Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Märklig procedur i Öppet spår


LFN

Recommended Posts

Satt precis och tittade igenom startlistor för Öppet spår måndag. Det är ju självseedning och startgrupper som gäller nu för tiden. Jag uppgav uppskattad tid till 5.30 (Lite optimistiskt måste man ju vara) 

Det räckte till startgrupp 2, bakom ettan och nollan som är försvarsmakten. 

 

Led 0 är försvarsmaktens och de är ca 400 åkare av varierande kvalitet, allt från Oskar Swärd till rena nybörjare. 

 

Led 1 är väldigt många åkare som tillhör sponsorerna. Resten är veteraner. (Kollade ca 30 åkare i led 1, hittade ingen som inte är 65+ eller tillhör spons) 

 

Led 2 är övervägande åkare med ambition att få till ett snabbt lopp. De jag kollade hade tider från tidigare år som gör det sannolikt att de kan åka på runt 4.30-  5.30 om vädret är snällt.  

 

Syftet med seedningen var ju att få bort proppen i backen, men jag misstänker att det kommer gå åt skogen med en hel hög sponsoråkare och veteraner som släpps precis innan gruppen som vill åka snabbt. 

 

 

Hur fungerande det förra året? Någon som åkte på måndagen? 

Link to comment
Share on other sites

Förra året gick det att välja led 1 om jag inte minns fel. Jag köpte en startplats på nätet som redan var led 1. I ÖS övertar man startled till skillnad från VL. 

Utan att vara särskilt tidig hamnade jag nästan längst fram till vänster. Led 0 var tomt till vänster. När repen drogs inför start gled man lugnt fram till startlinjen för led 0. Rätt trevligt.

Det var väldigt tunt med snabbare åkare vilket gjorde att stora delar av loppet åkte jag själv. Oscar Svärd var snabbast på strax över 4h, 300 person kom in på över 5:30. 

Angående proppen i backen gissar jag att det inte är några större problem om man startar i de lägre startleden. Leden var långt ifrån fulla. Med tanke på snötillgången lär det knappast vara mer folk.

Link to comment
Share on other sites

Satt precis och tittade igenom startlistor för Öppet spår måndag. Det är ju självseedning och startgrupper som gäller nu för tiden. Jag uppgav uppskattad tid till 5.30 (Lite optimistiskt måste man ju vara) 

Det räckte till startgrupp 2, bakom ettan och nollan som är försvarsmakten. 

 

Led 0 är försvarsmaktens och de är ca 400 åkare av varierande kvalitet, allt från Oskar Swärd till rena nybörjare. 

 

Led 1 är väldigt många åkare som tillhör sponsorerna. Resten är veteraner. (Kollade ca 30 åkare i led 1, hittade ingen som inte är 65+ eller tillhör spons) 

 

Led 2 är övervägande åkare med ambition att få till ett snabbt lopp. De jag kollade hade tider från tidigare år som gör det sannolikt att de kan åka på runt 4.30-  5.30 om vädret är snällt.  

 

Syftet med seedningen var ju att få bort proppen i backen, men jag misstänker att det kommer gå åt skogen med en hel hög sponsoråkare och veteraner som släpps precis innan gruppen som vill åka snabbt. 

 

 

Hur fungerande det förra året? Någon som åkte på måndagen? 

Förra året gick backen från led 2 hyfsat, men det var gott om väldigt långsamma åkare i spåret framför första timmen.

Link to comment
Share on other sites

Uppenbarligen är det ett helt nytt led som de har klämt in mellan FMV och ”snabba civilister”. 347 pers är det just nu i detta mixade sponsor- och veteranled. Om fler veteraner anmäler sej sista 3 veckorna så kommer de säkerligen placeras i detta led men jag hoppas att de inte trycker in fler sponsorer.

 

Jag är anmäld och jag blev såklart placerad i led 2

Link to comment
Share on other sites

Jag är själv veteran och tycker det är märkligt att vi placeras så långt fram, dels för att  man känner sig i vägen, dels för att det inte är så roligt att blir omåkt. Det vettigaste hade väl varit att som i Vasaloppet starta veteranerna i pulse 5, då  hade det varit lättare att hålla sin position. Nu är det inte förbjudet som veteran att starta längre ner, men lite av vitsen med ett gemensamt led är ju att kunna "tävla" mot jämnåriga, vilket är svårare i Vasaloppet, där veteranfemman snabbt blir uppblandad av andra åkare. En annan fördel att starta i ett led med många av samma kapacitet är att det är lättare att hitta åkkompisar att hålla sällskap längs spåret.

Sist jag åkte ÖS hade jag sällskap med en åkare 2-3 mil, innan vi kom ifrån varandra, lättare att hålla lagom tempo med en jämngod åkare.

Link to comment
Share on other sites

I förra årets ÖSS var det ca 1000 pers per pulje så antagligen räknar de med att 2 led i början av årets ÖSM som fördelas på andra kriterier än självseedningen, inte ska störa alltför mycket då antalet åkare i dessa led hålls lägre

 

Förmodligen så de tänker. Lite synd bara att de med 10 minuters försprång precis kommer hinna fram till backen när nästa våg kommer ikapp. Ja ja, det är ändå bättre än tidigare års totalanarki. 

Link to comment
Share on other sites

Att det skall vara en fördel att starta tidigt bygger på att det är kallt på natten och att man hinner längre innan dagsmejan påverkar glidet. Jag har startat sent av psykologiska skäl dvs det är stärkande för självförtroendet att plocka löpare hela tiden än att bli omåkt samt att det är svårare att byta spår, om det kommer åkare bakifrån.

Link to comment
Share on other sites

Att det skall vara en fördel att starta tidigt bygger på att det är kallt på natten och att man hinner längre innan dagsmejan påverkar glidet. Jag har startat sent av psykologiska skäl dvs det är stärkande för självförtroendet att plocka löpare hela tiden än att bli omåkt samt att det är svårare att byta spår, om det kommer åkare bakifrån.

 

För min del handlar det mer om att få åka i mitt eget tempo. Hamnar man långt bak tar det för många mil innan det blir bra flyt. Glidet brukar inte vara ett stort problem. En ytterligare fördel är ju så klart att slippa sockermoset i varenda springbacke sista 3 milen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Startade i startgrupp 2. Full fart halva loppet inkl startbacken - fantastiskt. Ingen masstart så det var fritt att köra 10 min efter grupp 0 och 1. Sen kom det som man kan ha åsikter om kanske - öppet spår 45 och 30 hade släppts ut i spåren och 4 spår blev 3 och sen 2. Det blev mycket folk och många nybörjare. Skatespåret gav möjlighet att köra om men det blev lite för många nybörjare på en gång kan jag tycka. Men kul att folk åker om man vill se det mer positivt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...