Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Forumskejten


Volevodin

Recommended Posts

Är vasaloppsspåret öppet för träning i vasaloppsveckan, då det inte går något lopp ?På torsdagen före Nattvasan går det inget lopp och är det tillåtet att åka då, om man löser dagkort.

Frågan är om det är preparerat för skejt eller om det sker först till fredagens Nattvasa. Min tanke är att man skulle ordna ett privat skejtlopp i vasaspåret, lösa dagkort och ta sig antingen upp längs spåret och åka till Mora eller starta i Mora och åka upp och vända. Vad tror ni, är vasaspåret öppet för skejt för ett eget privat skejtlopp ?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde en egen "Skejtvasa" förra året. På onsdagen före VL. Jag startade 5.15, fick åka i mörker till Mångsbodarna ungefär innan det blev ljust. De hade inte spårat om sen ÖSM så det blev stakning till Evertsberg. Isföre med stenhårda plogvallar i många utförsbackar. Evertsberg-Oxberg var nypistad sen dåligt Oxberg - Hökberg och bra ända till målet sen. Det kanske är större chans att få bra skejtbädd på torsdagen, det är bara att köra på. Hur det är med spåravgift vet jag inte.
Link to comment
Share on other sites

Det låter som en tillräckligt knäpp idé för att faktiskt att vara lite halvintressant. Fast åka ända till Mora för 30 km på skidor känns lite fjuttigt, om man som jag inte har tänkt åka något annat lopp i veckan. Halvvasans distans får det nog minst vara om jag skall komma.

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar intresset att deltaga i ett "protestskejtlopp" än betydligt lägre än att deltaga i protester mot att vasaloppet inte arrangerar ett riktigt skejtlopp dagtid här på forumet. 

En annan idé är att Skistart anordade Skistartskejten med mål i Oxberg och att deltagarna fick avdrag vid inköp av skejtutrustning motsvarande startavgiften. De borde väl ha ett intresse av att få ut en del av sina skejtskidor på marknaden och då kunde detta vara ett sätt. De har visserligen redan ett lopp, men de kanske kunde utöka ?

Link to comment
Share on other sites

Är detta nåt motsvarande den alternativa schlagerfestivalen som hölls på 70-talet?

 

Trivia: Arja Saijonmaa har deltagit både i Alternativfestivalen och vanliga mello. Nån som känner till nån mer artist som gjort denna dubblering?

Nej, jag bara menar att det inte hjälper att klaga på vasaloppet att de inte återinför Skejtvasan utan då är det bättre att försöka hitta alternativ för dem som gillar att skejta. Tyvärr bor jag inte på plats, annars skulle jag försökt köra igång något, här nere i söder finns ju inga förutsättningar längre för linjelopp på skidor med tanke på snösituationen.

Link to comment
Share on other sites

När går loppet? Onsdag eller torsdag? Tid?

 

Var är starten? Vid målportalen eller Hemus?

 

Var är vändningen? Oxberg?

 

Skall man ta en selfie framför klockan vid kontrollen för att visa att man varit framme?

 

Var är målet? Vid målportalen?

 

Nummerlappar? Skall man vränga en gammal nummerlapp och skriva sitt forumnick med tuschpenna?

 

Om de här frågorna får svar så är jag på...

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara Christer Majbäck?

När jag postade frågan hade jag ingen aning om det varit någon alls förutom Arja Saijonmaa. Men sedan kom jag på att Ica-Stig också varit med i båda festivalerna. Förste Ica-Stig har ju varit med i Nationalteatern, och sedan övertogs rollen av Loa ”symfonin” Falkman.

Link to comment
Share on other sites

När går loppet? Onsdag eller torsdag? Tid?

 

Var är starten? Vid målportalen eller Hemus?

 

Var är vändningen? Oxberg?

 

Skall man ta en selfie framför klockan vid kontrollen för att visa att man varit framme?

 

Var är målet? Vid målportalen?

 

Nummerlappar? Skall man vränga en gammal nummerlapp och skriva sitt forumnick med tuschpenna?

 

Om de här frågorna får svar så är jag på...

Jag börjar bli lite småsugen att göra ett nytt försök på en skejtvasa. Förra året gick det knappt att skejta första halvan på onsdagen så jag föreslår att en ev. Forumskejt sker på torsdagen.

Jag tar nog bilen hemifrån ca 5.30, framme i Mora 7.30.

Det går buss från Mora 8.00, framme vid starten i Berga by ca 9.30.

Start 10.00?

Mål i Mora, målportalen.

För egen del blir det ca 16.00

Vi kan väl åka "loppet" i samlad grupp, kanske dela upp oss i två grupper med olika farter.

Jag stannar gärna till i Evertsberg och äter lite matsäck.

Fler förslag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...