Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åsarna Ski Marathon


ViktorM

Recommended Posts

Någon mer än mig som åker Åsarna Ski Marathon till helgen? Man får ta sig en bit från Stockholm för att hitta lopp... åkte detta lopp 2018 och kan varmt rekommendera det. Härliga stakpartier blandat med någon tuffare uppförsbacke, framförallt på slutet. Just nu -4 grader och strålande sol. 

Jag tycker verkligen det är fördel med seedningslopp som går på lördagar istället för söndagar. Perfekt att stanna kvar till söndagen för att få några extra träningstimmar när man ändå är på snö.

 

Länk till loppet här: http://www.guldbyn.nu/asarnaskimarathon2/

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som vädret har ändrat sig, minusgrader på morgonen och 0 gradigt och snöfall under loppet. Blir första gången i Åsarna för mig, kommer staka hela banan men man kan nog bli lite trött I backarna mot slutet om man kollar på banprofilen.

 

Har ju kommit en hel del nysnö under veckan så undrar hur stavfästet kommer vara?

Link to comment
Share on other sites

Som utlovat testade jag stavfäste cirka 32km efter start. Där går inte kyrkspåret som spåras dagligen, så det bör vara som mjukast utanför kyrkspåret. Jag tycker det var hårt, så jag kommer inte att köra Rex snötrugor, utan det verkade duga med mellanstora trugor. Lycka till alla som kör och ta inte min stavfästesrapport för garanterat!
Link to comment
Share on other sites

Fint lopp som vanligt. Spåren höll kanon, stavfästet var ok tack vare den hårda isskorpan under nysnön. Mina skidor (dp sprint) var lite bättre än snittet, vallade med svart marathon + Rex hf21g spray. Årets första seedningslopp för mig, hade glömt hur jobbigt det var.. väldigt sliten innan stigningarna börjar vid 33km. Men nöjd ändå med loppet, kom in på 2.30. Alltid lika kul att se hur gamla skidlegender är engagerade kring arrangemangen i Åsarna - Lars-Göran Åslund, Wassberg, Ottosson med flera.

Link to comment
Share on other sites

nån stal mina skidor från fållan innan start. Förhoppningsvis var det av misstag, men man vet aldrig. Låg ett par skidor kvar i fållan vid start som antagligen tillhör förbrytaren. Gäller ett par madshus Redline Plus. Så ni som körde eller känner folk som körde, hör er gärna för då jag känner noll skidåkare i den här delen av landet., jag vill ha tillbaka mina skidor! Skidorna stals från H21-fållan längst fram.
Link to comment
Share on other sites

Fint lopp från A till B med bra spår om man ser till förutsättningarna. Gick med blanka skidor men valde lite för ”universala” skidor, Atomic DP. Skulle nog kört Speedmax med tanke på den fuktiga snön.

Några som hade betydlig sämre glid än mig men också några med betydligt bättre glid, stora utslag. Många DP sprint som gick snabbt kändes det som.

Första loppet för säsongen och nöjd med 2:36.

Link to comment
Share on other sites

Jättefin bana och bra arrangemang. Synd att man bommat totalt med skidorna, sällan varit med om värre. Universalpar med J2-slip, Swix marathon och FC8X och 2mm rak över hela skidan. Skidparet gått mycket bra tidigare vid liknande förhållanden med samma prep. Nu sög det något fruktansvärt. Ni som hade bra, vad åkte ni på?

Link to comment
Share on other sites

Roligt lopp med några tuffa backar! Åkte på blanka skidor ( Åger bara ett par Fischer rcs klassic ) Nyslipad med FX02, valla Start HF lila samt deras pulver srf 40 toppat med toko helx gul.

Startade runt 100 man, gick fruktansvärt lungt första 3 km, ena trugan på staven lossnade runt 4km, fick en ny service stav vid 10km kontrollen. tror jag kom ikapp den stora ledarklungan vi runt 17km, sen sprack det upp. 

Tror jag hade en av dom bästa glidet första 2 milen sen blev det lite sämre, belaget lite grått i framändan vid mål iaf.

 

i mål på 2:18 helnöjd med tanke på staven och att detta är mitt 3 seedningslopp i livet. Förra seedningsloppet (2017) räckte till startled 6 i vasaloppet och åkt ca 75 mil skidor sen dess.

Link to comment
Share on other sites

Roligt lopp med några tuffa backar! Åkte på blanka skidor ( Åger bara ett par Fischer rcs klassic ) Nyslipad med FX02, valla Start HF lila samt deras pulver srf 40 toppat med toko helx gul.

Startade runt 100 man, gick fruktansvärt lungt första 3 km, ena trugan på staven lossnade runt 4km, fick en ny service stav vid 10km kontrollen. tror jag kom ikapp den stora ledarklungan vi runt 17km, sen sprack det upp. 

Tror jag hade en av dom bästa glidet första 2 milen sen blev det lite sämre, belaget lite grått i framändan vid mål iaf.

 

i mål på 2:18 helnöjd med tanke på staven och att detta är mitt 3 seedningslopp i livet. Förra seedningsloppet (2017) räckte till startled 6 i vasaloppet och åkt ca 75 mil skidor sen dess.

Imponerande utveckling, du är ju nära elitledet om inte redan i det nu vid seedningen på måndag! Hur mycket och vad tränar du när du inte åker skidor?

Link to comment
Share on other sites

Imponerande utveckling, du är ju nära elitledet om inte redan i det nu vid seedningen på måndag! Hur mycket och vad tränar du när du inte åker skidor?

 

Brukar bli 25 timmar motocross och ca 80 timmar styrketräning per år. 

 

17/18 20 mil skidor

18/19 37 mil skidor

19/20 40 mil hittills

Har sen i våras dragit lagt till ca 50 timmar med konditions träning i form av skierg och lite löpband.

Att köra med vätskebälte har nog gjort mest för mig, för som led 6 åkare körde jag 2 mil på runt 58 min när jag tränade men sen gick jag tom.

Eftersom jag inte tränar så mycket kondition så kör jag nästan alla pass i A3 och några i A2. Tränar mestadels på lunchen så passen blir runt 40min.

Under loppet i helgen var snittpulsen lägre än mina vanliga skidpass,  

Link to comment
Share on other sites

Säger som DUJ - hade nog sämst glid av alla på banan. Fischer RCS med slip FX02 och pulver Rex TK 245. Rak rill 2 mm. Gled fruktansvärt dåligt. Fick slita mig med utför vilket resulterade i att jag sedan gick tom tidigt. Körde med fäste också, VR 62, vilket iofs inte gav något fäste heller. Men jag är osäker på att fästvallan var det som gjorde glidet dåligt. Tror mer på strukturen.

Bara att bryta ihop och komma igen.  Fin bansträckning och om man har krafter kvar så kan man göra ganska mycket i stigningen vid ca 35-40 km. Men inte denna gång...

Link to comment
Share on other sites

Säger som DUJ - hade nog sämst glid av alla på banan. Fischer RCS med slip FX02 och pulver Rex TK 245. Rak rill 2 mm. Gled fruktansvärt dåligt. Fick slita mig med utför vilket resulterade i att jag sedan gick tom tidigt. Körde med fäste också, VR 62, vilket iofs inte gav något fäste heller. Men jag är osäker på att fästvallan var det som gjorde glidet dåligt. Tror mer på strukturen.

Bara att bryta ihop och komma igen.  Fin bansträckning och om man har krafter kvar så kan man göra ganska mycket i stigningen vid ca 35-40 km. Men inte denna gång...

Skönt att jag inte var ensam. Verkar ju som vi haft liknande struktur/rill. Jag gick blankt så jag är säker på att det var strukturen i mitt fall. Har en kompis som gick med kall-struktur (samma pulver/grund) och hade jättebra. Men tycker det är konstigt att mediumstruktur skulle gå så fruktansvärt dåligt kring nollan. Skidorna har tidigare gått bra vid kallare förhållanden än i lördags. Tråkigt eftersom kroppen var pigg och plockade massor uppför, sen var det bara att ställa sig i fartställning och vänta på att alla man tagit uppför gled om utför. Alternativt stå och max-staka för att hålla en rygg på platten. Det är "kul" med den här vetenskapen som aldrig överraskar  :D . 

Link to comment
Share on other sites

Skönt att jag inte var ensam. Verkar ju som vi haft liknande struktur/rill. Jag gick blankt så jag är säker på att det var strukturen i mitt fall. Har en kompis som gick med kall-struktur (samma pulver/grund) och hade jättebra. Men tycker det är konstigt att mediumstruktur skulle gå så fruktansvärt dåligt kring nollan. Skidorna har tidigare gått bra vid kallare förhållanden än i lördags. Tråkigt eftersom kroppen var pigg och plockade massor uppför, sen var det bara att ställa sig i fartställning och vänta på att alla man tagit uppför gled om utför. Alternativt stå och max-staka för att hålla en rygg på platten. Det är "kul" med den här vetenskapen som aldrig överraskar  :D . 

Känner igen det där med backarna och fartställningen. Svårt att tro att det var rillen också eftersom jag "glömde" rilla ena skidan. Skidorna har gått bra i tester på blöt, grovkorning snö som det varit mycket av denna säsong. På kallsnö brukar de vara snabbare än de flesta andras. Nånting med belaget och nysnön. Man skulle kanske haft en fluid. Men det är ju svåraste föret - nysnö och plusgrader. Hoppas på minusgrader nästa gång :-)

Link to comment
Share on other sites

Känner igen det där med backarna och fartställningen. Svårt att tro att det var rillen också eftersom jag "glömde" rilla ena skidan. Skidorna har gått bra i tester på blöt, grovkorning snö som det varit mycket av denna säsong. På kallsnö brukar de vara snabbare än de flesta andras. Nånting med belaget och nysnön. Man skulle kanske haft en fluid. Men det är ju svåraste föret - nysnö och plusgrader. Hoppas på minusgrader nästa gång :-)

Är nog mer och mer inne på att det är skidparet som av någon anledning inte går i just det här föret p.g.a. tryckzoner etc. Kompisen hade ingen fluid eller någon annan magi och en struktur som egentligen borde gå bättre i kallare fören. Aja, man har väl lärt sig nåt (kanske).

Link to comment
Share on other sites

Mina skidor som gick bra brukar I vanliga fall gå hyfsat i intervallet -9 till +-0 Blir det 2-3 plus dör skidan totalt.

Var ju ruskigt hög luftfuktighet och jag upplevde snarare att det var lite strävt i det spår som nästan ingen åkte i, man kunde ju se att ett spår vart blankare och där gled det mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...