Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2021


MC Hammer

Recommended Posts

Jeg padler denne: https://www.padlespesialisten.no/products/citius-g2-51-classic

 

Begynte med 55 cm og trente teknikk i en sesong, deretter gikk jeg over til 51 cm. Når det er en del bølger, padler jeg 55 cm. Er med i klubb som har begge deler.

 

Etter en sesong var teknikken hyfsad og jeg kunne trene ganske bra i en treningskajakk. Padler langkjøring og intervall, f.eks. 10x3 min. med samme puls som jeg har i bakkeintervall på sykkel. Blir sliten!

 

Havkajakk er for meg mys og sjö. Herlig, men ikke trening. :)  Jeg har heller ikke forsøkt surfski, men jeg tror det kan være bra trening, og ikke minst morsomt å kombinere med lek på bølger.

 

SUP trener jeg innimellom. Det er også god trening, men det er ikke like morsomt, synes jeg. Personlig tror jeg ikke SUP er "bedre" for langrenn enn kajakk, men likevel bra.

 

 

Viktigst må vel rulleski være! :-)

 

Jag är sugen på en havskajak. Går det inte att träna ordentligt i en sån menar du?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag brukar träna ganska ofta i havskajak. Jag tycker det blir bra träning. Nackdelen jämfört med en snabbare kajak eller surfski är att jag inte får upp pulsen mer än 130-140 hur snabbt jag än paddlar. Dessutom sitter man ganska still med benen jämfört med snabbare kajak eller surfski.
Link to comment
Share on other sites

Hvis man imiterer flattvannsteknikk i havkajakk, så kan man nok få en okay treningsøkt! Men som Tobbe skriver, er det vanskelig å komme høyere i puls enn moderat langkjøringspuls (som også er bra trening da!). Dessuten, og det tenker jeg også er et poeng, får du brukt mindre framdriftsmuskulatur i havkajakk, noe som ikke bygger like mye muskulær utholdenhet i mage, rygg og skuldre som du kan utnytte på ski.

 

Hvis man vil ha en kajakk til både tur og trening, kan man ev. vurdere de mest stabile treningskajakkene. De er veldig stabile, du kan ha med litt bagasje (pakkeluke) og de er fullt mulig å trene veldig bra i.

 

F.eks. disse:

 

https://dietz.se/products/nelo-k1-viper-60

 

http://www.kanuk.nu/swe/motionskajaker.php?kat=kajaker  (Citius 60!)

 

https://kajakcentrum.dk/produkt/coastline/

 

Glassfiber rekker. Du trenger ikke kompositt/kevlar/epoxy.

Link to comment
Share on other sites

En fråga om träningsstrategi?

I löpning brukar jag tänka på att ha minst tävlingsdistans per vecka som grundregel.

Minimal strategi vid långlopp tycker jag, eventuella ambitioner så får man nog springa mer än 21 km per vecka om man satsar mot halvmaran, samma för helmaran.

 

Men stämmer detta på VL också?

Hur tänker ni andra?

 

Själv går jag nu upp i 3 pass i veckan med rullskidor (bokade pass som lär bli drygt 2 i verkligheten) och 3 pass löpning.

Ingen direkt styrketräning men aktivt liv på landet fostrar...

 

Men inte blir det 90 km rullskidor per vecka...

Nu sist fick jag 90 km om jag räknade ihop löpning och rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

En fråga om träningsstrategi?

I löpning brukar jag tänka på att ha minst tävlingsdistans per vecka som grundregel.

Minimal strategi vid långlopp tycker jag, eventuella ambitioner så får man nog springa mer än 21 km per vecka om man satsar mot halvmaran, samma för helmaran.

 

Men stämmer detta på VL också?

Hur tänker ni andra?

 

Själv går jag nu upp i 3 pass i veckan med rullskidor (bokade pass som lär bli drygt 2 i verkligheten) och 3 pass löpning.

Ingen direkt styrketräning men aktivt liv på landet fostrar...

 

Men inte blir det 90 km rullskidor per vecka...

Nu sist fick jag 90 km om jag räknade ihop löpning och rullskidor.

90km rullskidor per vecka blir det ganska ofta. 2st 20km intervallpass eller liknande under veckan och ett långpass på 45-50km på helgen.

Link to comment
Share on other sites

Det låter intensivt, jag håller mina långpass till max varannan vecka och är på andra veckan med 3 pass bokade så har en bit kvar till att köra allt de flesta veckorna... 

 

Vilka slags intervaller kör du?

Hitintills har jag mest kört snabbdistans på mina pass, det blir ju varierat i och med kupering så jag har inte fokuserat på intervaller men tror att det fattas kortare intervaller för mig. Fartträning helt enkelt, att köra snabbt och med bibehållen teknik.

Link to comment
Share on other sites

20 km intervallpass känns långt - går det verkligen att hålla tempot med så lång totalsträcka ?

Går ganska bra. sen är inte 20km i högt tempo. Uppvärmning c:a 3-4km. 3*5km intervall med vila mellan eller 5*3km. Ner varvning 2-4km. Intervallen blir med som tävlingstempo med liten förhöjning. Jobbigt men kul;) 

Link to comment
Share on other sites

Går ganska bra. sen är inte 20km i högt tempo. Uppvärmning c:a 3-4km. 3*5km intervall med vila mellan eller 5*3km. Ner varvning 2-4km. Intervallen blir med som tävlingstempo med liten förhöjning. Jobbigt men kul;) 

Ja, det är olika syn på intervallträning, din form kallar jag tempolopp. Jag skulle säga intervallträning max 2 km och i ett tempo som ligger över tävlingstempo. Nu bedriver jag inte långdistansträning och då jag kört stakintervaller på rullskidor har det varit 1 km på två olika banor. En bana med mindre kupering med en slakmota på ena hållet, den andra banan med en lång backe på slutet. När det gäller tempoträning har jag bara kört ett lopp i tävlingstempo för att kolla upp formen men som sagt numera är det sällan jag tävlar över 15 km.

Link to comment
Share on other sites

Tröskelträning är effektivt, jag brukar köra mest tröskel och långpass, tröskel är så fort det går på lämplig sträcka (löpning ca 12km) och långpass är så långt det går i lugn puls (75-85%). Båda passen pressar och ökar hela tiden, slitsamt men med få pass blir det ändå bra utdelning.

 

Men jag tror på att kortare intervaller också ger en hel del, speciellt om man har en hyfsad plattform att stå på dvs tål träningen.

Därför vill jag starta med kortare intervaller snart och då tänker jag riktigt kort dvs 70+20 eller liknande.

Framför allt variera så att det blir roligt.

Link to comment
Share on other sites

Du kn även testa Mattias Recks intervaller 3*10 min 40-20 eller 30-15 sekunder, ca 3 min vila mellan. Du kör 40 (30) sek hårt sen 20(15) sek vila och upprepa i 10 min.

En annan variant är 6* ( 30 sek max + 60 sek tröskel+ 30 sek max+ 60 sek tröskel+ 30 sek max+ 90 sek tröskel)2,5 3 min vila mellan seten. 

Eller Rönnestad 5*5 min. Första 1,5 min på max sen ner till tröskel (85%) i 3,5 min.

Finns många och jobbiga varianter där ute :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur vet man var ens tröskel finns - är det känsla eller går det att mäta ?

 

Man "vet" ikke så mye om terskel rent vitenskapelig egentlig. Det er noe uenighet blant fysiologer her. 

 

Testprosedyrer finnes: måling av laktatprofil. Helst grenspesifikk. 

Mange utøvere kan nok ligge sånn omtrentlig +/- rundt terskel ved følelse, men det er så som så.

 

Anbefaler denne podkasten: https://podtail.com/no/podcast/prestasjonsprat/terskeltrening-2020-03-04/

 

Eirik Myhr Nossum, den norske landslagstreneren, og kona hans er begge fysiologer. De har en podkastserie og denne episoden handler nettopp om terskel. De går gjennom hva det er og ikke er, teori, test/måling og ikke minst praktisk trening.

Anbefaler podkastene deres om trening og fysiologi generelt.

Link to comment
Share on other sites

Roing (rodd): I dag ville jeg ut på sjøen/fjorden i det fantastiske været. Tok fram gamle "kunster" og dro til roklubben. Dro ut og rodde singel på fjorden i 3 timer. Puls 130-140, så en god langdistanseøkt. Deilig!

 

En snill og skånsom måte å trene langt på, roing er mykt for kroppen. Men 3 timer var nok for langt, da jeg nesten ikke har rodd på flere år. Burde startet med en kortere tur.

Link to comment
Share on other sites

Hej i värmen.

Nu för tillfället kör jag mycket kajak en hyfsad bra träningskajak av märket struer modell spica har tillgång till mer lättdrivet men skall man slåss med vattenskotrar och diverse flytetyg så får det bli spican. Har aldrig varit ngn intervallmäniska vilket jag säkerligen fått betala dyrt för i början av tävlingssäsongen den intervall jag mest har ägnat mig åt har varit helt oplanerade torkryck uppför utför och på slätan säkert helt förkastligt men jag kan inte få de ogjort.

 

RULLSKIDSRACE avsaknaden av tävlingar är säkert för många ett aber men kan vi inte köra ett race i början av aug vi kör säg 20 km redovisar resultatet på forat därefter har vi en omröstning vem som skall segra tid contra stigning. Finns det ngt intresse?

Vem vet kanske skistart kan sponsra med ngt pris till segraren.

 

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej i värmen.

Nu för tillfället kör jag mycket kajak en hyfsad bra träningskajak av märket struer modell spica har tillgång till mer lättdrivet men skall man slåss med vattenskotrar och diverse flytetyg så får det bli spican. Har aldrig varit ngn intervallmäniska vilket jag säkerligen fått betala dyrt för i början av tävlingssäsongen den intervall jag mest har ägnat mig åt har varit helt oplanerade torkryck uppför utför och på slätan säkert helt förkastligt men jag kan inte få de ogjort.

 

RULLSKIDSRACE avsaknaden av tävlingar är säkert för många ett aber men kan vi inte köra ett race i början av aug vi kör säg 20 km redovisar resultatet på forat därefter har vi en omröstning vem som skall segra tid contra stigning. Finns det ngt intresse?

Vem vet kanske skistart kan sponsra med ngt pris till segraren.

 

Mvh Jonas

Vinnaren kanske kan få 20% rabatt hos skistart. Villkor - gäller till slutet av juli och kan bara användas av förlorare.

Link to comment
Share on other sites

Hej i värmen.

Nu för tillfället kör jag mycket kajak en hyfsad bra träningskajak av märket struer modell spica har tillgång till mer lättdrivet men skall man slåss med vattenskotrar och diverse flytetyg så får det bli spican. Har aldrig varit ngn intervallmäniska vilket jag säkerligen fått betala dyrt för i början av tävlingssäsongen den intervall jag mest har ägnat mig åt har varit helt oplanerade torkryck uppför utför och på slätan säkert helt förkastligt men jag kan inte få de ogjort.

 

RULLSKIDSRACE avsaknaden av tävlingar är säkert för många ett aber men kan vi inte köra ett race i början av aug vi kör säg 20 km redovisar resultatet på forat därefter har vi en omröstning vem som skall segra tid contra stigning. Finns det ngt intresse?

Vem vet kanske skistart kan sponsra med ngt pris till segraren.

 

Mvh Jonas

Kan rekommendera Nybrorullen som avgörs den 13 september. Den kommer vara anpassad pga Corona med startgrupper på max 50 pers. Seeding för Vasaloppet 2021 för den som vill vara extra förberedd inför vintern :D läs gärna om loppet här  http://www.nybrorullen.se/ 

Link to comment
Share on other sites

Någon som tror på ett vanligt VL 2021?

Blir det ett "vasaloppet hemma" som VR, Vansbro och LL? Allt för klassikerns genomförande.

Sörlänningar får köra 180 varv runt kvarteret hemma på rullskidor i brist på snö (det har bevisats att det går :) ) och sedan printa ut ett diplom från vasaloppet.se. Blåbärssoppan får man koka själv.

Link to comment
Share on other sites

Vem vet, vem vet...

Men vi får hålla i träningen ändå och hoppas på det bästa.

Chansen finns ändå, faktiskt inte helt orealistiskt att det finns vaccin innan mars nästa år.

 

Självklart en besvikelse om det ställs in men träningen är ändå meningsfull och VL är inte allt även om det är det stora målet för oss mamiler.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se vad som händer men efter din kommentar Per Gu så tänkte jag efter lite extra...

Jag tycker att det mesta släpper upp, i olika kontrollerade former. 

Så vad återstår av restriktioner i Mars nästa år?

 

Eventuellt åldersrekommendation? 70+ rekommendras att avstå?

Någon slags Öppet Spår variant för att inte få "alla på en gång" flödet?

Kanske detta är ingången på vågstart? Tekniskt finns lösningarna redan så det är enbart ett beslut bort.

 

Nu har man ju inte testat så mycket än men vi är nog ganska många som tror att det fanns en hel del Corona smitta redan i våras i VL. Min personliga gissning är att det inte kommer att bli mer nästa Mars (eventuellt för mycket dock).

Så blir det en anpassad VL eller som vanligt, det är nog mer alternativen än att det blir virtuell VL.

Jag hoppas att jag inte har fel :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...