Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2021


MC Hammer

Recommended Posts

Jag håller med där. Tycker numer att det är ganska lätt att få bra bett i saxningen på blanka skidor och att det går att gå i mindre vinkel och därmed ta större steg än tidigare.

Håller också med. jag tänker att om man gör rätt saxteknik, så åker skidorna hellre bakåt i stället för framåt om man inte får fast skidorna.

Alltså om skidorna glider framåt så har man lite sämre/fel teknik vid saxning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det lär väl gå utmärkt så länge det inte är väldigt nötande före och det krävs grundklister/basvax. Ta med dig ett sandpapper för du behöver nog rugga din fästzon innan du lägger på fäste.

Jag har provat att fästvalla stakskidor på Vasaloppet. I Oxbergs vallabod hade de inte gjort det förut och jag fick insistera. Gick fint att diagonala efter det. Kan rekommendera vallabodarna som Vasaloppet har. Med undantag för i år då man inte vill vara nära andra. Det går fort och de lägger på så att det biter bra.

Har även varit med i SVTs vallabod 2017, första "kund". Det tog nästan 6 minuter för Svahn pratade mer än han vallade. Och det fäste inte heller, slutade med att jag stakade resten också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat att fästvalla stakskidor på Vasaloppet. I Oxbergs vallabod hade de inte gjort det förut och jag fick insistera. Gick fint att diagonala efter det. Kan rekommendera vallabodarna som Vasaloppet har. Med undantag för i år då man inte vill vara nära andra. Det går fort och de lägger på så att det biter bra.

Har även varit med i SVTs vallabod 2017, första "kund". Det tog nästan 6 minuter för Svahn pratade mer än han vallade. Och det fäste inte heller, slutade med att jag stakade resten också.

Hehe, låter som du var rätt mör i Oxberg om du vallade stakskidorna:) Hade du mätt ut fästzonerna?

 

SVT/Uppdrag granskning borde följa upp Svahns vallningar med tuffa grävreportage, lite motvikt till att bjuda honom på gratisreklam för miljoner år efter år:)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, låter som du var rätt mör i Oxberg om du vallade stakskidorna:) Hade du mätt ut fästzonerna?

 

SVT/Uppdrag granskning borde följa upp Svahns vallningar med tuffa grävreportage, lite motvikt till att bjuda honom på gratisreklam för miljoner år efter år:)

Kommer inte ihåg var det skavde mest.  :P Är inte säker på vilka streck som är utritade, kan vara 0,4 och bakåt inte bakom bindningen så blir det inte helt fel.

 

Han sa inte ett ord om mina belag som var stålsicklade. Däremot stackarn som kom efter fick både rengjort och rillat. Han hade nog stenslipade skidor.  :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har beställt skejtskidor vilket jag är totalt nybörjare på men jag har en hyggligt seriös fundering på att anmäla mej till VÅ90 fristil dag. (dvs fredag, och i mitt fall skulle det i så fall bli 5/3). Ingen aning om jag orkar skejta 90k men skulle det skita sej får jag väl uppsöka wasasvahn och be han kapa stavarna och lägga fäste på skejtskidorna. Det blev inga combipjäxor så det lär väl bli en viss utmaning att diagonala med skejtpjäxor.

 

Men skämt å sido så får väl stakning bli plan B. Jag har stakat med skejtlängd tidigare då det var tillåtet i klassiskt.

Fråga om utrustning:
Jag har ju inga grusskidor skejt. De jag beställde var gamla redline med NIS-platta och de vill jag inte sabba om man skulle skejta nånstans där underlaget är dåligt. Mina vanliga grusskidor är ett par RCS classic plus förmodligen första modellen som de gjorde med NIS-platta (sent 00-tal). De är 202cm och jag är 189 lång. Tror ni att dom skulle vara OK som grusskejtskidor för mej om man flyttar över skejtbindningen. NIS-plattorna borde väl vara lika på Redline skejt och en äldre klassisk skida (eller?)
 

Link to comment
Share on other sites

Visst går det att skejta med en klassisk skida, men har du vant dig vid en riktig skejtskida kommer du märka en stor skillnad. Bindningarna är bara att flytta över.

Går ja. Men om du har ett par riktiga skejtskidor lär det suga att åka på ett par klassiska som grusskidor. 202 cm är knöligt att åka skate med.

Tack då vet jag. Kan testa nästa gång det är 2cm lappmögel på golfbanan och så får jag väl bilda mej en egen uppfattning att det är värt utrymmet i källarförrådet att ha ytterligare ett par.

Link to comment
Share on other sites

Tack då vet jag. Kan testa nästa gång det är 2cm lappmögel på golfbanan och så får jag väl bilda mej en egen uppfattning att det är värt utrymmet i källarförrådet att ha ytterligare ett par.

Klipp av toppen och kapa dem i bakkant samt flytta fram bindningen lite så har du skateskidor som skulle göra hela världscupen grön av avund..

Link to comment
Share on other sites

Klipp av toppen och kapa dem i bakkant samt flytta fram bindningen lite så har du skateskidor som skulle göra hela världscupen grön av avund..

Det gjorde jag med ett par för hårda klassiska skidor, men det fungerade inte. Det blev en seg aktion i dem och det gick inte att få till bra skär med dem. Skippa den idén, det kommer inte att funka.

Link to comment
Share on other sites

Jaha då har jag gjort ett långpass i stakningens tecken. 61 km avverkade vi på Lida i STHLM på tiden 4.09. 3 varv på 18 km slingan och ett varv på 7 km. Banprofil rätt lättåkt med en del branta stigningar, hyfsat likt Vasan.

Vid 40 km blev jag rejält stum i ena triceps. Vid 45 km gick det så sakta att jag där och då tänkte att staka hela Vasan aldrig kommer gå. Gick/saxade de stora backarna kommande 15-20 min.

Sen gel och dryck och triceps och armar känns fina och börjar kunna staka backarna igen. Man var ju seg efter 62 km men kände ändå att jag vet hyfsat fräsch...

 

Fortfarande frågande om man vågar gå på riktiga stakskidor på Vasaåket eller om man ska spela safe och välja ”vanliga” men köra bara glid och ta med sig fäste ifall det skiter sig totalt [emoji848][emoji51]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaha då har jag gjort ett långpass i stakningens tecken. 61 km avverkade vi på Lida i STHLM på tiden 4.09. 3 varv på 18 km slingan och ett varv på 7 km. Banprofil rätt lättåkt med en del branta stigningar, hyfsat likt Vasan.

Vid 40 km blev jag rejält stum i ena triceps. Vid 45 km gick det så sakta att jag där och då tänkte att staka hela Vasan aldrig kommer gå. Gick/saxade de stora backarna kommande 15-20 min.

Sen gel och dryck och triceps och armar känns fina och börjar kunna staka backarna igen. Man var ju seg efter 62 km men kände ändå att jag vet hyfsat fräsch...

 

Fortfarande frågande om man vågar gå på riktiga stakskidor på Vasaåket eller om man ska spela safe och välja ”vanliga” men köra bara glid och ta med sig fäste ifall det skiter sig totalt [emoji848][emoji51]

 

Har du kört än eller är det söndag som gäller? Vore kul att höra hur det gått för dig.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...