Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

rets Charlotte Kalla-stipendium till Mrta Rosenberg

strm bjuder in till inspirations- och rullskidtrffar i Blekinge

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder och vallanojja Vasaloppet 2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
244 svar till detta ämne

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 134 inlägg

Inte så muntra bilder men det kanske har kommit lite natursnö i Sälen?

https://www.vasalopp...an/webbkameror/

Imorgon den här tiden kommer det nog se muntrare ut.

Det vore annars intressant med en webbkamera på tjärnet vid starten.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Inte så muntra bilder men det kanske har kommit lite natursnö i Sälen?

https://www.vasalopp...an/webbkameror/

Jag såg Gustav Vasa i kameran från Oxberg - uppstånden från de döda ! :) 

Skidman

Skidman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Hur ligger det till med spåren i Vasaloppsarenan egentligen? Det verkar ju ha gått åt rätt håll senaste veckan men spårrapporterna skänker ingen större trygghet.

Frågan är om spåren kommer att hålla en hel Vasaloppsvecka... Vad ställer man in först, Öppet Spår för att spara spåren till Vasaloppet eller kör man på med Öppet Spår och övriga lopp med förhoppning om att de håller till Vasaloppet?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Inte ställer man in för att spara spåren, det är för mycket pengar inblandade. Hur spåren håller beror mycket på vädret sista veckan, om det snöar och kylan uteblir är det upplagt för sönderkörda spår. Hinner spåren frysa till, gärna fuktig nysnö som packats, är det större chans att det blir fina förhållanden. I nuläger är det mao för tidigt att sia om vasaloppsspåren.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Skinskidor i Vasaloppet - vinst, förlust eller remi ?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 647 inlägg

Skinskidor i Vasaloppet - vinst, förlust eller remi ?

Beror väl på föret och vem som åker?

En bit ner i fältet med lösa spår av blandat slag - kallsnö, omfrusen sockrig konstnö och så fuktigt nollföre på slutet, tror jag det är ett säkert kort för många. Särskilt med move-bindningar.Och det är väl så Vasaloppet är för de flesta och för det mesta?

Trysil-Per

Trysil-Per

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg

Hva tror dere om Vasaloppet og snøbrist? Klarer de å arrangere som normalt? Jeg tviler sterkt. Det er under to uker til Öppet spor og under tre uker til selve Vasaloppet. 

Værprognosene sier fremdeles mildt vær på langtidsvarselet. Hvordan skal de da klare å produsere kunstsnø uten nok minusgrader? Jeg ser av sporstatus på vasaloppet.se at det er mye gjennomslag. Det stemmer med hva jeg har hørt fra «insidere» - at det er store områder med delvis åpne myrer som ikke er fastfrosset tilstrekkelig. Der er det heller ikke nok snø.

Webkameraene fra Sälen, Oxberg og Mora er heller ikke noe lystig syn. Det er blankis og vann på mesteparten av startområdet. 

Min spådom er at de klarer å arrangere kortløpene, men får store problemer med hele strekningen Sälen – Mora. Men det står så mye på spill økonomisk med TV-rettigheter og slikt, at de vil legge ut nok kunstsnø til at eliten får spor. 

Men 15700 mosjonister etter eliten kommer i beste fall til å vasse i slush, vann, is og grus i 90 km og i sukkersnø mot mål. Det vil ikke bli noen god opplevelse….I fjor var det slutt på sporene før Smågan, men da fantes det tross alt snø.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg

Det kommer stabila minusgrader, på nätterna, framöver i Oxberg där "snöfabriken" ligger. Tror inte att det blir några problem att säkra loppet. 

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Trysil-Per

Trysil-Per

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg

Hva med alle åpne myrområder som ikke er fastfrosset og det er gjennomslag? Se f.eks. sporrapporten på vasaloppet.se.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg

Hva med alle åpne myrområder som ikke er fastfrosset og det er gjennomslag? Se f.eks. sporrapporten på vasaloppet.se.

Ja det är oroande, men jag tror dem fixar det. Med lite otur blir det slask och skräpföre. Med lite tur kan det frysa på och bli räls. 

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 237 inlägg

Såg väl värre ut 2015? Eller fanns det egentligen gott om snö då bara att det blev extremt milt sista veckan/veckorna? Osäker. Men då arbetades det väl dygnet längs spåret för att få det åkbart. Finns nog mer resurser och vilja från arrangörshåll än vad man kan föreställa sig. Däremot är väl känslan att det blir ytterligare ett år med skitföre.

Toblach

Toblach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg

Snökanonerna lär maxas kommande dagar. Kallt i Sälen och Evertsberg idag och två dagar till

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 060 inlägg

2015 var det väl mer snö både i Dalarna och söderut?

Men värmen kom väl just till VL söndagen?

Jag har för mig att det inte var så mycket snö som 2014 då sjön på startgärdet och avsmalningen inte fungerade plus de försökte avleda vatten/översvämningar sent på natten till söndagen men ändå mer snö än i år?

Kanske någon med mer minne kan svara på hur det såg ut innan loppet?

Men varmare 2015 än 2014, jag vallade som många andra med Swix KX75, temperatur +2 till +15 grader... känns fel att valla i det temperaturspannet :) jag noterade 5 i starten och närmare 10 i målgång....

Webbkameror ger bättre bilder idag :)

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 565 inlägg

Jag har för mig att det inte var så mycket snö som 2014 då sjön på startgärdet och avsmalningen inte fungerade plus de försökte avleda vatten/översvämningar sent på natten till söndagen men ändå mer snö än i år?

Men varmare 2015 än 2014, jag vallade som många andra med Swix KX75, temperatur +2 till +15 grader... känns fel att valla i det temperaturspannet :) jag noterade 5 i starten och närmare 10 i målgång....

Roade mig med att söka i forumet och hittade en tråd, http://www.skidforum...1016-vl-spåret/

Enligt inlägga nr 2 var det fina spår till Smågan den 15 februari 2015.

Har ingen koll på det men det känns som att det är mindre snö i år än 2015.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Roade mig med att söka i forumet och hittade en tråd, http://www.skidforum...1016-vl-spåret/

Enligt inlägga nr 2 var det fina spår till Smågan den 15 februari 2015.

Har ingen koll på det men det känns som att det är mindre snö i år än 2015.

Ja, det stämmer, fick ihop 47 mil fram till start; 19 i januari, 25 i febr och 3 söndagen före. Men sista veckan fanns ingen natursnö i Småland, då det slog om till milt väder.

Själva loppet minns jag inte så mycket mer än att jag glömde ta med trasa med vallaväck för att torka av glidytorna. Men får jag välja tar jag hellre ett blötlopp än ett som förra året, då nysnön bromsade framfarten och ställde till vallningsproblem (åkte inte)

Tills nu har jag fått ihop ca 20 mil i dec-jan, men problemet är att jag bara stått på skidorna en gång sen 13 jan och då körde jag skejt. Så det ser inte så bra ut.

SlaB

SlaB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 283 inlägg

Stämmer att det var 2015 som det var extremt varmt. Mora hade +8.5, Sthlm 15.8 och Oskarshamn 18,7 grader söndagen den 8:e mars som maximitemperatur. Varmast sedan 1959 i Mora på Vasaloppsdagen. Kan inte påstå att det var bra spår den dagen. Sjöar blandat med barmark bitvis. Dock var det betydligt mer snö då än vad det är nu.Gördalen nordväst om Sälen hade ca 1,5 m den 6:e. 

2014 kom det ganska mycket nysnö under natten. Minns hur folk stod o skrapa snö under skidorna i startbacken, då många hade klister.

AXL

AXL

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg

Åkte själv ÖSS 2015, mitt första lopp i Vasaloppsveckan, och vi hade plusgrader, motvind och regn. Kommer ihåg att det rann vatten över spåren på ett par ställen under resans gång. 

ÖSS 15: 12:13:42
ÖSS 16: 7:09:40
VL 17: DNS (sjuk)

ÖSS 18: 12:21:20

ÖSS 19: 8:42:27

VL 20: 

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg
Sportchefen så i en intervju att det kan bli passager med färre spår pga att det saknas tjäle.

ronneback

ronneback

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg

Jag åker dagligen i vasaloppsspåren. Det är fina spår längs stor delar av banan och de kör ut mängder med snö i skrivande stund. Kommande söndag/måndag ser ut att bli hemsk med spöregn och + 6 grader, men klarar snön den chocken så tror jag på ett helt ok lopp. 

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg

Jag åker dagligen i vasaloppsspåren. Det är fina spår längs stor delar av banan och de kör ut mängder med snö i skrivande stund. Kommande söndag/måndag ser ut att bli hemsk med spöregn och + 6 grader, men klarar snön den chocken så tror jag på ett helt ok lopp.

Det låter ju betryggande! Lugnar mina nerver lite grand.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar