Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2020


Snakemountain

Recommended Posts

Tror det spelar mycket liten roll. Jag har svart, med några droppar vit som tog slut. =)

 

Ja det stämmer nog. Har nog blivit lurad i alla år av swix mm att man måste ha en massa olika vallor. Kanske ska gå över till Skigo och Lager 157 vallan, den verkar ju fungera de flesta fören.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad värmer ni in i botten? Pratade med en sportaffär. Dom hade lagt grundklister. Formodligen KX20. Nått lager blått, och sen vallat på med burkvallan vr45.

Såg att swix använder burken VG35 som grund. Till nattvasan har dom kx20.

Är det någon risk att lägga klistergrund med nysnön som kommer? Man täcker det ju med burkvalla.

Link to comment
Share on other sites

(Not so) humble brag:

 

Split                  Place

Smågan            2645

Mångsbodarna 2392

Risberg             2205

Evertsberg        1952

Oxberg              1884

Hökberg            1797

Eldris                1719

Finish               1703

 

Ut och kämpa i snöspåren så går det, Om ni orkar så finns det ingenting som slår känslan att konstant plocka placeringar.

 

 

Snyggt avancerat! 2019? Ok, lite väl gnälligt av mig. Gick ju bra men minns loppet som ett lidande. Sämre förberedd i år. Stannar i led 3 Inshallah!

 

Tog mig visst 2019 från 1737-->1357 i mål. 

Link to comment
Share on other sites

Snyggt avancerat! 2019? Ok, lite väl gnälligt av mig. Gick ju bra men minns loppet som ett lidande. Sämre förberedd i år. Stannar i led 3 Inshallah!

 

Tog mig visst 2019 från 1737-->1357 i mål.

 

Man får gilla läget och va positiv på start, trots att snön må vräka ned.

Tog mig från ca 2300 i Smågan till ca 1200 i mål förra året från led 3. Va väl iofs en bedrövlig start men det är väldigt inspirerande att plocka placeringar.

Visst va det en chansning att spåra själv mycket. Men vägrade att ligga i ett tåg i 9 mil. Inte det man tränat för. Hur det blir i år återstår att se för det är ju få snömil i benen.

Lycka till alla på söndag oavsett hur vädret må bli.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på Skistarts vallarekommendation och jag skulle nog valla något liknande. Detta är min klassiska vasaloppsvallning vid nysnö och minusgrader i starten;

Vauhti grundvax

Rode -3-7 invärmt i grundvaxen

Vauhti Morot

Vauhti Morot

Rode Super

Rode Multigrade

Rode Super

Rode Multigrade

Rode Super

se sista tre något kortade

I midjeväskan Skigo Orange samt klister tex Start rött samt skidskrapa, vallakloss.

Enl klart.se skall det bli 0-gradigt i Mora från kl 14, men hur långt upp längs spåret som 0-graderna tar sig återstår att se. Om man åker  på 6 tim och mer bör man nog vara inställd på nollgradigt i nysnön på slutet även om mängden nysnö skulle mattas av enl klart.se för att sen öka igen framåt kvällen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...