Tidigare år har jag alltid lämnat in mina skidor inför lopp, men nu ska jag valla själv inför Hafjell Skimarathon.
Är intresserad av att förstå mig på lite hur man ska tänka. Det är ett lopp med långa backar och 700 höjdmeter. Vädret kan självklart ändras.
Väderförutsättningarna:
Minusgrader -5 till -1 till lördagen. 30mm nysnö på torsdagen, eventuellt lite nollgradigt mitt i snöfallet. Tävlingsdagen -2 till +1 och halvklart.
Ca 500 åkare på en 42km bana. 1000 anmälda på alla loppen. Enbart Natursnö.
Glid: har bestämt mig för Swix Marathon svart, för marathon är hårt och slitstarkt. Har kört på det flera gånger innan och det har varit toppen i olika förhållanden. Undrar dock om jag behöver lägga någon grund för att den ska hålla bättre?
Fäste: Fästet ser svårt ut, men tolkar jag det rätt och utesluter klister? Tänker att det kommer mycket snö samtidigt som det inte ligger över nollan speciellt länge vilket bör betyda burk?
Kommer snön omvandlas från nysnö till finkornig snö på 1,5 dygn?
Är inne på VG30 som bas, därefter VR55N eftersom den ligger inom spannet för finkörning snö. Dock så tänker jag att marken samt snön är kallare än luften och att jag istället bör välja VR45?
Har även hört om VX63 som är för mer fuktig snö vilket kan lämpa sig med halvklart soligt väder och +1, eller den nya burken VP65.
Långt inlägg men hoppas på lite diskussion

Tack för att du läst!

Skickat från min iPhone med Tapatalk