Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

Klas Nilsson och Ida Dahl vann 7-mila

Startplatsen fr Vasaloppet 45 och Nattvasan 45 flyttas

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder och vallanojja Vasaloppet 2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
98 svar till detta ämne

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 610 inlägg

Dagens prognos ser ju lite trist ut för Tjejvasan och ÖS söndag. Tjejvasan går väl nästan enbart på konstsnö, kanske den håller bättre i regn. Men ÖS söndag ser ju nu lite riskabel ut med blöta myrar. 

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 562 inlägg

Dagens prognos ser ju lite trist ut för Tjejvasan och ÖS söndag. Tjejvasan går väl nästan enbart på konstsnö, kanske den håller bättre i regn. Men ÖS söndag ser ju nu lite riskabel ut med blöta myrar. 

Vilken väderprognos hänvisar du till då?

Tittar man på Klart.se så står det (i skrivande stund) sol och medvind den 23 februari.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Någon som har koll på stålsickling vid starten i Sälen till VL?

Jag lämnar ogärna in för vallning men en uppfräschning av belaget hade varit perfekt, med stålsickling tänkte jag mig till och med att slippa rilal om jag får rätt struktur direkt.

I annat fall har jag rillers och numera en rillerstopp :)

Visserligen bryr jag mig inte mycket om resultat detta VL men glid är ändå alltuid kul, speciellt om jag bara kunnat träna stakning detta år pga snöbrist.

Enklaresport borde valt Sälen istället för Mora ;) då hade han haft en kund till, han är duktig!

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 611 inlägg

Någon som har koll på stålsickling vid starten i Sälen till VL?
Jag lämnar ogärna in för vallning men en uppfräschning av belaget hade varit perfekt, med stålsickling tänkte jag mig till och med att slippa rilal om jag får rätt struktur direkt.
I annat fall har jag rillers och numera en rillerstopp :)
Visserligen bryr jag mig inte mycket om resultat detta VL men glid är ändå alltuid kul, speciellt om jag bara kunnat träna stakning detta år pga snöbrist.
Enklaresport borde valt Sälen istället för Mora ;) då hade han haft en kund till, han är duktig!

Vid skotercentralen finns det en duktig vallare som stålsicklar. Kommer inte ihåg vad han heter tyvärr.

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Skotercentralen, var ligger det?

Någon annan som vet vad han heter?

Är det nära starttältet så hinner jag dit på fredagen och kommer tillbaka på lördagen och kan hämt så helt möjligt!

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 611 inlägg
Skotercenter heter det visst vid närmare eftertanke. Ligger ca 3 km från starten på andra sidan älven. Jag bodde där ett Vasalopp, promenadavstånd.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 610 inlägg

Vilken väderprognos hänvisar du till då?
Tittar man på Klart.se så står det (i skrivande stund) sol och medvind den 23 februari.

Massor med regn imorgon och sedan dålig kyla. Risk för översvämningar på myrar och sjöar

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Blir kanske en ultravasa med långa skor?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 091 inlägg
Bilder från startgärdet. Som sagt blir det nog allt Vasalopp i år men vi får se hur njutbart.
https://www.facebook...29857300983312/

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 inlägg

Vädret under själva Vasaloppsveckan ser ju ändå lovande ut. 0/-1 mitt på dagen och -7/-8 som kallast på natten och några snöflingor till och ifrån. Om prognosen håller i sig då. Kollade klart.se på Evertsberg just nu.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 545 inlägg
Räls från ÖS till NV, sedan 20cm dump.. garanterat

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 611 inlägg
Börjar känna mig försiktigt positiv inför ÖSM. Håller den här prognosen så bör det vara fina förhållanden fram till Hökberg och sen lite mosigt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 611 inlägg

Får nog räkna med isiga spår i samtliga lopp, ser lite bättre ut veckan före Vasaloppet än ÖS o tjejvasan, då det är svag kyla. Dagens regn bör försämra snön och öka dess vatteninnehåll och med fler minusgrader framåt vasan blir det nog rejält isigt.

Chanserna att det bli ÖSM för min del har minskat rejält, då jag bara är ute efter en trevlig tur från Sälen till Mora och de förutsättningar ser inte ut att finnas. Det är knappast försvarligt att släppa ut en "vinglig gubbe" som jag i stenhårda isspår.

Rossi86

Rossi86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
ÖSS, några minus på natten, runt nollan vid start och just nu säger prognosen-3 till -4 efter kontrollerna på söndag förmiddag. Plusgrader i Mora.

Trysil-Per

Trysil-Per

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Yr.no har dessverre en langt mer pessimistisk langtidsprognose for neste uke og helg, med plussgrader hele veien fra Sälen til Mora. Det hjelper lite med mye ny kunstsnø på startområdet, dersom mange myrer er delvis åpne eller bare har blankis.

malaka

malaka

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Starten för halvan och natthalvan flyttas från ocberg till evertsberg. Lite nervöst nu ändå..På webkameran kan man se att det lagst upp en rejäl snöhög på startgärdet..

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 091 inlägg
Luktar 2015 igen lång väg. Glöm inte fiskarbyxorna och sydvästen.

EDIT: Kollade YR och prognosen är åtminstone några minusnätter in mot nästa vecka så det kan ju hålla ihop någorlunda. Kommer nog vara lerigt och söligt runt ikring. Får bli grov slip.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

zäta

zäta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Halvvasa åkarna ska då ta sig ner för backarna efter Evertsberg. Jag ska åka halvan med en ganska ovan åkare ... känns inte helt bra.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 610 inlägg

Halvvasa åkarna ska då ta sig ner för backarna efter Evertsberg. Jag ska åka halvan med en ganska ovan åkare ... känns inte helt bra.

Nu svänger ju prognosen mot kallare från söndag. Har varit lite sugen på halvan för att seeda upp mig lite. Frågan är om det blir rodel-åkning med plockepinn-högar, eller snyggt omfrästa hårda spår och ett perfekt lopp att staka hela vägen. Fortsätter det vara kallt kan det ju bli ganska bra till VL.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 611 inlägg

Problemet är väl inte att det saknas snö på vissa ställen utefter banan, det kommer de att fylla på efterhand, utan det vatten som samlats på utsatta ställen och där utdikning inte är möjlig. Minns ett "vattenår" i slutet av 90-talet, då jag försent upptäckte en vattenfylld håla och plöjde rätt igenom. Sen kände jag hur vattnet sipprade in i pjäxorna och kylde ner fötterna, ingen kul upplevelse. Även om det blir någon minus fram till ÖS, tror jag inte det räcker för att frysa till vattenpölarna, så risken är stor för "vattenbad" i både ÖS och loppen före. Nu har jag inte riktigt koll på banan och vilka områden som är vattensjuka och var i så fall risken för översvämning är störst men vill minnas att det var bättre på slutet.

Fast till söndagens ÖS ser det rätt hyfsat ut vädermässigt med nollgradigt i starten och sen sol och max +3 framåt dagen= klistervallning. Måndagens ÖS börjar bra med någon minusgrad på natten, men framåt dag börjar det att snöa och det är det man minst önskar sig, om man startat på klister. Kommer det mycket snö kan det bli ordentliga problem.

42 användare läser detta ämne

5 medlemmar, 37 gäster, 0 anonyma medlemmar

MC Hammer, Pepeystad, Mattias_S, Folkesson, Toblach