Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

rets Charlotte Kalla-stipendium till Mrta Rosenberg

strm bjuder in till inspirations- och rullskidtrffar i Blekinge

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Orsa Grönklitt Ski Marathon - Valla

• Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

alexUkSki

alexUkSki

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Hej!

Vad tror ni det kommer bli för valla på lördag? Ser ut att vara kallgrader hela veckan, aningen värmare på lördag (klättrar upp mist noll runt lunchtid). Ingen nysnö iaf!

Sent from my iPhone using Tapatalk

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Ska du åka med fäste är det helt omöjligt att säga med prognoserna som är nu. Glid blir något standard, Swix marathon, UF LDR eller LDQ157!

VL20: 800

VL19: 1500

VL18: 5500

zäta

zäta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Hej!

Vad tror ni det kommer bli för valla på lördag? Ser ut att vara kallgrader hela veckan, aningen värmare på lördag (klättrar upp mist noll runt lunchtid). Ingen nysnö iaf!

Dagens valla från orgagrönklitt kanske kan vara en utgångspunkt.
https://www.orsagron...parinformation/

alexUkSki

alexUkSki

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Ska du åka med fäste är det helt omöjligt att säga med prognoserna som är nu. Glid blir något standard, Swix marathon, UF LDR eller LDQ157!

Ja jag ska åka med fäste. Vill mest veta om det blir burk eller klister så man vet vilken grundvalla man ska göra.

Men får fortsätta bevaka prognosen och hoppas på att den håller sig på rätt sida av nollan!

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Ja jag ska åka med fäste. Vill mest veta om det blir burk eller klister så man vet vilken grundvalla man ska göra.

Men får fortsätta bevaka prognosen och hoppas på att den håller sig på rätt sida av nollan!

Burk eller klister beror på om det blir nederbörd på torsdagen som vissa prognoser visar just nu. Sedan beror det efter eventuell nederbörd blir plusgrader, så det är lite svårt att ge vallatips baserat på hur prognosen ser ut i dagsläget.

KimEngqvist

KimEngqvist

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
Någon som vet hur slingan kommer gå? Några branta långa stigningar eller vågar man gå utan fäste

Skickat från min iPhone med Tapatalk

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Det är inga backar i den meningen nej. Toppåkarna stakar. Frågan är om du klarar av att gå utan fäste utan att fuska. Kan du saxa på blankeski? Vilket majoriteten inte klarar av . Jag gick med fäste 17 och 18. Led3 åkare. Inte ett skejtskär.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

KimEngqvist

KimEngqvist

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
Ja det är frågan Var uppe och tränade förra helgen och skippade fästet dessa 3 dagar. Det gick men tveksamt om det är det snabbaste sättet för mig. Backarna/ stigningarna känns ju rejält efter 30 km. Saxa på blanka skidor funkar tycker jag. Men det lutar nog åt fäste ändå. Sanna hör, led 3 åkare

Skickat från min iPhone med Tapatalk

danielsson

danielsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg
Åkte craft ski Marathon i grönklitt 5 januari och de var mitt första lopp jag åkt på blanka skidor och enbart stakat. Blev förvånad över hur bra det gick så det lutar åt att göra samma på lördag. Isåfall vallar jag med skigo lf grafit i grund och sedan hf universal på det. Tyckte banan var ganska kul. De backar som var va mest saxbackar och de andra längre klarar man att staka

alexUkSki

alexUkSki

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Det ser ut som det blir nederbörd under torsdagen, och sedan minus natten torsdag-fredag, minus under fredagen och sedan nollgradigt lördag morgon. Ser ut att ligga precis i gränslandet så kan bli svårt att avgöra!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

De som inte anmält sig till nu behöver inte fundera över vilken valla de skall ha - ty porten är låst för anmälningar nu. :wacko:

danielsson

danielsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg
Känns som att de kommer bli fruktansvärt trångt på banan

alexUkSki

alexUkSki

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Ser ut nu som det kommer bli minusgrader fram till lördag morgon, sedan blir det plus 1 under loppet. I och med att snön inte har utsatts för plusgrader tidigare tänker jag V55 eller V60, röd burkvalla. Låter det som ett bra alternativ för fästet?

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Ser ut nu som det kommer bli minusgrader fram till lördag morgon, sedan blir det plus 1 under loppet. I och med att snön inte har utsatts för plusgrader tidigare tänker jag V55 eller V60, röd burkvalla. Låter det som ett bra alternativ för fästet?

Antagligen blir det plusgrader under morgondagen, så ska man åka med fäste är det nog klister som gäller, kanske KX45. Blir det inte plus imorgon tror jag du måste gå på röd burk som vr70, vr75, vr60 eller vx55. Men enklast är att gå för stakning hela vägen, banan är snäll  B)

Lager87

Lager87

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg
Såhär har skigo lagt ut:

Fästyta:Base Wax Extra Strong invärmt varvat med 3-4 lager HF Violett ovanpå
Övrigt info
Startar du i bakre leden lägg i ngt.tunnt lager HF Röd mellan violetts lagren i fästet. Då biter det bättre när spåren blir lösare.

alexUkSki

alexUkSki

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Antagligen blir det plusgrader under morgondagen, så ska man åka med fäste är det nog klister som gäller, kanske KX45. Blir det inte plus imorgon tror jag du måste gå på röd burk som vr70, vr75, vr60 eller vx55. Men enklast är att gå för stakning hela vägen, banan är snäll B)

Räcker det med plus 1 under någon timme för att det slår över till klisterföre? I vilka fall funkar röd burk?

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Räcker det med plus 1 under någon timme för att det slår över till klisterföre? I vilka fall funkar röd burk?

Bäst är alltid att testa på plats. Du kan ju lägga grunden innan och göra det sista när du är där

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg
Någon som varit uppe under veckan och vill ge ett utlåtande kring stavfäste? Hur är det på myren där det under hela vintern varit ospårat?

Luci

Luci

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg
1500 startande. Tidigare när jag åkt har det varit ca 700 vill jag minnas. Då var det väldigt trångt fram till första kontrollen efter stormon. Detta blir intressant..

alexUkSki

alexUkSki

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Bäst är alltid att testa på plats. Du kan ju lägga grunden innan och göra det sista när du är där

Absolut, det får bli klistergrund i så fall, så plockar jag med pälsskidorna i fall det skiter sig/ fryser ihop med klistret.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar