Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2021


MC Hammer

Recommended Posts

Någon som tror på ett vanligt VL 2021?

Enda möjligheten till det är om det finns ett fungerande vaccin mot corona plus att folk haft möjlighet att vaccinera sig. Så länge det inte finns så kommer man inte att kunna samla så många tävlande plus funktionärer, servicepersoner, media och publik på samma ställe.

 

Möjligt dock att arrangera en Elit-vasa med inbjudna damer och herrar och TV-sända det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

OK, nu har jag fixat 90+ kilometer per vecka två veckor på raken, inga större problem med armbågar eller liknande. PB på rundorna trots att det inte är maxpuls. Lyckades med detta eftersom jag nu gått upp till tre pass rullskidor per vecka.

 

Det känns alltså ganska bra i uppbyggnadsträningen.

1 intervallpass, ett snabbdistans och ett långt och lugnt pass i veckan, lite färre löppass senaste tiden men snart tillbaka där också. Intervaller och snabbdistans försöker jag få så teknikriktiga som möjligt, enbart stakning.

 

Min nästa plan är ett rullskidslopp för att skapa en referens var jag är i träningen sedan får vi se vad hösten ska bli i vidare uppbyggnadsträning. Stakningen ligger nu på en nivå som jag är nöjd med (siktar ju inte på elitledet) men konditionen behöver byggas mer och tekniken. Kondition lättast i löpning för mig och tekniken hoppas jag på med ett skidläger i vinter.

 

Var ligger ni i träning inför VL21?

 

Har ni något tips på hur man får upp pulsen i stakning? Mjölksyran kommer tidigt för mig... 

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag till i år ökat på min träningsmängd i form av kondition jämfört med förra året och siktar på 100 timmar mer än då.

( 2019: 101 timmar styrketräning, 139 timmar kondition)

 

Blev sällan pass över 1 timme då så nu försöker jag få in 2 pass i veckan över 1,5 timmar

Köpte mina första rullskidor för 2 veckor sedan just för att kunna köra längre pass då jag tidigare bara kört skierg.

 

Har bara hunnit köra 5 pass på rullskidor (stakar enbart) men jag får lättare upp pulsen på rullskidbana än på landsväg, tror det beror på att banan är lite mer krävande (brantare backar, mer kuperat) vilket inbjuder en till att köra lite hårdare.

2 mil hårt på bana är en jobbig favorit. längre än så blir lite tråkigt på bana iaf.

 

Vad har ni för snittfart när ni tränar rullskidor? Beror väll på rullmotståndet också antar jag. Har swix 50mm 2:or som rullar likvärdigt som eplex 3:or när jag testat brevid på bana iaf.

Hårda 1 timmes pass: ca 2:46 min/km

Långa pass ca  3:10 min/km

 

Hunnit med 91 timmar kondition hittills sen VL20. cyklat ca 2 pass i veckan innan köp av rullskidorna för att variera träningen lite blir nog 1 pass i veckan framöver

 

 

Vet inte om jag ska åka VL21 om det nu blir av, men siktar på elitledet till i år (led 1 förra året)

Link to comment
Share on other sites

Ett femmilspass på tvåor i ca 3:10 och treor kanske 3:25.

Kortare pass ca 3:10 på treor (allt Swenor), nya treor som antagligen går ganska lätt.

Jag hoppas på led tre men räknar minst led fyra på denna prestation (55+ i ålder).

 

Jag tycker att det är problem att staka fort pga ojämn asfalt så någonstans 20 km/h ligger en bekvämlighetsfart för min del, backar och vägkorsningar drar sedan ner snittet.

 

Nu är du, Frederiksen, ett snäpp (eller tre) bättre än mig så se mina kommentarer som killgissningar :) men varför cykla om du vill variera? Personligen så ger löpning så mycket mer än cykling när det gäller möjlighet att variera olika typer av konditionspass plus att det hjälper för stakning och diagonal (fortfarande en ambition för mig) map benbelastning.

 

Jag har ingen rullskidsbana i närheten så det får bli landsväg... jag kan nog få upp pulsen lite i stakning men problemet är att löpningen kan trigga runt 15-20 fler pulsslag i minuten utan mer mjörlksyra.

Jag styrketränar inget dedikerat men kör chins med vikter och dips med vikter varje dag. Som en morgonrutin... så styrkan är det nog inte så mycket fel på.

Link to comment
Share on other sites

Har ni något tips på hur man får upp pulsen i stakning? Mjölksyran kommer tidigt för mig...

 

Teknikträning

Med bättre teknik åker du mycket lättare och sparar massor av energi. Du kanske nu åker på mer kraft än teknik, då får man syra och blir inte tillräckligt snabb.

Så ta hjälp och träna mer teknik.

Link to comment
Share on other sites

Teknikträning absolut, lite knepigt att få ihop det just nu bara. Jag får se om jag kan ordna en video och ladda upp?

Jag har svårt att komma ifrån på teknikkurs även om dina läger har fått god rekommendation Skåningen :) (länge sedan men en kompis var där och fick god hjälp).

 

Just nu har jag gjort drastisk förbättring genom att göra tvärtom mot vad Racefox rekommenderade...

Jag försökte länge falla mer framåt, raka stavar, bli rakare i kroppen (inte sittande), händer nära axlarna osv. Helt enligt tipsen....

 

Men genom att sätta stavarna längre bak, gå ner i mer sittande position (framför allt i backar, start eller där det är trögt) och stå mer på hela foten (reser mig fortfarande på tårna vid staktagen) så har hastigheten ökat markant på mina pass och mina armbågar håller för första gången på 10 år trots från 2 till 3 pass i veckan.

Stavarna sätter jag nu ca vid hjulen (något bakom axlarna när jag faller framåt), drar staktaget något längre dvs blir mer sittande i slutet av staktaget och står nästan hela staktaget på hela foten, bara stående på tårna vid själva fallet och attackerar mer i och med stavarna något längre bak. Rätt eller fel? Snabbare går det och jag orkar längre :) så ganska nöjd just nu.

Men visst är det mest på kraft sällan teknikfeedback på min stakning :(.

Link to comment
Share on other sites

 

Nu är du, Frederiksen, ett snäpp (eller tre) bättre än mig så se mina kommentarer som killgissningar :) men varför cykla om du vill variera? Personligen så ger löpning så mycket mer än cykling när det gäller möjlighet att variera olika typer av konditionspass plus att det hjälper för stakning och diagonal (fortfarande en ambition för mig) map benbelastning.

 

Jag har ingen rullskidsbana i närheten så det får bli landsväg... jag kan nog få upp pulsen lite i stakning men problemet är att löpningen kan trigga runt 15-20 fler pulsslag i minuten utan mer mjörlksyra.

Hal dåligt knä som inte gillar längre turer, men ska börja köra löpintervaller då jag också får högre puls av löpning.

 

På mina längre pass brukar jag lägga in teknikträning på finare raksträckor, då med fokus på att åka (muskelärt energisnålt) Går då upp lite högre på tå sätter i stavarna ca 1dm framför framhjulet och fäller inte ihop kroppen mer än ca 10cm, detta för att bara låta mage och lite triceps ska få jobba. Märkte ganska fort att detta kändes lättare vid samma fart men pulsen låg på ungefär densamma.

Normalt åker jag på ganska mycket kraft och klarar då av att åka hyfsat fort men precis som Skåningen säger så blir man/jag muskelärt slut vilket inte gynnar längre turer.

Link to comment
Share on other sites

Teknikträning

Med bättre teknik åker du mycket lättare och sparar massor av energi. Du kanske nu åker på mer kraft än teknik, då får man syra och blir inte tillräckligt snabb.

Så ta hjälp och träna mer teknik.

Håller med om teknikträninngen, men borde inte mer lättrullande hjul kunna vara ett sätt att få upp pulsen också?

Link to comment
Share on other sites

Teknikträning absolut, lite knepigt att få ihop det just nu bara. Jag får se om jag kan ordna en video och ladda upp?

Jag har svårt att komma ifrån på teknikkurs även om dina läger har fått god rekommendation Skåningen :) (länge sedan men en kompis var där och fick god hjälp).

 

Just nu har jag gjort drastisk förbättring genom att göra tvärtom mot vad Racefox rekommenderade...

Jag försökte länge falla mer framåt, raka stavar, bli rakare i kroppen (inte sittande), händer nära axlarna osv. Helt enligt tipsen....

 

Men genom att sätta stavarna längre bak, gå ner i mer sittande position (framför allt i backar, start eller där det är trögt) och stå mer på hela foten (reser mig fortfarande på tårna vid staktagen) så har hastigheten ökat markant på mina pass och mina armbågar håller för första gången på 10 år trots från 2 till 3 pass i veckan.

Stavarna sätter jag nu ca vid hjulen (något bakom axlarna när jag faller framåt), drar staktaget något längre dvs blir mer sittande i slutet av staktaget och står nästan hela staktaget på hela foten, bara stående på tårna vid själva fallet och attackerar mer i och med stavarna något längre bak. Rätt eller fel? Snabbare går det och jag orkar längre :) så ganska nöjd just nu.

Men visst är det mest på kraft sällan teknikfeedback på min stakning :(.

Vad som är rätt teknik beror väl en del på farten? Att försöka ha samma vinklar och attack i 12-15 km/h som eliten har i dubbla farten tror jag inte är rätt tänkt.

Link to comment
Share on other sites

Absolut så, jag ändrar både kroppens position och stavarna kommer längre fram vid högre fart.

 

Racefox var lite trubbig i sin feedback och med "fel" tips för min del, samma tips oavsett fart och oavsett utveckling.

Jag har lyckats få upp fart och uthållighet (mindre belastning på armbågar) genom att modifiera tipsen till min fart (blir då olika teknik beroende på vägens lutning och vind förstås).

Jag tror också att tvåor och treor har lite olika teknik, både beroende på farten men också på vilken kraft som behövs för en speciell fart.

Link to comment
Share on other sites

En relevant fråga för träningen inför VL 2021 är; hur motiverar ni er att träna seriöst med tanke på osäkerheten om det blir några lopp i VL-veckan nästa år ?

VL 2021 kan va endel i målet. För mig är träningen och utveckling av teknik och prestation på vart pass som är motivationen. Ex Bättre tid på samma långpass med liknande förutsättningar motiverar mig att träna på. VL 2021 är för mig ett sätt att se hur jag står mig jämfört med eliten.

Link to comment
Share on other sites

En relevant fråga för träningen inför VL 2021 är; hur motiverar ni er att träna seriöst med tanke på osäkerheten om det blir några lopp i VL-veckan nästa år ?

Jag tränar på som vanligt Vasaloppet är kul och ett viktigt mål men det är inte därför jag tränar. Jag tränar för att må bra och för att kompensera för allt godis jag äter :)

Link to comment
Share on other sites

Idag är VL 21 inte inställt så därför är det ett enkelt svar :).

Jorden kan gå under, trafikolyckor etc. varför inte att himlen ramlar ner? (vissa kommer nog ihåg denna litterära referens?)

 

Men även om det finns en viss osäkerhet om stora evenemang även nästa år så är utveckling och att må bra mina största drivkrafter. Loppen är ju höjdpunkterna i detta men inte nödvändiga för att jag ska träna däremot kanske de hjälper mig att formtoppa lite.

T ex tror jag nog att mina långpass hade varit kortare än att syfta till 90 km uthållighet om inte VL funnits.

 

Sedan kan man kanske undra hur man tränat om det aldrig fanns tävlingar... men det känns ganska konstigt eftersom vi alltid har gillat att mäta oss i tävlingar och det lär komma tillbaka. Så för min del del vill jag må bra och vara i form för nästa VL, vare sig det är 21 eller 23.

Link to comment
Share on other sites

Jag noterar att vasaloppet inte är fulltecknat än. Jag tycker konceptet blivit väldigt urvattnat nu när det finns drygt 150 så kallade vasalopp att välja på. Vi bevittnar ett imperiums uppgång och fall. Veni vidi vici! som Petter Eliassen en gång myntade.
Link to comment
Share on other sites

forrige uke:

 

man: rodd 1 t. 20 min, lugnt

 

tir: styrke, hele kroppen 45 min.

 

ons: rodd 50 min. halvhardt

 

tor: --

 

fre: rodd 1 time lugnt + skierg 5x3 min. hardt

 

lør: styrke overkropp 30 min.

 

søn: kajakk 1 time lugnt

 

 

Har gitt opp Vasaloppet 2021, så har ikke motivasjon til å gå på rulleski. Vil heller trene på vannet.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hålla med om att utsikterna för VL21 är nedslående men det finns ju fler skidlopp att hoppas på?

Med restriktioner osv men ändå möjligheter och i år ska det väl finnas snö?

 

Mitt nästa mål är Nybrorullen den 13:e September, det verkar att bli av hur som helst men med restriktioner enligt hemsidan.

 

Vi får skapa ny tråd med VL22 istället :) och rapportera förberedelser?

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att ju varmare det är desto snabbare går det. När hösten rullar in och temperaturen sjunker kommer det att gå långsammare. Jag kör på standardrull. Visst kan det gå lite fort ibland, men jag går på Tobias Westmans devis: Snabbrull på sommaren så att man får njuta av fartvinden.

Det blev visst fel tråd här. Kan admin flytta till tråden om Skaterullskidor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hur går det med träningen?


 


Jag har haft en lugnare period beroende på lite skador och diverse andra åtaganden de sista veckorna men startar nu om igen. Mörkerkörning är det som gäller i veckorna och dagsljus finns nog bara på helger tills vi kommer till April/Maj igen.


 


Så låg träningsdos att redovisa sista månaden men ska snart försöka vara uppe på ca 90 mk rullskidor/skidor i veckan igen. Löpning/simning/cykel får varva utöver det.


Regn och kyla ska väl få rullskidorna lite trögare igen, ser fram emot det.


 


MCHammer? Du staratde tråden men länge sedan vi hörde av dig? Har du lagt ner satsningen mot 2021? Dina olika initiativ har inspirerat så du får gärna hoppa in och ge lite mer idéer om überövningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...