Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2021


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Självfallet men om man nu ändå tränar och vill förbättras och må bra samtidigt så är ju ändå året uppdelat i före och efter första söndagen i Mars :).

Åtminstone i denna tråden.

 

MC Hammers idé om überpass har åtminstone motiverat mig att förlänga och öka delar i min träning med goda resultat än så länge, även om det är på min nivå så är jag nöjd med det.

Link to comment
Share on other sites

Efter drygt 2 månader på rullskidor så kan man ju konstatera att det var mycket roligare än väntat, har nästan varje helg fått in ett lite längre pass. Har alldrig haft motivation till längre pass innan.. 

Nu när höst rusket har annlänt så är tanken är att försöka fortsätta med 1 längre rullskid pass varje helg och köra mer skierg på vardags kvällarna istället. Tycker man blir mycket mer sliten av skierg än rullskidor så orkar inte köra långpass på skiergen.

Målet är att försöka ta sig till elit ledet, men kommer nog bli tuft..

Link to comment
Share on other sites

OK, kan du ge ett exempel på träningsvecka?

Vad ser du som nyckelpass i din träningsfilosofi?

 

Jag lär snart få tillgång till Skierg för första gången någonsin så intresserad av att se olika upplägg där.

 

Ren stakning på VL eller tänker du fästvalla också? Det låter som om du är på staknivå...

Link to comment
Share on other sites

Så här kan en träningsvecka se ut.

 

Mån: Styrketräning 40 min på lunch. ev 30 min skierg på eftermiddagen

Tis: Skierg intervaller 40 min på lunch, 2 mil rullskidor halvhårt på eftermiddag.

Ons: Styrketräning 40 min på lunch

Torsdag: Skierg 2*5000m I varierat tempo på lunch

Fre: Styrketräning 40 min på lunch

Lör: 4-6 mil rullskidor (2-3 timmar)

 

Kör rätt mycket styrketräning då jag gillar det, men från och med oktober så byter jag bort 1 pass styrka och ersätter med kondition istället.

 

Försöker snitta på 5 timmar konditionsträning i veckan nu (förra årt var snittet under snöfri säsong  2,5 tim i veckan)

 

När det gäller skiergträning så tittar jag mycket på dom som bra skidåkare typ (Wickström, Aukland, Brink, lager 157 mm) och försöker köra pass som dom kör och i deras tempo om det går.

 

5000m skier i jojotempo är ett favoritpass. Man kör då varannan 500m Väldigt hårt och varannan 500m lite lättare i ett enda svep. Brukar hammna runt 17:55-17:45 i tid när man är pigg.

Kör nästan alltid skierg på motstånd 6 då jag känner att det är motståndet som är mest skidlikt.

 

Kan inte diagonala så blir bara stakning för mig :)

 

Försöker alltid köra rätt hårt då jag inte tränar så många timmar, Blir mycket i övre A2, Målet inför denna säsong var att förbättra uthålligheten i stakningen då det varit min svaga länk, tror och hoppas att dom längre rullskidpassen på helgerna ger resultat. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Imponerande kapacitet! Är glad om jag kommer under 20 min på 5000m Skierg. Som löparnisse i grunden tror jag att många av oss skulle behöva lägga mycket mer träningstid på styrka, men roas man inte av det så är det en tröskel. Ska försöka lägga mer fokus på styrka kommande halvåret

Link to comment
Share on other sites

Om man kör korta skierg intervaller typ 30/15 eller 1 min på max, så ger det en bra grundstyrka då man på skierg inte kan falla över "stavarna" på samma sätt som på skidor och då musklerna får jobba lite mer.

Jag tror på att få en balanserad kropp så därför tränar jag inte musklerna som används mest vid stakning som övre rygg eller triceps, utan kör mest bröst, axlar, biceps, ben. Undantag för magen som tränas så länge jag inte har träningsvärk.

Link to comment
Share on other sites

 

MCHammer? Du staratde tråden men länge sedan vi hörde av dig? Har du lagt ner satsningen mot 2021? Dina olika initiativ har inspirerat så du får gärna hoppa in och ge lite mer idéer om überövningar.

 

Det blev så väldigt mycket att göra helt plötsligt nån vecka efter VL. Det gjorde att jag tappade träningen helt under våren. Kanske ett pass per vecka i snitt. I början av sommaren insåg jag att något radikalt behövde göras. Då beslutade jag mej för att köra ett träningsstreak: minst 20 min konditionsträning varje dag. Har nu hållit streaken ca 3,5 månader. Det blir många korta pass på skierg och roddmaskin, ibland lugnt och ibland lite hårdare, samt långpass löpning. Rullskidor har jag bara kört nåt enstaka pass under sommarhalvåret.

 

Träningsstreaken har hejdat det fria fallet i min formkurva. Ibland testar jag att köra 20 min skierg på nästan max. Snittade nyligen detta i 1:56,0-pace. I början av juni hade jag 1:59,5 vid samma ansträngningsnivå och runt årsskiftet 19/20 fixade jag 1:53,5.

 

Jag har inte gett upp VL 2021.

Link to comment
Share on other sites

Det blev så väldigt mycket att göra helt plötsligt nån vecka efter VL. Det gjorde att jag tappade träningen helt under våren. Kanske ett pass per vecka i snitt. I början av sommaren insåg jag att något radikalt behövde göras. Då beslutade jag mej för att köra ett träningsstreak: minst 20 min konditionsträning varje dag. Har nu hållit streaken ca 3,5 månader. Det blir många korta pass på skierg och roddmaskin, ibland lugnt och ibland lite hårdare, samt långpass löpning. Rullskidor har jag bara kört nåt enstaka pass under sommarhalvåret.

 

Träningsstreaken har hejdat det fria fallet i min formkurva. Ibland testar jag att köra 20 min skierg på nästan max. Snittade nyligen detta i 1:56,0-pace. I början av juni hade jag 1:59,5 vid samma ansträngningsnivå och runt årsskiftet 19/20 fixade jag 1:53,5.

 

Jag har inte gett upp VL 2021.

 

Egen Skierg?

Streak med 20 minuter är bra, mycket bra för att skapa grundkondition så bra återstart med en hyfsad tröskel för vanliga människor och bra att du fixade det.

Själv har jag väldigt hög tröskel för en streak, varje dag är bara "omöjligt". April-Maj innebar i stort sett 6 dagars träning i veckan, grym utveckling men sedan tog det stopp i livet igen, där är jag nu också och dessutom med en skadad hälsena (kom med färre pass).

Überpass är enklare än streak för min del, motivationsproblem vet jag knappt hur det stavas men tiden...

 

Ser fram emot att du kommer tillbaka till längre pass också för även om det inte blir något riktigt VL21 med masstart så kommer ju mindre tävlingar att ske (allt större är min gissning).

Link to comment
Share on other sites

 

5000m skier i jojotempo är ett favoritpass. Man kör då varannan 500m Väldigt hårt och varannan 500m lite lättare i ett enda svep.

 

 

Samme her! Langdistanseløpere i friidrett trener sånn. De kaller det gjerne "kontinuerlig intervall". Tror veldig på det! Og det virker motiverende for høyintensive økter. Tiden går litt fortere på denne måten selv om det blir minst like hardt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke motivert. Skulle også trene til terrengløp i høst. Også avlyst. Nå også skadet etter overtråkk. Kunne trent mer alternativt, men har ikke motivasjon når Vasaloppet 2021 osv., tror jeg, ikke blir noe av.

 

Har derfor bestemt meg for å bare følge lysten: jeg trener det jeg vil den dagen. Buldring, styrke, skierg, rodd, padling, sykling, innebandy, fotball.. Whatever floats my boat.

 

Forrige uke (39):

 

man: Buldring 1 time.

 

tir: sykling terreng 1 t. 10 min. i2 (A2- ca.)

 

ons: buldring 1 time + styrke 20 min.

 

tor: intervall trappemaskin 5x4x45/15. i4/5 (A3-/A3)

 

fre: -----

 

lør: buldring 45 min. + styrke 20 min.

 

søn: sykling 40 min. progressivt i2-i3 (A2-A2+)

Link to comment
Share on other sites

Egen Skierg?

Streak med 20 minuter är bra, mycket bra för att skapa grundkondition så bra återstart med en hyfsad tröskel för vanliga människor och bra att du fixade det.

Själv har jag väldigt hög tröskel för en streak, varje dag är bara "omöjligt". April-Maj innebar i stort sett 6 dagars träning i veckan, grym utveckling men sedan tog det stopp i livet igen, där är jag nu också och dessutom med en skadad hälsena (kom med färre pass).

Überpass är enklare än streak för min del, motivationsproblem vet jag knappt hur det stavas men tiden...

 

Ser fram emot att du kommer tillbaka till längre pass också för även om det inte blir något riktigt VL21 med masstart så kommer ju mindre tävlingar att ske (allt större är min gissning).

 

 

 

Jag kör långpass också. Förra helgen sprang jag 32 km på lördan och 24 km på söndan. Nån vecka tidigare sprangs lidingöloppsbanan inklusive vägen tillbaka från mål till start så det blev väl ca 33k.

 

Har C2 roddmaskin hemma och skierg på jobbet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har ni gett upp?

 

Jag hade själv en dålig december med enbart 5 pass totalt... tappade det mesta map syreupptag och uthållighet.

Nu startat träningstreak 2021.. håller kanske en vecka men bra återstart eftersom jag tror på att träna varje pass/varje dag som kan utföras, uppehållen kommer av sig självt alltför ofta och länge.

 

Men rullskidor fungerar inte längre här och skidspåren är inte klara så enbart löpning finns när gymmen är stängda liksom simhallarna.

 

Inga direkta långpass och jag känner för att starta tråden Träning för Vasaloppet 2022...

Link to comment
Share on other sites

VL är redan inställt, endast ett relativt ointressant elitlopp återstår.

Vasaåket i någon slags Öppet spår stuk med vågstarter är nuvarande alternativ. Just nu ser jag bara en möjlig förändring och det är att även detta Vasaåk ställs in. Ej seedningsgrundande idag och lär inte bli det heller vilket jag tycker är OK eftersom man behåller dagens seedning och har ett år till på sig att seeda upp sig om man kan.

 

Personligen anser jag att ett virtuellt VL ska tillåtas även på rullskidor så att alla anmälda kan delta utan att göra en resa, allt annat vore en halvmesyr som åtgärd mot Corona spridning i VL.

Jag tycker att virtuellt långlopp är bästa alternativet till att ställa in helt vilket är vad som återstår idagens situation.

 

Jag ser fram emot ett slutligt besked... måste snart komma då förändringar behöver framförhållning.

Link to comment
Share on other sites

Mtp att det i bästa fall blir något intervallstartslopp denna vinter så är motivationen verkligen låg. Försökte köra snabbdistans idag men trycket i åkningen sjönk betänkligt ganska snabbt. Nej, man kanske bara ska samla mil och köra olika skidspår i närheten istället. Vintern har ju äntligen skärpt till sig här i Norrland iaf så skidåkning kommer det att bli.

Link to comment
Share on other sites

Aldrig åkt så mycket rullskidor och skidor som i år. Målet var Vasaloppet efter 10 års uppehåll, men nu blir det ju inte så. Vet inte hur jag ska göra med ett eventuellt Vasaåk och något virtuellt lopp är jag inte intresserad av. Min motivation hålls uppe av att det är så förbaskat kul att åka skidor!

Link to comment
Share on other sites

Precis, jag nöjesåker för jämnan och hade till och med hemmapremiär igår kväll här på golfbanan med mina "Göteborgs-skidor". Trots problem med högermenisken så kom jag nästan upp i 300 träningstimmar förra året. Corona underlättar lite men motivationen med någon tävlingsstart saknas.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Någon som bra input för en som funderar på att staka sig Sälen - Mora under Vasaåket?

Upplever att utmaningen blir i uppförsbackarna efter 60 km då stumheten är rejält påtagen i triceps/axlar och bålen. Körde 42 km idag, hyfsat kuperat men man ju segare och segare desto längre distans och minsta motlut.

 

Tips på bra övningar? Tips och trix?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det känns sent att ge träningstips inför Vasaåket, snarare att ge åktips?

 

Som träningstips finns nog enbart längre pass + styrka från intervaller eller direkt styrka i maskiner (Skierg, chins, dips, situps, brutalbänk etc.). Dra ner i tävlingsvecka, för min del ganska rejält (inte långt och inte hårt, fre-lör vila)

 

Tävlingar såklart, det ger mycket bra träning.

Men allt detta är lite sent när Vasaåken är klara om ca 4 veckor...

 

Tips för åket skulle nog vara att ta det mycket lugnt från början, det tipset gäller för övrigt alltid för alla i Vasaloppet.

Skadar aldrig att spara krafter.

Jag har en kompis som kört ren stakning från 7:e led, inte snabbt men stakade hela vägen. Startbacke, trängsel och alltihop. Visst var det tungt men det gick! Imponerande tycker jag även om det knappast är tidsoptimerad åkning.

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen som helst mening med att staka Vasaloppet, om man inte är säker på att det går snabbare,

än att åka med fästvalla.

Anders Aukland skrev en gång på sin blogg, att om man vill prova att staka Vasaloppet, och tjäna på det, då bör man klara att göra 100 chins på 10 minuter. Fast han hängde i snören, så handflatorna var mer mot varandra, än frånvända som vid chins, kanske blir man något starkare då. Tillvägagångssättet var att titta på klockan, och starta på hel minut, göra 10 chins/pull ups, vila resten av minuten, sedan starta nästa omgång på hel minut igen. 

Lyckades själv klara 5/min = 50st på 10min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...