Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förberedelser inför vasaloppsveckan


Volevodin

Recommended Posts

Tiden går nu i ilfart mot de olika loppen i vasaloppsveckan med Vasaloppet som kronan på verket. Många har sett fram emot denna veckan som räddningen för snöträningen, men i och med att det bara blev en natt med minusgrader blev situationen inte speciellt bättre i synnerhet som plusgraderna kommit tillbaka.

Om vi håller oss till 9-milsdistanserna (halvan och trean går att klara med bristande träning) så är ÖS 23 och 24 februari 2020. Det innebär att till helgen är de bara 14 dagar bort och det är då man borde köra sin långdistansträning på snö dvs i mitt fall ca 4 mil eller 3,5-4 tim. Frågan är var man skall hitta ett spår att genomföra träningen på alt. hitta ett seedningslopp att åka iväg till?

Vasaloppet går en vecka senare och tittar man på klart.se är det idel plusgrader utom någon natt med -1 några timmar, så det gör att förutsättningarna till snöträning är om möjligt ännu sämre, då ev. konstsnöspår försvinner i plusgraderna över tid. Skinnarloppet en räddningsplanka för seedningsugna ?

 

Så frågan är hur nära inpå loppen man kan vänta med att få den nödvändiga ljumskträningen som skidåkning på snö ger, iaf de de som tänker åka med fäste ? Min åsikt är att senare än 3 dagar före loppet gör skidåkning mer skada än nytta.

Link to comment
Share on other sites

3 dagar innan är sent för ett premiärlångpass på snö, i så fall bättre att ta premiären i loppet :).

Så tänker jag i alla fall och jag börjar också tänka mer åt det hållet... att för första gången åka till VL utan en snöcm i benen...

 

Men rullskidor ingår i förberedelserna och viss diagonalträning går ju att bedriva även där fast det inte blir så tungt som det borde vara. Asfalten har för lite backar och rullskidorna går för lätt (trots treor).

För övrigt så har rullskidsträningen kunnat bedrivas utan avbrott som det brukar bli i övergången mellan asfalt och snöspår med för lite snö för skidor och för mycket för rullskidor (kan bli veckor...).

Så helt under isen är inte min träning åtminstone men ljumskarna är ett orosmoment...

 

Men Alvesta har väl 600 m fortfarande? (2x300 m)

På hemsidan ser det hyfsat ut men antagligen bråttom om man ska hinna innan det smälter bort.

 

Jag tänker mig att helgen innan, dvs 7 dagar vill jag ha efter sista långpasset om det är ett slitigt långpass.

Link to comment
Share on other sites

Öppet spår för mig den här gången. Tänkte försöka plåga mig med ett långpass på 900 meters slingan i helgen. Mycket folk och bara en smal remsa snö. Kommer bli trångt, långsamt och tråkigt. Kul sport det här! Ibland undrar man vad fan vi håller på med. 

Link to comment
Share on other sites

Öppet spår för mig den här gången. Tänkte försöka plåga mig med ett långpass på 900 meters slingan i helgen. Mycket folk och bara en smal remsa snö. Kommer bli trångt, långsamt och tråkigt. Kul sport det här! Ibland undrar man vad fan vi håller på med. 

Det hade ju kunnat vara värre, att som simmarna trängas på 25-metersbanor...;)

 

Link to comment
Share on other sites

Det är en helt egen nivå av vansinne. Helt obegripligt hur de kan hålla sig motiverade. 

Det mest extrema jag genomfört var att åka skidor inne på en dubbel tennisbana i de snövallar som fanns runt om. En annan gång åkte jag fram och tillbaka i en snövall inne på en kyrkogård och en gång delvis i en bunker på en golfbana samt en gång på ett dike med lite snö på isen fram och tillbaka. Nöden har ingen lag i att skaffa sig snöträning inför vasaloppet. ;) I morgon får jag ta en tur för att se om jag hittar någon snövall efter det sista snöfallet, hoppet är dock inte stort. :(

Link to comment
Share on other sites

Läste i Vasalöparen om Brita Johansson-Norgrens föreberedelse sista vecka före Vasaloppet. Hon körde två långpass MED fästvalla, jag som trodde att hon aldrig tränade med fästvalla. Jag tror att idén bakom det är att hon skall avlasta stakmusklerna så att de är fräscha tlll loppet, så att röra på sig på annat sätt än klassisk skidåkning dagarna före än nog en god idé. :)

Link to comment
Share on other sites

En del av mina förberedelser är att kika på VL webbkameror... det ser inte roligt ut just nu.

Någon som har koll på hur det är utmed spåret?

Åkte Hemus-Gopshus tur och retur igår. På sina ställen väldigt fina spår och bra snö. Man märkte tydligt vart det låg natursnö och konstsnö. Höll väldigt dåligt. Innan stigningen mot Hökberg var det bedrövlig snö. Lika mycket snö blandat med grus och annat skräp. 

Link to comment
Share on other sites

Det börjar mörkna inför ett ev. deltagande i ÖS bara 1,5 vecka före. Förutom att stormen Ciara effektivt spolade bort den lilla snön som ev. fanns kvar, så har jag börjat få ont i halsen. Påbörjat en C-vitaminkur för att försöka stoppa att förkylningen bryter ut, men tabletterna tog slut och jag har inte lyckats få tag i nya idag, så det är nog kört.... :(. Det ser inte ut att bli något 50-årsjubileum sen mitt första vasalopp, vilket var anledningen till ett lopp till.

Link to comment
Share on other sites

Läste i Vasalöparen om Brita Johansson-Norgrens föreberedelse sista vecka före Vasaloppet. Hon körde två långpass MED fästvalla, jag som trodde att hon aldrig tränade med fästvalla. Jag tror att idén bakom det är att hon skall avlasta stakmusklerna så att de är fräscha tlll loppet, så att röra på sig på annat sätt än klassisk skidåkning dagarna före än nog en god idé. :)

 

Var det för att få större motstånd (som att köra med treor när man kör rullskidor) eller använde hon faktiskt fästvallan till att diagonalåka?

Link to comment
Share on other sites

Hur brukar stämningen i startled 3 vara? Mycket hets och kondomdräkter, eller mestadels avslappnade motionärer på söndagsutflykt? Gissar något däremellan men ni får gärna utveckla :) 
Om man ändå inte kommer att vara tillräckligt morgonpigg för att stå längst fram i led 3, gör det stor skillnad på att stå i mitten eller längre bak på ett så litet led som trean? 

Link to comment
Share on other sites

Brukar vara ganska trevligt innan start men när loppet börjar är det väldigt hetsigt. Backen brukar vara rejält bråkig, uppe på myrarna så lugnar det sig men det brukar vara väldigt tyst. Råkar du åka på någons skidor så är det vanligt med ett "för i helvete" . Mor slutet när alla är trötta så blir det lite trevligare och direkt efter mål är det riktigt bra stämning.
Link to comment
Share on other sites

Bättre än 150 i VL ger elitled nästa år tror jag (Wickström nämnde det i sin podd)

sedan bättre än 500 i 1:an, bättre än 1000 i 2:an och bättre än 2000 i 3:an.

Så 1000 personer kan ha seedats vi VL och till det tillkommer alla som seedat sig i andra seedningslopp.

Risken är alltså att betydligt fler än 1000 står i 3:an (kan vara mindre såklart också).

Med 52 startled brett (stämmer det?) så borde det väl bli ca 20 rader?

 

Allt räknat på herrplaceringar... av någon outgrundlig anledning...

Link to comment
Share on other sites

Jag har stått i 3an de senaste gångerna jag har åkt.

Jag skulle uppskatta att det är 20-25 man/kvinnor djupt.

Packat ända ner till främre raden i led 4 brukar det vara.

 

Då var ju min gissning riktigt off!  Stod i 4:an för två år sedan och tyckte det såg riktigt glest ut i fållan framför. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite kluven vilket som är bäst rullträning inför loppet. Rullskidor blir övervägande stakning och stakning med frånskjut och mycket lite diagonal, dels för att backar saknas på min runda, dels för att min dåliga fot inte pallar för att trycka på. På snö har jag mycket större procent diagonalåkning, så det är en gåta hur jag skall få till åtminstone ett rejält snöpass. Jag har 15 mil till Tranemo och vad det verkar är det åkbart där ännu, men frågan om det är värt en 5-hundring för en träningsresa dit. Kör jag skejt på rull får jag mer benträning, men det är inte riktigt samma muskler, men kanske värt att lägga in en längre runda skejt ändå. Eftersom mina inlines rullar lika trögt som rullskidorna nu, blir det ganska bra träning jfrbar med rullskidorna. I morgon skulle det torka upp, så då är det nog läge att testa.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt ÖSS de gånger jag åkt utom en gång, men nu är det dags för "riktiga" loppet igen. 2018 när jag åkte VL så startade jag allra längst bak i led 3 och hade då ca 2000 åkare framför mig varav hälften var i egna ledet. Det flöt på bra och jämfört med ÖSS 2019 så hade jag 15 minuter längre tid till Smågan under VL. Men stor del av tidsdifferensen kan nog förklaras av bättre glid 2019 och att jag var bättre tränad i fjol.

 

Så här fördelas åkarna per led (0-4) per år enligt vasaloppets hemsida (siffrorna för 2020 kan ju fortfarande ändras):

          2020 - 2019 - 2018 - 2017

Led0: 233   -   271 -   249 -   238

Led1: 371   -   417 -   416 -   425

Led2: 514   -   699 -   765 -   730

Led3: 869   - 1064 - 1110 - 1164

Led4: 1126 - 1342´- 1348 - 1409

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt att detta blir första gången utan snöträning överhuvudtaget. Jag har också velat om träningsresa eller ej men helgaktiviteter har avlöst varandra så endast enstaka dagar möjliga. Jag har hitintills sagt nej till Tranemo resa på helg, 600 m på helgen är inte värt besväret... det kommer inte att göra stor skillnad om jag inte gör det fler gånger. Så upplagt för pina för min del och så lugnt jag kan för att klara mig någorlunda in i mål
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...