Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor


Robert

Recommended Posts

Förhoppningsvis så blir äntligen mina rullisar klara idag, då jag åkt rullskidor 1 gång tidigare så kanske någon kan ge några bra tipps till en nybörjare, gissar på att det inte är

någon idé att tro att man klarar något längre pass.

Hjälm, handskar och reflexväst finns......

 

Robban

Link to comment
Share on other sites

Så då var debuten gjord,blev ingen längre sväng 30 min bara, några fina blåsor på pekfingrarna samt fick lite ont i skenbenet, men det var nog bara för man var ovan och spände sig, sk byta handtag på stavarna samt köra med andra handskar.

De de var rätt kul, visst var det lite vinglit men det kan ju bara blir bättre, torsdag får ni se upp för då ska jag ut igen.

jag sprang en bit oxå så lite träning blev det.

 

Just det en fråga hur mycke frånskjut gör ni när ni åker, själv blev det inget sådan, vara bara glad att jag höll mig uppe på benen.

 

Robban

Link to comment
Share on other sites

Jag är inne på tredje sommaren nu med rullskidor och funderade liksom du på detta med frånskjut från början. Jag kom på att det är bara när det är tungt som det går bra med frånskjut, när det är motvind eller uppför. Jag försöker leta åkning där det tar emot lite så att jag får använda benen ibland också.

 

Från början var det för vingligt för mej så jag klarade inte att åka med frånskjut, men efter 10-15 mil så gick det bättre o bättre. Jag minns att jag fick ont i fötterna o skenbenet när jag åkte från början. Det var helt klart för att jag spände mej.

 

De två första åren med rullskidor så kom jag helt av mej med löpningen så benen tappade massor. Nu i år varvar jag löp o rull. Hoppas det ska ge resultat.

Link to comment
Share on other sites

Har köpt rullskidor(swenor) och åkte för första gången igår och det var ju mycket roligare än jag hade trott. Kommer att åka många gånger i sommar. Har en ömmande vadmuskel så jag kan inte alls jogga på flera veckor. Tappar man mycket av kondisen om man bara tränar rullskidor och ingen löpnng?? Någon som vet??
Link to comment
Share on other sites

Rent flåsmässigt lär väl rullskidor vara bättre träning än löpning, åtminstone sedan man fått in tekniken. Jag har iallafall betydligt lättare att få upp pulsen med rullskidor än när jag springer.

det där stämmer ju inte det minsta!

 

jag ser rullskidor nästan helt som styrketräning....(inte skate för där får man upp pulsen).

Löpning tränar den centrala kapaciteten betydligt bättre!

Link to comment
Share on other sites

Rent flåsmässigt lär väl rullskidor vara bättre träning än löpning' date=' åtminstone sedan man fått in tekniken. Jag har iallafall betydligt lättare att få upp pulsen med rullskidor än när jag springer.[/quote']

det där stämmer ju inte det minsta!

 

jag ser rullskidor nästan helt som styrketräning....(inte skate för där får man upp pulsen).

Löpning tränar den centrala kapaciteten betydligt bättre!

Stämmer det inte att jag har lättare att få upp pulsen med rullskidor än löpning? Vill gärna veta hur du mäter min puls i så fall, eftersom det verkar funka bättre än med min egen pulsklocka =).

 

När jag stakar använder jag mage, breda ryggmuskeln, baksidan på axlarna, triceps och i viss mån de stora lårmusklerna. på tillbakavägen använder jag musklerna i korsryggen, framsida axlar, bröstmusklerna, rumpan och hamstrings. När jag springer använder jag framför allt de små fjuttmusklerna på vaderna och beroende på terräng i varierande mån även lår och rumpa. Antingen beror det på att jag har en kass och energislösande stakteknik eller på att jag är allmänt värdelös på löpning, men för mig är det rätt självklart att en massa stora muskler kräver betydligt mer syresättning än några få små.

 

Edit: ser nu att det inte räckte med bara en smiley för att det inte skulle se ut som om jag polemiserade, så här är några till: =) =) ;) =D

Link to comment
Share on other sites

Nog ingen vits med att gå igång på... Man är säkert lite olika byggd, och därmed kan nog pulsen variera lite också. Men jag skulle nog tro att det ironman skriver stämmer för de flesta. Sedan beror det ju självklart på vilken intensitet man lägger sig på. Jag kan få upp pulsen högt på rullskidor om jag tar i. Men om jag drar ett ett snitt på just min medelpuls vid hyfsade distanspass, så ligger det nog på 150-160 på rullskidor och motsvarande 160-170 på löpning och skaterullskidor. Maxpulser ligger också minst 10 i skillnad.
Link to comment
Share on other sites

Nog ingen vits med att gå igång på... Man är säkert lite olika byggd, och därmed kan nog pulsen variera lite också. Men jag skulle nog tro att det ironman skriver stämmer för de flesta. Sedan beror det ju självklart på vilken intensitet man lägger sig på. Jag kan få upp pulsen högt på rullskidor om jag tar i. Men om jag drar ett ett snitt på just min medelpuls vid hyfsade distanspass, så ligger det nog på 150-160 på rullskidor och motsvarande 160-170 på löpning och skaterullskidor. Maxpulser ligger också minst 10 i skillnad.

Jag har ungefär liknande erfarenheter som dig.

När jag åker ett tempopass på rullskidor och använder även benen så får jag upp medelpulsen i ca 145 och maxpuls i 160. När jag springer olika tempopass så har jag ca 155 i medelpuls och 175-180 i max.

Som ni säger är det nog individuellt men tror att de flesta går högre i löpning för att de stora muskelgrupperna i benen används med hög belastning.

Jag tränar ungefär lika mycket löpning som rullskidåkning från maj till oktober, kanske lite mer löpning. Men att jag har sprungit hela livet och åkt rullskidor i bara 4 år påverkar väl också.

Link to comment
Share on other sites

beroe ju lite vad man tränar mest me.... jag har bättre utnyttjandegrad när jag springer för det e det jag tränar mest! E nog för svag i överkropp för o kunna få det där sissta i puls....

 

Körde ett som jag tyckte hårt intervallpass i backe på rullskidor o hade då ett medel på 140 o max på 173. På ett liknande pass fast löpning så hade jag 183 i max o 138 i medel....

har maxpuls på 190 +-2slag.

 

 

Alltså 10slag högre max på passet.

Att det va lägre snitt beror nog på att jag tror jag behöver ta i mer för o köra lungt på rullskdiro än o springa lungt.

Link to comment
Share on other sites

För mig är det precis som för Skr. Lättare att nå puls i rullskidor (allra lättast i skate). Har faktsikt lättare att nå hög puls i kajak än löpning. Bör väl tilläggas att jag är en förbannat dålig löpare men inte så pjåkig i kajaken... Jag tror att alla ni som har svårt att komma nära maxpuls på rullskidor bör träna mycket mer rullskidor -lokala kapaciteten i överkroppen är vad som begränsar er (för närvarande). Själv måste jag jobba med den centrala kapaciteten -intervaller.
Link to comment
Share on other sites

Håller med dom flesta här. Ungefär 10-15 slag lägre på rullisar (ren stakning) jämfört med löpning. Men jag har märkt att när jag periodvis hållit styrkan uppe med hjälp av styrketräning men tappat lite centrala kapacitet så är det mycket lättare att köra med hög puls på rullskidor. Jag antar att har man hög lokal kapacitet i överkroppen jämfört med benen så blir väl pulsen högre vid stakning.
Link to comment
Share on other sites

Håller med dom flesta här. Ungefär 10-15 slag lägre på rullisar (ren stakning) jämfört med löpning. Men jag har märkt att när jag periodvis hållit styrkan uppe med hjälp av styrketräning men tappat lite centrala kapacitet så är det mycket lättare att köra med hög puls på rullskidor. Jag antar att har man hög lokal kapacitet i överkroppen jämfört med benen så blir väl pulsen högre vid stakning.

Det är vad jag tror också.

 

Det är nog också så att vi har olika maxpuls i olika grenar helt naturligt oavsett hur vi tränar. Dvs en maxpuls för löpning och en annan för rullskidåkning. Men till viss del går det ju att påverka beroende på vad man tränar mest frekvent.

 

Vissa individer kollar ju regelbundet upp vilka olika maxpulser de har i olika sportsgrenar för att ta hänsyn till detta när de planerar sin träning

Link to comment
Share on other sites

Blir det inte problematiskt att prata om olika maxpulser hos en och samma individ? I alla fall om maxpulsen ska ligga till grund för att öka sin maximala slagvolym. Hjärtat kan väl rimligtvis bara ha ett högsta värde på maxpulsen (dvs när hjärtat helt enkelt inte kan slå fortare). En annan sak är väl när jag som utövare har begränsningar i min lokala kapacitet så att jag inte kan nyttja hjärtats maximala slagvolym.

 

 

_____________________________________________________

 

Men, jag kan ha fel!

Link to comment
Share on other sites

Rent flåsmässigt lär väl rullskidor vara bättre träning än löpning' date=' åtminstone sedan man fått in tekniken. Jag har iallafall betydligt lättare att få upp pulsen med rullskidor än när jag springer.[/quote']

det där stämmer ju inte det minsta!

 

jag ser rullskidor nästan helt som styrketräning....(inte skate för där får man upp pulsen).

Löpning tränar den centrala kapaciteten betydligt bättre!

Skr: Bra att du startat denna debatt, jag kan hålla högre puls under en längre tid när jag åker rullisar, och därmed borde detta ge mig en bra träning av den centrala kapaciteten, detta gäller rullskidåkning i kuperad teränng med tröghjul. Om jag springer på alltför hög puls blir jag stum i benen, men med rullisar (tröghjul kuperat, annars blir det bara stakning) och vanliga skidor (gäller ej snabbföre och plattbanor, då blir det bara stakning) belastar jag omväxlande benen och överkroppen och får därmed inte samma syra vid samma belastning. Har framfört denna teori till mina vänner, och alltid fått svar åt ironmanhållet! Beror naturligtvis också på att jag är kass på att springa och tycker det är tråkigt, därför springer jag nästan aldrig, när jag gör det kommer syran snabbt och jag kan inte hålla pulsen uppe .

Link to comment
Share on other sites

Debatt och debatt, utbyte av erfarenheter kanske man skulle kunna kalla det =). - Jag har inga större problem att få upp pulsen ganska ordentligt även vid ren stakning, även om det så klart går lättare om man får lägga på frånskjut också (diagonala med rullskidor är jag så kass på så då går pulsen snarast ner). Tycker det verkar som om jag använder benen mer än de flesta verkar göra. Jag är ganska självlärd på skidor och började sent, så jag ser knappast mig själv som tekniskt fulländad; möjligt att man skulle tjäna på att koppla bort benen mer så det finns något kvar i dem när uppförsbackarna kommer på vintern.
Link to comment
Share on other sites

Mja. det jag menade var att givetvis har vi en maximal puls. MEN att vi har olika möjliga maxpulser i olika grenar, dvs vad som är möjligt att komma upp till i tex cykling. Det är ungefär vad andra sagt också. Men jag vill förtydliga min mening då det är så lätt att märka ord ;)
Link to comment
Share on other sites

Rent flåsmässigt lär väl rullskidor vara bättre träning än löpning' date=' åtminstone sedan man fått in tekniken. Jag har iallafall betydligt lättare att få upp pulsen med rullskidor än när jag springer.[/quote']

det där stämmer ju inte det minsta!

 

jag ser rullskidor nästan helt som styrketräning....(inte skate för där får man upp pulsen).

Löpning tränar den centrala kapaciteten betydligt bättre!

Skr: Bra att du startat denna debatt, jag kan hålla högre puls under en längre tid när jag åker rullisar, och därmed borde detta ge mig en bra träning av den centrala kapaciteten, detta gäller rullskidåkning i kuperad teränng med tröghjul. Om jag springer på alltför hög puls blir jag stum i benen, men med rullisar (tröghjul kuperat, annars blir det bara stakning) och vanliga skidor (gäller ej snabbföre och plattbanor, då blir det bara stakning) belastar jag omväxlande benen och överkroppen och får därmed inte samma syra vid samma belastning. Har framfört denna teori till mina vänner, och alltid fått svar åt ironmanhållet! Beror naturligtvis också på att jag är kass på att springa och tycker det är tråkigt, därför springer jag nästan aldrig, när jag gör det kommer syran snabbt och jag kan inte hålla pulsen uppe .

Jag har precis samma erfarenhet. Jag har lättare att hålla hög puls under lång tid på rullskidor och skidor än när jag springer. Speciellt skate förstås, men även klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Min erfarenhet är att rullskidor tyvärr inte ger så mycket syreupptagande träning. Det handlar mer om att förvalta den skidträning man skaffat under vintern så att man kan gå på ordentligt i spåret sen när (om..) snön kommer. Sen har jag börjat tycka om rullskidträningen som en "egen gren" det rytmiska stakandet och farten i fint väder är fan inte dumt!
Link to comment
Share on other sites

Det där beror ju helt på hur och var man kör. Jag har lite knäproblem och kan inte springa fartpass, dessa tar jag på rullskidor, framförallt skejt på bana, eller på cykel. Rullskidpassen är för mig definitivt syreupptagande om jag vill det och vill jag nå maxpulsnivåer gör jag det. I och för sig gör jag inte det om jag ger mig ut och stakar i två timmar men det är ju samma när man springer, cyklar eller åker snöskidor distanspass. Min poäng är att det funkar lika bra för mig att köra hänsynslösa pass på maxpulsnivåer på rullskidor som på snöskidor eller till fots.
Link to comment
Share on other sites

Håller med tidigare inlägg, man avgör själv hur hårt man vill träna. Har heller inga problem att köra A3-A3+ på rullskidor. Körde för 2veckor sedan ett rullpass, klassisk stil i tävlingsfart. Min max puls är 196 och jag snittade 175 slag, topp notering 192. Sträckan var 55.5km och tiden

2h 24min. Som sagt det är upp till dig hur hårt du vill pressa dig oavstt

idrottsgren, det är bara att öka om pulsen är för låg!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...