Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Orsa Grönklitt Ski Marathon - Valla


alexUkSki

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej!

 

Vad tror ni det kommer bli för valla på lördag? Ser ut att vara kallgrader hela veckan, aningen värmare på lördag (klättrar upp mist noll runt lunchtid). Ingen nysnö iaf!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Dagens valla från orgagrönklitt kanske kan vara en utgångspunkt.

https://www.orsagronklitt.se/sv/skidakning/langdakning/vallatips-och-sparinformation/

Link to comment
Share on other sites

Ska du åka med fäste är det helt omöjligt att säga med prognoserna som är nu. Glid blir något standard, Swix marathon, UF LDR eller LDQ157!

Ja jag ska åka med fäste. Vill mest veta om det blir burk eller klister så man vet vilken grundvalla man ska göra.

 

Men får fortsätta bevaka prognosen och hoppas på att den håller sig på rätt sida av nollan!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja jag ska åka med fäste. Vill mest veta om det blir burk eller klister så man vet vilken grundvalla man ska göra.

 

Men får fortsätta bevaka prognosen och hoppas på att den håller sig på rätt sida av nollan!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Burk eller klister beror på om det blir nederbörd på torsdagen som vissa prognoser visar just nu. Sedan beror det efter eventuell nederbörd blir plusgrader, så det är lite svårt att ge vallatips baserat på hur prognosen ser ut i dagsläget.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är frågan[emoji848] Var uppe och tränade förra helgen och skippade fästet dessa 3 dagar. Det gick men tveksamt om det är det snabbaste sättet för mig. Backarna/ stigningarna känns ju rejält efter 30 km. Saxa på blanka skidor funkar tycker jag. Men det lutar nog åt fäste ändå. Sanna hör, led 3 åkare

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Åkte craft ski Marathon i grönklitt 5 januari och de var mitt första lopp jag åkt på blanka skidor och enbart stakat. Blev förvånad över hur bra det gick så det lutar åt att göra samma på lördag. Isåfall vallar jag med skigo lf grafit i grund och sedan hf universal på det. Tyckte banan var ganska kul. De backar som var va mest saxbackar och de andra längre klarar man att staka
Link to comment
Share on other sites

Ser ut nu som det kommer bli minusgrader fram till lördag morgon, sedan blir det plus 1 under loppet. I och med att snön inte har utsatts för plusgrader tidigare tänker jag V55 eller V60, röd burkvalla. Låter det som ett bra alternativ för fästet?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser ut nu som det kommer bli minusgrader fram till lördag morgon, sedan blir det plus 1 under loppet. I och med att snön inte har utsatts för plusgrader tidigare tänker jag V55 eller V60, röd burkvalla. Låter det som ett bra alternativ för fästet?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Antagligen blir det plusgrader under morgondagen, så ska man åka med fäste är det nog klister som gäller, kanske KX45. Blir det inte plus imorgon tror jag du måste gå på röd burk som vr70, vr75, vr60 eller vx55. Men enklast är att gå för stakning hela vägen, banan är snäll  B)

Link to comment
Share on other sites

Antagligen blir det plusgrader under morgondagen, så ska man åka med fäste är det nog klister som gäller, kanske KX45. Blir det inte plus imorgon tror jag du måste gå på röd burk som vr70, vr75, vr60 eller vx55. Men enklast är att gå för stakning hela vägen, banan är snäll B)

Räcker det med plus 1 under någon timme för att det slår över till klisterföre? I vilka fall funkar röd burk?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Någon som varit uppe under veckan och vill ge ett utlåtande kring stavfäste? Hur är det på myren där det under hela vintern varit ospårat?

 

Myren spåras inte förrän till loppet så ingen har kunnat testa stavfästet där. Resten av banan är det ju bra, men varv 2 lär det inte vara så bra någonstans med tanke på antalet deltagare.

Link to comment
Share on other sites

Självseedningen är ett skämt. Anmälde mig till led 3 där jag hör hemma. Såg nu på deltagarlistan att nästa 1/3 av antal anmälda anmält sig i led 2 eller bättre. Hoppas de sätter in någon typ av kontroll och att alla som seedat sig fel skäms!

Jag tog några stickprov på de som står i led 2 imorgon. 4 av 5 åkare åkte vasaloppet förra året på ca 8-9 timmar rätt respektlöst mot oss som ställer sig i rätt led. Blir intressant att blanda led 2 åkare med led 8 åkare i första backen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...