Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Orsa Grönklitt Ski Marathon - Valla


alexUkSki

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad tycker ni? Extremt snabba spår, katastrofalt dåliga spår på andra varvet. Måste ha varit mardröm för alla som hade långa åktider. Mina skidor var medel, vallade med LF grafit, ldq157 och pulver blev fc8x.

 

En stor känga vill jag rikta till snubben i CC* 1*00: en kille framför mig i spåret gjorde ett spårbyte som gjorde att killens skidor åkte över snubben i cc* skidor. SÅNT HÄNDER, framförallt i starten där det var extremt trångt. Då börjar snubben i cc* att boxa killen i ryggen, skrika och försöka knuffa omkull killen som råkade köra över skidorna. Tråkigt att man ska behöva se sådant på tävlingar.

 

Men i övrigt ett fint arrangemang!

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni? Extremt snabba spår, katastrofalt dåliga spår på andra varvet. Måste ha varit mardröm för alla som hade långa åktider. Mina skidor var medel, vallade med LF grafit, ldq157 och pulver blev fc8x.

 

En stor känga vill jag rikta till snubben i CC* 1*00: en kille framför mig i spåret gjorde ett spårbyte som gjorde att killens skidor åkte över snubben i cc* skidor. SÅNT HÄNDER, framförallt i starten där det var extremt trångt. Då börjar snubben i cc* att boxa killen i ryggen, skrika och försöka knuffa omkull killen som råkade köra över skidorna. Tråkigt att man ska behöva se sådant på tävlingar.

 

Men i övrigt ett fint arrangemang!

Jag är inte förvånad. Jag kan inte låta bli att tycka sånna satsningar mot blöjeliten är töntiga. Men det är bara jag det :) Gasa gärna, men slappna av herregud :)
Link to comment
Share on other sites

IBra arrangemang men från led 4 och bakåt var det nog sådär kul. Stod i led4 och hade väl inga direkta möjligheter att hitta eget tempo första 10-15 km. Andra varvet var ju helt obefintliga spår, kändes som man mest försökte hitta balansen mellan spåren och det som var ett spår första varvet.

 

Lite mycket startande och väldigt trångt stundtals men annars ett jättebra arrangemang!

 

Ps. Tror inte det var ett enda vallatips som var i närheten av att funka?

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte förvånad. Jag kan inte låta bli att tycka sånna satsningar mot blöjeliten är töntiga. Men det är bara jag det :) Gasa gärna, men slappna av herregud :)

Ccc1000 grundaren tar 25.000 av de som vill vara med och vara reklampelare. Finns ju några som betalar uppenbarligen men det är ett dyrt gymkort. Klart man boxar folk i ryggen då. Vet inte hur det går men måste gå bättre än hans tiger balsamcup som gick på näbben ganska direkt.

Bondfångeri har alltid och kommer alltid löna sig..

Link to comment
Share on other sites

Ccc1000 grundaren tar 25.000 av de som vill vara med och vara reklampelare. Finns ju några som betalar uppenbarligen men det är ett dyrt gymkort. Klart man boxar folk i ryggen då. Vet inte hur det går men måste gå bättre än hans tiger balsamcup som gick på näbben ganska direkt.

Bondfångeri har alltid och kommer alltid löna sig..

Klockrent

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte från motionsledet. Tyckte det var fint före första värvet, men inga spår överhuvudtaget på myran andra värvet. Skulle nog ställt mig längre fram egentligen så hade man kunnat haka på någon bra rygg istället för att åka om hela tiden vilket tog på krafterna, särskilt på andra värvet när underlaget blev mer ojämnt. Man kom snabbt ikapp de som hade överuppskattat sin seedning!

 

Körde med fäste, fast hade endast fäste utanför spåret om man åkte med lite Kläbo-springteknik.

 

Överlag nöjd med min insats, som engelsman, under min andra säsong som jag kört skidträning. 2:52 blev tiden. Bra uppvärmning inför ÖSS om två veckor - hoppas bara på bättre förutsättningar än VL2019!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag tog några stickprov på de som står i led 2 imorgon. 4 av 5 åkare åkte vasaloppet förra året på ca 8-9 timmar rätt respektlöst mot oss som ställer sig i rätt led. Blir intressant att blanda led 2 åkare med led 8 åkare i första backen.

Jag håller med. Ställde mig i led 3 och som du säger redan i första backen och de kommande 2-3 km såg jag att det var många led 7,8 åkare som inte höll det tempo många av oss ville hålla.

Jäkligt respektlös och tråkigt då det hade flytit på mycket bättre om alla bara hade lite ärlighet och självinsikt.

 

Samma sak med att hålla höger. Lika chockad varje seedinglopp attmpnga tröttmössor lite parkerade i vänsterspåret. Upplevde överlag att mitten och högerspöket gick snabbast under loppet.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Körde stålsicklat och glidvalla  :o Blasfemi?

 

Rätt så fin struktur, skärande 0,9 och 0,1mm och Start BWLF som grund samt swix marathon vit. Brukar fungera, lade en extra tryckande 1mm rill över hela skidan. Gick utan fäste. Hade bra glid genom hela loppet, oftast bättre än de runt omkring. 

 

Gick från led 3. Blev något snopen i starten när hela vänstersidan gled om i startfållan så första varvet bestod mest av armstakning mellan spåren för att ta sig fram i leden. Andra varvet var luftigare, men jag som alla andra, led av obefintliga spår. Kom in på 2:15 vilket jag är nöjd med. Kunde ha blivit snabbare med en smidigare start/första varv, samtidigt svårt för arrangörerna att göra något annorlunda utan att sätta dörrvakter vid fållorna. Det var också ett större startfält i år jämfört med tidigare.

 

Överlag mycket trevligt lopp, och kul att vara ute på snö som omväxling!

Link to comment
Share on other sites

Var det verkligen en rimlig seedning det här? 

Elit på 1:55, det var ju ett antal led 0 åkare med tider över 1:55, och sen bara 7 min mellan led 0 och led 1, som då påverkar övriga kommande led.

 

Det jag framförallt undrar över är om de överhuvudtaget tagit med i beräkningen den oerhört trånga starten, att det stod still i början och sen extremt trångt i minst en mil. (Om man startade i led 3) 

Link to comment
Share on other sites

Tiden klockades inte förrän en bit upp i backen. Jag är inte helt hundra men jag gissar på att starttiden togs precis där flaskhalsen började släppa. Gissningsvis sätts gränserna utifrån deltagarnas historiska resultat och inte så mycket efter fasta gränser. Enligt uppgift gick det inte hela tiden för fullt i täten vilket också gör att det tränger ihop sig i toppen av startlistan.

 

I övrigt håller jag med om att arrangemanget hade mått betydligt bättre av att ha sluppit flaskhalsen samt alla självpåtagna poliser som började skälla på folk i första backen som de upplevde var felseedade. Det blir dels rätt trist stämning och dels behöver inte farten uppför betyda att man är långsam i övrigt.

 

 

Var det verkligen en rimlig seedning det här? 

Elit på 1:55, det var ju ett antal led 0 åkare med tider över 1:55, och sen bara 7 min mellan led 0 och led 1, som då påverkar övriga kommande led.

 

Det jag framförallt undrar över är om de överhuvudtaget tagit med i beräkningen den oerhört trånga starten, att det stod still i början och sen extremt trångt i minst en mil. (Om man startade i led 3) 

Link to comment
Share on other sites

Tiden klockades inte förrän en bit upp i backen. Jag är inte helt hundra men jag gissar på att starttiden togs precis där flaskhalsen började släppa. Gissningsvis sätts gränserna utifrån deltagarnas historiska resultat och inte så mycket efter fasta gränser. Enligt uppgift gick det inte hela tiden för fullt i täten vilket också gör att det tränger ihop sig i toppen av startlistan.

 

I övrigt håller jag med om att arrangemanget hade mått betydligt bättre av att ha sluppit flaskhalsen samt alla självpåtagna poliser som började skälla på folk i första backen som de upplevde var felseedade. Det blir dels rätt trist stämning och dels behöver inte farten uppför betyda att man är långsam i övrigt.

 

Om du vet att du är långsam i första backen borde du starta längre bak så att du inte stoppar upp andra, det är respektlöst mot de andra tävlande. Det var oerhört många som var felseedade i detta lopp.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det gör du inte. Du följer anvisningarna från tävlingsledningen: 

 

"Du anmäler/ställer dig efter i vilket startled du startar eller har startat i Vasaloppet de två senaste åren, startled 1, 2, 3, 4 och 5 eller högre."

Visserligen var det säkert en del som inte följde anvisningarna men sett till att 205 åkare hamnade i led 2 eller bättre, varav 94 st i led 1 eller 0, var det ett starkt startfält och givet att det blir fullproppat i de främre startleden.

Poängen är att det blir rätt otrevlig stämning om alla börjar skälla ut folk som de förmodar har brutit mot anvisningarna. 

 

 

Om du vet att du är långsam i första backen borde du starta längre bak så att du inte stoppar upp andra, det är respektlöst mot de andra tävlande. Det var oerhört många som var felseedade i detta lopp.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det gör du inte. Du följer anvisningarna från tävlingsledningen: 

 

"Du anmäler/ställer dig efter i vilket startled du startar eller har startat i Vasaloppet de två senaste åren, startled 1, 2, 3, 4 och 5 eller högre."

Visserligen var det säkert en del som inte följde anvisningarna men sett till att 205 åkare hamnade i led 2 eller bättre, varav 94 st i led 1 eller 0, var det ett starkt startfält och givet att det blir fullproppat i de främre startleden.

Poängen är att det blir rätt otrevlig stämning om alla börjar skälla ut folk som de förmodar har brutit mot anvisningarna. 

Där håller jag inte med dig, om jag för två år sedan gjort en ordentlig satsning och seedat upp mig till startled 2 för att sedan dragit ner ordentligt på åkningen skulle jag inte ställa mig i startled 2, då förstör du bara för alla andra. Jag tycker att du ska ställa dig där du uppskattar att din kapacitet är, inte vad din kapacitet varit eller vad du önskar att din kapacitet är.

 

Jag tycker bara att det var väldigt trist att det var trångt långt in i loppet och att det var många som grovt överskattat sin förmåga. 

Link to comment
Share on other sites

Tiden klockades inte förrän en bit upp i backen. Jag är inte helt hundra men jag gissar på att starttiden togs precis där flaskhalsen började släppa. Gissningsvis sätts gränserna utifrån deltagarnas historiska resultat och inte så mycket efter fasta gränser. Enligt uppgift gick det inte hela tiden för fullt i täten vilket också gör att det tränger ihop sig i toppen av startlistan.

 

I övrigt håller jag med om att arrangemanget hade mått betydligt bättre av att ha sluppit flaskhalsen samt alla självpåtagna poliser som började skälla på folk i första backen som de upplevde var felseedade. Det blir dels rätt trist stämning och dels behöver inte farten uppför betyda att man är långsam i övrigt.

 

Jag skulle gärna vilja se den led 1-åkare som knappt tar sig över en liten kulle men som kan hålla elitledsfart på platten.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...