du kan boka massage i spaet om du vill lyxa.

Pallo357

Pallo357

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg
Flygplatsen i Sälen invigdes nyss, lär väl gå plan dit.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 369 inlägg

Tror inte att det finns något Scandic-hotell i Sälen (?)

enannanman

enannanman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 62 inlägg

Bara på torsdagar och söndagar dessvärre.

joco

joco

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Ja, rena vansinnet som du sa själv....nu har du väl redan bokat men Högbo bruk har ju 5,2km endast 15mil från Arlanda och Scandic boende i Gävle, det måste ju ändå vara ett bättre alternativ? Mora har ju också spår från Hemus till Hökberg, där har du varken scandic eller SAS-flygningar, men däremot bara drygt 3 timmar med bil eller tåg från Arlanda.

Så skulle jag göra och spara poängen till en längre skidresa nån annan gång.

enannanman

enannanman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 62 inlägg

Ja, rena vansinnet som du sa själv....nu har du väl redan bokat men Högbo bruk har ju 5,2km endast 15mil från Arlanda och Scandic boende i Gävle, det måste ju ändå vara ett bättre alternativ? Mora har ju också spår från Hemus till Hökberg, där har du varken scandic eller SAS-flygningar, men däremot bara drygt 3 timmar med bil eller tåg från Arlanda.

Så skulle jag göra och spara poängen till en längre skidresa nån annan gång.

Bra tips!
Fördelen med poäng-bokningar är att dom alltid är avbokningsbara.
Ska kolla ditt alternativ. Låter bra

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 102 inlägg

Gällivare har scandic och miltals med spår på gångavstånd.

joco

joco

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Bra tips!
Fördelen med poäng-bokningar är att dom alltid är avbokningsbara.
Ska kolla ditt alternativ. Låter bra

Ska dock höja ett varningens finger för att det kan vara väldigt mycket folk i Högbo om du planerar att åka på helgen...vardagar borde inte vara några problem.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 752 inlägg

Gällivare har scandic och miltals med spår på gångavstånd.

Du har Kommunspåret runt Gve, ganska flackt med mycket stakning,  går att göra avstickare till Mosebacke eller på elljusbanan i Gällivare, om du vill ha mer kupering, om det går att ta sig till Kaptensgården är tveksamt pga rivningarna i Malmberget.

De har gott om snö, men huruvida isen är bärig på Vassare träsk vet jag inte, annars är det en upplevelse att ta sig den vägen till Dundretområdet, där det är kuperade banor. Ta i så fall en extra sväng och runda Kissansaari.

binsell-gerdin

binsell-gerdin

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg
Så pga dålig vinter orsakat av klimatförändringarna orsakat av våra koldioxidutsläpp så tänkte du flyga över dagen till ett konstsnöspår? Rimligt..

enannanman

enannanman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 62 inlägg

Så pga dålig vinter orsakat av klimatförändringarna orsakat av våra koldioxidutsläpp så tänkte du flyga över dagen till ett konstsnöspår? Rimligt..

Vad menar du?
Bonusplatser släpps bara när ordinarie revenue-biljetter inte säljs slut.
Det måste väl ändå vara bättre att planen går fulla än att 1/3 av platserna är tomma - sett ur ett klimat-perspektiv (om man nu väljer att tro att vi orsakar klimatförändringarna)?

Men visst... bara du sover gott om natten så...

madbear

madbear

Medlem

• Members
  • Pip
  • 340 inlägg

Vad menar du?
Bonusplatser släpps bara när ordinarie revenue-biljetter inte säljs slut.
Det måste väl ändå vara bättre att planen går fulla än att 1/3 av platserna är tomma - sett ur ett klimat-perspektiv (om man nu väljer att tro att vi orsakar klimatförändringarna)?

Men visst... bara du sover gott om natten så...

Hahaha, vilken jävla nöt. Tur att alla i din omgivning ser dig som just det.

Ös 2011: 10:16 #### Ös 2012: 07:50 #### 2013 : blentnå

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 019 inlägg
Det är bara titta ut genom fönstret. Greta har rätt.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar