Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Podcast om Visma Ski Classics utveckling och framtid

Linn Smskar satsar p lnglopp i nya Team Nordic Athlete

Vasaloppssegraren Korsgren ska stoppa Bjrgen

Visma Ski Classics lanserar Grand Classics

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Livslängd på klassiska skidor (Spannet)

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

bojj

bojj

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Hej!

Jag undrar hur länge man kan förvänta sig att ett spann ska hålla på en klassisk skida. Suger Nomex kärnorna åt sig kondensvatten i skidan med åren och spannet säckar ihop? Eller håller inte materialet i stommen så speciellt länge? 

Anledningen till att jag frågar är för att mina 4 år gamla Rossignol Wcs x-ium som inte gått mer än 100 mil nu blivit allt för mjuka utan att jag sjäv blivit tyngre.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg
Om du inte har förvarat dem i press i en ugn så borde det inte ha hänt något alls med spannet på 4 år. Låter väldigt märkligt.
ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

malaka

malaka

Medlem

• Members
  • Pip
  • 53 inlägg
Det är inte din teknik som blivit bättre?

bojj

bojj

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Skidan var uppmätt med en eiker när den köptes. Spannhöjden med full kroppsvikt på ena skidan var 0,37 enl medföljande etikett. När skidan nu mättes med ett 0.2 mm bladmått, 4 år senare kunde jag enkelt nypa fast bladmåttet. Min kroppsvikt är den samma nu som skidan provats ut för.

Detta testet gjordes hos en handlare som också rådde mig att flytta bak rottefella bindningen max.

Är det någon fler som har erfarenhet av att spannet säckar ihop på bara nått år och vad kan detta bero på?

Nobbe

Nobbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Ibland undrar man ju om det inte är bättre med bladmåttet som "sanning" Eiker och Skiselector kan också ge olika uppfattningar om en skidas egenskaper och vallazoner har jag också konstaterat B)

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 520 inlägg

Du har ju uppgifter från 2 olika mätmetoder, så med det kan du inte säga så mkt. Även om du skulle göra en ny eikermätning så är det inte säker vilket resultat som är rätt, inte ens om du skulle göra det på samma apparat. Det finns för många felkällor.

Går/upplever du skidan annorlunda när du åker? Nu är det förvisso väldigt många felkällor där också bla förändrad teknik, styrka m.m.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 718 inlägg
Stödjer Ts ståndpunkt med att även jag har två par skidor, ett par nu 20år gamla klassiska och ett par tre år gamla skate, som alldeles uppenbart mjuknat betydligt i spannet. Och det är bara de två paren som har förändrats, inte mina andra skidpar. Och det skedde 2-4 år efter inköp på bägge paren.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 210 inlägg

Stödjer Ts ståndpunkt med att även jag har två par skidor, ett par nu 20år gamla klassiska och ett par tre år gamla skate, som alldeles uppenbart mjuknat betydligt i spannet. Och det är bara de två paren som har förändrats, inte mina andra skidpar. Och det skedde 2-4 år efter inköp på bägge paren.

Vad är det för skidor som mjuknat?

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 718 inlägg

Vad är det för skidor som mjuknat?

Fischer SCS klassiska och Salomon Carbon skate.
Sedan har jag andra par Fischer och Salomon upptill15 år gamla som definitivt inte mjuknat ett dugg.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 814 inlägg

Det verkar mao som det kan skilja från skidmärke till skidmärke, man kanske också för skidor av samma märke. Skulle tro att ändre skidor var mindre känsliga, har ett par Kästle klister från 92, som visserligen mattats men inte extremt mycket. Men 4 år verkar kort tid, såvida det inte är något fabrikationsfel på skidorna.

peter67

peter67

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg

Har ett par Fischer CS från 2001 som mjuknat hopplöst och ett par Elan RB-R ? från 1980 som har hållit kvar sitt spann.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 413 inlägg
Jag har också ett par mjuka fischer cs som jag köpte för 20 kg sen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 814 inlägg

Frågan är vilket som är lättast att bli av med; kg eller skidor ?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar