Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2020


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Äntligen! Och i år blir det återigen huvudattraktionen, kömonstret Vasaloppet. (Blir ofta ”Vadaloppet” när jag knattrar på mobilen vilket kanske blir sanningen i år?)

 

Ser ju faktiskt ut att bli en del minusgrader i tvåveckorsprognosen så minst konstsnö löser de väl. Sen kan man ju alltid hoppas på rodelspår och medvind men troligast är kanske mosig konstsnöbädd, plusgrader och kräksnö.

Link to comment
Share on other sites

Hur var det 2008? Förutom att det snöade under loppet.

La de ut konstsnö över stora delar av banan eller hur såg det ut fram till Oxberg?

Även 2005 var det väl lite snö?

 

Skulle varit väldigt intressant att ta del av Vasaloppets krisplan eller om någon har öron i ledningsgruppen. Tror i vilket fall de hellre brukar upp startavgifterna på utkörning av snö än ställer in. 1990 var nog folk mer förlåtliga och Tranemo fanns inte som exempel på hur man håller igång en snöanläggning. Birken är ett varnande exempel.

Link to comment
Share on other sites

Birken 2014 skulle varit min premiär men den blåste bort. Sen dess har Birken nog aldrig varit fulltecknad. Många som var irriterade på kravet att ha med kläder, mat och dryck i ryggsäck för osäkert fjällklimat och sen ställa in för just det som det var till för.

 

BTW, kanske kan bli en snödump i Sälen på tisdag..?

Link to comment
Share on other sites

Konstsnö hela banan, plus på lördagen och kallt på natten?

Brinks rekord kan ryka all världens väg?

Tror det kan dröja innan det blir rekordtider igen eftersom dom på senare år nästan alltid - även om det kanske inte alla gånger skulle behövas och ibland t o m försämrar - fräser upp snön under natten.

Link to comment
Share on other sites

Skulle varit väldigt intressant att ta del av Vasaloppets krisplan eller om någon har öron i ledningsgruppen. Tror i vilket fall de hellre brukar upp startavgifterna på utkörning av snö än ställer in. 1990 var nog folk mer förlåtliga och Tranemo fanns inte som exempel på hur man håller igång en snöanläggning. Birken är ett varnande exempel.

Att ställa in skulle vara en ekonomisk katastrof för hela bygden runt loppen så det alternativet finns inte. När man ställde in 1990 så fanns ju inte tillnärmelsevis den möjligheten att göra konstsnö som idag men det var det som gjorde att man började investera i konstsnöanläggningar.

Link to comment
Share on other sites

2012 fräste man om delvis, inga problem med rekordet ändå... men viktigt att de fräser om tidigt och inte precis innan start som de vanligen gör... det gynnar bara de första och förstör för de bakre leden (från led 4-5 ungefär) att det inte finns tid att frysa ihop ordentligt.

 

2008 var det ca 9 minus i starten och 12-13 minus uppe banan enligt speakern det året. Blev inte plusgrader på dagens ens om jag kommer ihåg rätt, ingen nysnö på natten i mina noteringar men inte heller under loppet? Dåligt minne eller var det försumbart?

Jag hade uselt glid dock... VR40 i ca 9 lager i pyramid med ett par VR 45 i klisterzonnen som de två nästsista lagren...

 

Jag har ingen notering om konstsnö eller natursnö utmed banan men tror inte det var egentliga snöproblem så antagligen som vanligt med konstsnö efter Oxberg?

Link to comment
Share on other sites

Birken 2014 skulle varit min premiär men den blåste bort. Sen dess har Birken nog aldrig varit fulltecknad. Många som var irriterade på kravet att ha med kläder, mat och dryck i ryggsäck för osäkert fjällklimat och sen ställa in för just det som det var till för.

 

BTW, kanske kan bli en snödump i Sälen på tisdag..?

Men fjällopp som Birken är ju mer oförutsägbara än Vasaloppet. Det kan vara kanonväder dagen före och snabbt ändras till snöstorm nästa dag, vilket jag upplevde i Stosjöloppet. Väderomslag i vasaloppen kan visserligen ställa till det vad gäller spår och vallning, men inte lika drastiskt som i fjällopp.

Link to comment
Share on other sites

2008 var det ca 9 minus i starten och 12-13 minus uppe banan enligt speakern det året. Blev inte plusgrader på dagens ens om jag kommer ihåg rätt, ingen nysnö på natten i mina noteringar men inte heller under loppet? Dåligt minne eller var det försumbart?

 

Du blandar ihop med nåt annat lopp. VL 2008 var det nollgradigt och snöfall på natten. Fortsatt ca noll vid starten

 

Mitt första VL (Debut i ös året innan) minns det väldigt väl. Tog medalj och fram till 2019 var det min bästa placering.

 

2008 var sista året med ”dungen”, som höggs bort vid breddningen inför VL 2009 (endast ladan blev kvar)

Link to comment
Share on other sites

Hur var det 2008? Förutom att det snöade under loppet.

La de ut konstsnö över stora delar av banan eller hur såg det ut fram till Oxberg?

Även 2005 var det väl lite snö?

 

Skulle varit väldigt intressant att ta del av Vasaloppets krisplan eller om någon har öron i ledningsgruppen. Tror i vilket fall de hellre brukar upp startavgifterna på utkörning av snö än ställer in. 1990 var nog folk mer förlåtliga och Tranemo fanns inte som exempel på hur man håller igång en snöanläggning. Birken är ett varnande exempel.

Som jag förstått det hela är plan B att hämta natursnö. Så som dom gjorde på moraloppet för att få ihop sträckan efter Hökberg då konstsnön tog slut. Blir nog svårt att tillverka konstsnö för hela sträckan om det milda vädret fortsätter

Link to comment
Share on other sites

Hur gör dom med älvövergången om det inte fryser? Jag tänker på anslutningen till den jättestora parkeringen på västra älvsidan i höjd med vägövergången ungefär. Förr var ju sånt inga problem. Var ju bara att kalla in ingenjörstrupperna från nåt närliggande regemente men allt sånt är väl nedlagt. Hoppas att den sista hemvärnsgubben i dalarna, som skulle kunna ha nyckel till rätt mobförråd, inte hinner dö av. Kan nån starta en tråd på soldf.com?

 

Hur var det 2015? Var det is, temporär bro, eller ingen älvövergång alls?

Link to comment
Share on other sites

Hur ligger det till med spåren i Vasaloppsarenan egentligen? Det verkar ju ha gått åt rätt håll senaste veckan men spårrapporterna skänker ingen större trygghet.

 

Frågan är om spåren kommer att hålla en hel Vasaloppsvecka... Vad ställer man in först, Öppet Spår för att spara spåren till Vasaloppet eller kör man på med Öppet Spår och övriga lopp med förhoppning om att de håller till Vasaloppet?

Link to comment
Share on other sites

Inte ställer man in för att spara spåren, det är för mycket pengar inblandade. Hur spåren håller beror mycket på vädret sista veckan, om det snöar och kylan uteblir är det upplagt för sönderkörda spår. Hinner spåren frysa till, gärna fuktig nysnö som packats, är det större chans att det blir fina förhållanden. I nuläger är det mao för tidigt att sia om vasaloppsspåren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...