Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vasaloppssegraren Korsgren ska stoppa Bjrgen

Visma Ski Classics lanserar Grand Classics

Bjrgen gr comeback - i Auklands team, som ocks vrvar Johaug

Mt dina krafter i SkiErg-loppet

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder och vallanojja ÖSS och ÖSM 2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
85 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
Vilken typ av spann funkade bäst under måndagen för hyggligt korta åktider ??
(dvs att man skulle hinna i mål medan spåren ännu var hyfsat kalla större delen av banan, säg målgång innan kl 13)

Jag körde på ett par redline cold. Universalklister. Kanonglid från 87-skylten till vasslan. OK därefter.

Stora frågetecknet för mej var hur det skulle funka muskulärt att gå med fäste, pga väldigt bristande träning i kuperad terräng på snö. Testade 15k lugnt under lördagen i ett spår med varierad kupering och det gav ingen träningsvärk under söndagen, så jag bedömde att det nog skulle funka. Men att köra med fäste på lopp, över lång distans, är en annan grej kan man konstatera. Började känna obehag i hamstrings redan innan Evertsberg, sedan fick man lite respit i utförskörningen men efter Vasslan var det krampkänningar i en jäkla massa muskler man knappt visste att man behöver för att åka skidor. Några km innan Hökberg var den nästan så att allt låste sej och jag fick börja titta efter närmsta P-automat. Insåg att jag inte hade annat val än att staka resten. Fästet höll hela vägen men jag använde det knappt alls sista 20k. I mål på 5:08. Tids-PB med över 1h.

Toblach

Toblach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg

(dvs att man skulle hinna i mål medan spåren ännu var hyfsat kalla större delen av banan, säg målgång innan kl 13)

Jag körde på ett par redline cold. Universalklister. Kanonglid från 87-skylten till vasslan. OK därefter.

Stora frågetecknet för mej var hur det skulle funka muskulärt att gå med fäste, pga väldigt bristande träning i kuperad terräng på snö. Testade 15k lugnt under lördagen i ett spår med varierad kupering och det gav ingen träningsvärk under söndagen, så jag bedömde att det nog skulle funka. Men att köra med fäste på lopp, över lång distans, är en annan grej kan man konstatera. Började känna obehag i hamstrings redan innan Evertsberg, sedan fick man lite respit i utförskörningen men efter Vasslan var det krampkänningar i en jäkla massa muskler man knappt visste att man behöver för att åka skidor. Några km innan Hökberg var den nästan så att allt låste sej och jag fick börja titta efter närmsta P-automat. Insåg att jag inte hade annat val än att staka resten. Fästet höll hela vägen men jag använde det knappt alls sista 20k. I mål på 5:08. Tids-PB med över 1h.

Kul med en race report, och grattis till PB!  

Diagonalarn

Diagonalarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

Riktigt bra kört! Led 3-tid?

JohanLüning

JohanLüning

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Någon som har koll på hur seedingen ser ut från söndagens öppet spår till Vasaloppet nu på söndag?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 044 inlägg

Timmar = startled?

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg
Vi hade lite liknande resa Mc Hammer. Tog också personbästa med 5.16. Hade också fäste men sista 3 milen stakade jag. Fick pulstopp varenda gång jag försökte diagonala. 95% rullskidor inför loppet gjorde att jag helt saknade förutsättningar för diagonal.
ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Luci

Luci

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg

Någon som har koll på hur seedingen ser ut från söndagens öppet spår till Vasaloppet nu på söndag?

Undrar också när dom släpper seedningen

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg
Verkar ha varit många snabba tider i år. Skulle gissa att led 3 ligger på 5.10 eller så.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 812 inlägg

Bra jobbat, pb trots lite diagonalträning. Din redogörelse stöder min uppfattning att det krävs ca 40 mils snöträning för att få en bra resa till Mora, men med den här genomköraren i kroppen borde du få en skidtur med mindre bekymmer på söndag. (bortsett från ev. vallningsproblematik)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
Tuff seedning..
Men för mej spelar det ingen roll. Har led 3 klart sedan förra VL

Luci

Luci

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg
Oj riktigt tuff seedning för Öppet spår och Tjejvasan. Dom gör ju inte direkt reklam för sina egna lopp när det gäller seedning. Topp 300 på tjejvasan ger led 7? Öppet spår var visserligen snabbt före men ändå riktigt riktigt tuff seedning.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg
Visst var det snabbt före, men nu var det till och med hårdare än jag hade gissat. 4.41 så hamnar du i led 3, det känns orimligt tufft. Oavsett före krävs det en jäkla fysik att ta sig i mål så snabbt.

Groucho

Groucho

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Årets lopp är tydligen 1500 m längre än vanligt p.g.a. omvägar runt isområden.

joonaslamsa

joonaslamsa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Brutal seedning från öppet spår..

KimEngqvist

KimEngqvist

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Grattis Grym tid, men jag trodde du skulle kör blanka skidor? Varför valde du att gå med fäste? Kör du Vasan också?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 196 inlägg
De kanske vill döda myten om Dalaseedning ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
Citat: "trodde du skulle kör blanka skidor? Varför valde du att gå med fäste? Kör du Vasan också?"
--

Ja jag kör VL också. Har dubblat en gång tidigare och det var 10 år sedan. Kanske ska göra det till tradition att dubbla ÖS+VL alla år som sluter på 0. Det är nåt särskilt med sådana här jämna tiotal. Är du president i USA löper du en kraftigt förhöjd risk att bli skjuten om du vunnit ett presidentval ett år som sluter på 0 (Lincoln, Garfield, McKinley, JFK, Reagan), så jag skulle ligga lågt i år om jag vore amerikansk politiker.

Tror att jag tjänar på att går med kick på VL bara jag är tränad för det och det kommer jag att vara tills på söndag. Kom upp till Lindvallen i lördags och har hittills hunnit med 56 km utöver ÖSM. Spåren vid Experiumtorget som Skisktar sköter är kanonfina.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg

Årets lopp är tydligen 1500 m längre än vanligt p.g.a. omvägar runt isområden.

Såg ut att vara urstark kärnis på de ställena i måndags och med all kyla efter det så tror jag inte att de kommer att köra de där kringelikrokarna uppe på myrarna.

Jag gissar att tills stafettvasan har vi en rak bana igen.

Har vi folk här som kör sträcka 1 och 2 så får de gärna avlägga rapport.

Vore jag banchef hade min bedömning varit att det är mindre jobb att lägga snö på isarna än att få tillräcklig bredd och tjocklek med snö på kringelikrokarna över myrarna för att de ska funka på VL. Bara de får tillräckligt säkra prognoser om att kylan håller i sig tills söndag så är det nog ett lätt beslut.  

tombom

tombom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg

De kanske vill döda myten om Dalaseedning ;)

Jag tror att de helt enkelt siktar på att uppnå samma storlek på startgrupper som de senaste åren. Och då är grupperna redan överfulla nu med tanke på att det blir en hel del sena manuella uppseedningar också.

Jag gissar att på söndag så är fördelningen av åkare i grupp 0-9 enligt följande:

271, 417, 699, 1064, 1342, 1635, 1528, 1673, 1572, 1472

dvs. samma som förra året, sen är platserna slut och resten får stå i led 10 oavsett resultat ;-)

J_Dean

J_Dean

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Visst var det snabbt före, men nu var det till och med hårdare än jag hade gissat. 4.41 så hamnar du i led 3, det känns orimligt tufft. Oavsett före krävs det en jäkla fysik att ta sig i mål så snabbt.

Det var ungefär samma som gällde förra året på ÖSM. Hade behövt gå under 4:35 för  led 2, och då var det dessutom rätt sugande före de sista 3 milen. Mitt generella intryck är att det inte lönar sig att åka vasaloppsveckan för att seeda upp sig. Det finns rätt mycket data att tanka ner och analysera om man har tid. Det går säkert att hitta lopp som är något bättre för seedning än andra.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar