Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Blir det verkligen ngot fluorfrbud i vinter?

Salomon och Birken blir samarbetspartners

Team Ramudden tror p segrar men viktigast r att ha kul

Podcast med Tommy Hglund

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Förberedelser inför vasaloppsveckan

• Vänligen logga in för att kunna svara
26 svar till detta ämne

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 786 inlägg
Har även jag stått ett antal gånger i trean. Fullpackat har det varit. Kommer du sent får du olja dig in längst bak. Bra stämning innan start, men sen sätter tävlingsdjävulen in hos de flesta.......

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 635 inlägg

Jag har stått i 3an de senaste gångerna jag har åkt.
Jag skulle uppskatta att det är 20-25 man/kvinnor djupt.
Packat ända ner till främre raden i led 4 brukar det vara.

Då var ju min gissning riktigt off!  Stod i 4:an för två år sedan och tyckte det såg riktigt glest ut i fållan framför. 

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 919 inlägg

Jag är lite kluven vilket som är bäst rullträning inför loppet. Rullskidor blir övervägande stakning och stakning med frånskjut och mycket lite diagonal, dels för att backar saknas på min runda, dels för att min dåliga fot inte pallar för att trycka på. På snö har jag mycket större procent diagonalåkning, så det är en gåta hur jag skall få till åtminstone ett rejält snöpass. Jag har 15 mil till Tranemo och vad det verkar är det åkbart där ännu, men frågan om det är värt en 5-hundring för en träningsresa dit. Kör jag skejt på rull får jag mer benträning, men det är inte riktigt samma muskler, men kanske värt att lägga in en längre runda skejt ändå. Eftersom mina inlines rullar lika trögt som rullskidorna nu, blir det ganska bra träning jfrbar med rullskidorna. I morgon skulle det torka upp, så då är det nog läge att testa.

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Har åkt ÖSS de gånger jag åkt utom en gång, men nu är det dags för "riktiga" loppet igen. 2018 när jag åkte VL så startade jag allra längst bak i led 3 och hade då ca 2000 åkare framför mig varav hälften var i egna ledet. Det flöt på bra och jämfört med ÖSS 2019 så hade jag 15 minuter längre tid till Smågan under VL. Men stor del av tidsdifferensen kan nog förklaras av bättre glid 2019 och att jag var bättre tränad i fjol.

Så här fördelas åkarna per led (0-4) per år enligt vasaloppets hemsida (siffrorna för 2020 kan ju fortfarande ändras):

2020 - 2019 - 2018 - 2017

Led0: 233   -   271 -   249 -   238

Led1: 371   -   417 -   416 -   425

Led2: 514   -   699 -   765 -   730

Led3: 869   - 1064 - 1110 - 1164

Led4: 1126 - 1342´- 1348 - 1409

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 inlägg
Jag tror faktiskt att detta blir första gången utan snöträning överhuvudtaget. Jag har också velat om träningsresa eller ej men helgaktiviteter har avlöst varandra så endast enstaka dagar möjliga. Jag har hitintills sagt nej till Tranemo resa på helg, 600 m på helgen är inte värt besväret... det kommer inte att göra stor skillnad om jag inte gör det fler gånger. Så upplagt för pina för min del och så lugnt jag kan för att klara mig någorlunda in i mål

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 919 inlägg

Jag tror faktiskt att detta blir första gången utan snöträning överhuvudtaget. Jag har också velat om träningsresa eller ej men helgaktiviteter har avlöst varandra så endast enstaka dagar möjliga. Jag har hitintills sagt nej till Tranemo resa på helg, 600 m på helgen är inte värt besväret... det kommer inte att göra stor skillnad om jag inte gör det fler gånger. Så upplagt för pina för min del och så lugnt jag kan för att klara mig någorlunda in i mål

Där håller jag inte med dig, en snöträning 1 vecka före spelar stor roll för hur ljumskarna klarar sig, såvida man inte stakar loppet.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 inlägg

Stakning är nog den huvudsakliga växeln, stakning med frånskjut viktig men ändå kommer det på tredje plats med diagonal på god andra plats. Fartställning och saxning är plats 4 och 5.

Det stora problemet finns nog i VL verkar som ÖSM/ÖSS har bättre spår. När spåren blir åsar av snö och skidorna glider isär så är utmaningen inte samma som hemma i konstsnöspåret.

Om VL inte hade fräst om spåret så sent hade det varit bättre förhållanden längre bak, helt klart även om det säkert blir sämre längre fram där man inte har fräscha spår.

Men detta med ljumskträning för att klara åsarna i VL tycker jag fortfarande att jag behöver mer än ett pass för att få stor skillnad, med ett pass blir det självfallet skillnad det är ju därför man tränar. Men vi är olika och jag har gjort bedömningen att den skillnaden inte motsvarar resan till Tranemo (20 mil) och att trängas en helgdag på så kort spår.

Det kommer alltid ett nytt år och jag har målet satt mot 2021 pga skadebekymmer på försäsongen (Mars-Augusti).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar