Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vätskebälte COXA CARRY WR1 vs Salomon S/Race Insulated Belt


Vas

Recommended Posts

Någon som har provat bägge vätskebältena och har några åsikter om de två? Vilket är att föredra? Har haft salomons bälte i 3 säsonger är överlag nöjd, har dock varit tvungen att fixa ett spänne då kardborren i bältet inte höll ihop särskilt bra.

 

Coxa är ju en nyare modell men har den några klara fördelar som skulle kunna motivera att byta ut Salomons vätskebälte?

Link to comment
Share on other sites

Har också haft Salomons bälte under några sässonger men har nu bytt till Coxa Carry WR1.

Coxa sitter mycket skönare runt midjan och är mycket lättare att ta av och sätta på.

Tycker allt är bättre på Coxa förutom att jag saknar dom små fickorna runt midjan som var toppen för gels mm.

 

Angående nypan som håller fast slangen på Salomon så följde det inte med något till Coxan för att fästa slangen.

Jag har hittills haft slangen runt midjan och lyft upp den varje gång jag dricker och det funkar Ok.

Link to comment
Share on other sites

Har också haft Salomons bälte under några sässonger men har nu bytt till Coxa Carry WR1.

Coxa sitter mycket skönare runt midjan och är mycket lättare att ta av och sätta på.

Tycker allt är bättre på Coxa förutom att jag saknar dom små fickorna runt midjan som var toppen för gels mm.

 

Angående nypan som håller fast slangen på Salomon så följde det inte med något till Coxan för att fästa slangen.

Jag har hittills haft slangen runt midjan och lyft upp den varje gång jag dricker och det funkar Ok.

 

En nackdel med Salomons bälte är att de tagit en vanlig vätskepåse som blir likt en korv mot ryggen. Är man känslig i ländryggen trycker den. Har de en smartare utformad påse i Coxa Carry eller har de byggt ut sidorna på väskan så att vattnet inte behöver tryckas mot ryggen utan ligger naturligt?

 

Sedan gjorde de reklam hela förra vintern inför Vasaloppet tillsammans med Lager 157 att de löst frysproblemet.

Vad går den patenterade (?) lösningen ut på som var så revolutionerande? Har inte sett något om detta efter introduktionen.

Link to comment
Share on other sites

 

Sedan gjorde de reklam hela förra vintern inför Vasaloppet tillsammans med Lager 157 att de löst frysproblemet.

Vad går den patenterade (?) lösningen ut på som var så revolutionerande? Har inte sett något om detta efter introduktionen.

 

Enligt deras FB-sida så ska den finnas till försäljning på deras hemsida from måndag.

Dock tycker jag inte det ser ut att vara mer än typ ett "garage" att sticka in munstycket i, relativt enkelt att fixa något liknande själv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kört ett första pass med Salomonbältet... Ja något måste man nog göra med "nypan" för att säkra den. LFN, vad/hur gör du med gummisnodden? 

"Garaget" för munstycket är ju bra för isoleringen men lite meckigt var det att dricka i farten då man måste få fram munstycket som är gömt bakom isoleringen.. Kanske för justera det lite. 

Link to comment
Share on other sites

Först "skalar" jag bort höljet från munstycket. Det där magnetspännet funkar inte om man vill hinna dricka i en kort utförslöpa. Sen har jag satt en gummisnodd, tvinnad som en hårsnodd, precis under nypan. När den sitter fast i tröjan trär jag upp snodden över nypan. Lite omständligt, men det funkar.
Link to comment
Share on other sites

De flesta i långloppseliten verkar köra med kardborrefäste. Jag vet inte om det finns att köpa någon färdig lösning eller om de har hemmafixat? Det ser ut som att de limmar på en bit brett kardborrband på nummerlappen, och sedan har en motsvarande kardborrbit fäst på drickaslangen.

Link to comment
Share on other sites

Först "skalar" jag bort höljet från munstycket. Det där magnetspännet funkar inte om man vill hinna dricka i en kort utförslöpa. Sen har jag satt en gummisnodd, tvinnad som en hårsnodd, precis under nypan. När den sitter fast i tröjan trär jag upp snodden över nypan. Lite omständligt, men det funkar.

 

Okej! Nä precis att "skala" ned höljet verkar vettigt. Råkat ut för att det fryser i öppningen något? 

Link to comment
Share on other sites

Okej! Nä precis att "skala" ned höljet verkar vettigt. Råkat ut för att det fryser i öppningen något? 

Viktigt att dricka ofta. Det går att blåsa tillbaka drickan också men jag tycker det är svårt när en är ansträngd. Jag börjar alltid med varm dryck också. Då klarar det sig ganska länga innan det fryser.

Link to comment
Share on other sites

De flesta i långloppseliten verkar köra med kardborrefäste. Jag vet inte om det finns att köpa någon färdig lösning eller om de har hemmafixat? Det ser ut som att de limmar på en bit brett kardborrband på nummerlappen, och sedan har en motsvarande kardborrbit fäst på drickaslangen.

 

Ja, undrar om det är nåt som Coxa har? Eller hemmamek...

 

Viktigt att dricka ofta. Det går att blåsa tillbaka drickan också men jag tycker det är svårt när en är ansträngd. Jag börjar alltid med varm dryck också. Då klarar det sig ganska länga innan det fryser.

Ah, jo precis med varm + att hårt blandad sportdryck torde ha lite lägre fryspunkt än 0. 

 

Link to comment
Share on other sites

De flesta i långloppseliten verkar köra med kardborrefäste. Jag vet inte om det finns att köpa någon färdig lösning eller om de har hemmafixat? Det ser ut som att de limmar på en bit brett kardborrband på nummerlappen, och sedan har en motsvarande kardborrbit fäst på drickaslangen.

De köper kardborretejp på clasohlsson.

Link to comment
Share on other sites

Okej! Nä precis att "skala" ned höljet verkar vettigt. Råkat ut för att det fryser i öppningen något? 

 

Tyvärr inte ;) Har bara haft bältet sen i våras, så ingen aning hur den klarar -10. Värsta kallgraderna hittills har varit -3 och då var det inga problem. 

Link to comment
Share on other sites

Hej :) 

 

jag har en coxa carry wr1 samt en coxa carry r2 jag har varit nöjd med ryggsäcken , provade vätskebältet nu i helgen, slangen körde jag vid midjan , men jag blev lätt sur då jag kände att slangen var lite för kort för att det skulle vara bekvämt. 

 

Kan någon skicka en bild på hur ni sätter fast slangen med kardborrtejp?  känner mig dum men fattar inte hur man gör . 

Ryggsäcken är smidig då slangen sitter uppe vid axeln . 

 

:)  

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det funkar väldigt bra att dra slangen mellan underställ och tröjan, Brukar låta dragkedjan på tröjan vara nerdragen 5 cm så munstycket kan sticka upp där,sen så fäster jag slangen med den medföljande haken som jag sätter fast med en säkerhetsnål på tröjan eller nummerlappen. Väldigt lätt att komma åt att dricka.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon skicka en bild på hur ni sätter fast slangen med kardborrtejp?  känner mig dum men fattar inte hur man gör . 

Ryggsäcken är smidig då slangen sitter uppe vid axeln . 

 

:)

 

Hårda delen av kardborren på kroppen och den mjuka delen tejpas längs med slangen och viks sedan runt slangen. jag använder Biltemas bredaste kardborre och då räcker den precis runt slangen. Funkar bra för mig.
Link to comment
Share on other sites

Först "skalar" jag bort höljet från munstycket. Det där magnetspännet funkar inte om man vill hinna dricka i en kort utförslöpa. Sen har jag satt en gummisnodd, tvinnad som en hårsnodd, precis under nypan. När den sitter fast i tröjan trär jag upp snodden över nypan. Lite omständligt, men det funkar.

 

Hei LFN, Har du et foto av løsningen du beskriver?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...