Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Detaljerad banbeskrivning vasaloppet


boffi

Recommended Posts

Lagom Kondition avsnitt 62

Lite komplement på den.

 - Min bedömning är att Vasaloppet börjar i Tennäng. Från Smågan till Tennäng är så lättåkt att det inte räknas som ansträngning (undantaget år då det driver in kall nysnö i spåret och/eller man har en j-a motvind). Är du trött förbi Mångsbodarna har du alltså disponerat dina krafter katastrofalt dåligt ... .

 

 - Backarna utför från Evertsberg är i två etapper med ett platt parti mellan. Sista utförpartiet fram till Vasslan är smalt och lite kurvigt, här blir det ofta med gott om vurpor ända fram tills man passerar under vägen (i typ 50 km/h).

 

 - Precis efter vägundergången i Vasslan kommer en hyfsad uppförbacke. Du har tappat lite fästvalla och blivit stel i benen efter utförsbackarna, dessutom är det alltid ett par grader varmare här nere = många upplever att de plötsligt har katastrofalt fäste och vallar om. Läge att flytta fram din Move-bindning här, eller kanske lägga lite violett ovan på den blåa burken.

 

 - Efter den längre backen är det trevligt småsnirklig och ganska lätt åkning fram till Lundbäckbackarna. De börjar ganska brant och fortsätter sedan med oändlig slakmota fram till precis före Oxbergskontrollen.

 

Annars fick de väl med det mesta.

Link to comment
Share on other sites

ska åka Vasaloppet för första gången, undrar lite runt första backen som alla pratar om, vilken sidan skall man välja? eller spelar det ingen roll? startar i led 9

Det finns inget rätt svar på den frågan. Vissa år är det överlägset bäst att gå höger, andra år är det vänster. Ibland har folk gått snabbt på bägge sidor och andra suttit fast, beroende på startled. Kasta en tärning ;)

 

Ett tips som faktiskt kan vara värt något är att mitten oftast inte är sämst. Ett annat tips är att ta det lugnt, från led 9 spelar det ingen större roll hur du tacklar backen. Ditt lopp kommer avgöras från Risberg till Mora, spara på krutet.

Link to comment
Share on other sites

Var ju några tyskar som simulerade starten för några år sen och menade på att det flyter bäst "mitt i".

Jag har för mig att resultatet var att mitt i är säkrast, för det är inte sämst. De snabbaste tiderna låg på kanterna, men även de sämsta.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget rätt svar på den frågan. Vissa år är det överlägset bäst att gå höger, andra år är det vänster. Ibland har folk gått snabbt på bägge sidor och andra suttit fast, beroende på startled. Kasta en tärning ;)

 

Ett tips som faktiskt kan vara värt något är att mitten oftast inte är sämst. Ett annat tips är att ta det lugnt, från led 9 spelar det ingen större roll hur du tacklar backen. Ditt lopp kommer avgöras från Risberg till Mora, spara på krutet.

Precis som LFN skriver är det - omöjligt att veta, och bättre spara energin till efter Tennäng (där vasaloppet börjar på riktigt).

 

Ibland är höger lite snabbare om man har flyt. Men eftersom det är lite brantare där, är risken för stoppande vurpor framför dig större. Ta de lugnt och glid med, se till att du kommer upp till toppen utan att bli särskilt svettig och utan att ha bränt triceps i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en smaksak vems man bryr sig om. För egen del brukar jag mest fokusera på mina egna, vilket jag tyvärr inte är ensam om för det händer ju att andra är där och nafsar. Har var nära ett antal gånger i första backen att andra ”velat” trampa på ens trugor och rör.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...