Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Täcka klister


dkvick

Recommended Posts

Hej.  Någon som har erfarenhet av att täcka klister med annat än burkvalla?  Kommer att vara grovkornig gammal snö till helgen med chans för några cm med nysnö under tävlingen.  Om det inte snöar massor, finns risk att det blir typ lila klister som måste täckas med burkvalla om det börjar snöa.  Vi har 60+ med ungdomar att valla för uppdelat på 4-5 vallare.  Eftersom det är rätt knepigt att göra ett bra jobb med att täcka klistret och en del av vallarna inte har mkt erfarenhet med det, så letar jag efter något alternative som snabbt kan läggas på.  Såg att Swix har V40L som spray.  Skulle den funka som täckvalla?  Finns det något annat som funkar bra?  Ungdomstävlingar så dom får bara använda up till LF produkter så inga HF vallor.  Skulle upskatta input från valla experterna här på forumet.    

Link to comment
Share on other sites

Uj... Det är svårt att täcka klister såpass att det klarar fallande nysnö om det är till någon tröst... :wacko: Särskilt inte om det är närmare noll. Eller överhuvudtaget egentligen...(Du skriver inte något om temperaturer osv förresten...) 

 

Kan inte va många tävlingar i klassiskt man kan lyckas valla 60 par på 4-5 vallare.... :rolleyes:

 

Ni får valla två par åt varje.... :D Ett par med klister och ett par med rugg eller skin för de som har skin... :rolleyes: Eller säga att de får staka och smirrestaka... :)

Link to comment
Share on other sites

Uj... Det är svårt att täcka klister såpass att det klarar fallande nysnö om det är till någon tröst... :wacko: Särskilt inte om det är närmare noll. Eller överhuvudtaget egentligen...(Du skriver inte något om temperaturer osv förresten...) 

 

Kan inte va många tävlingar i klassiskt man kan lyckas valla 60 par på 4-5 vallare.... :rolleyes:

 

Ni får valla två par åt varje.... :D Ett par med klister och ett par med rugg eller skin för de som har skin... :rolleyes: Eller säga att de får staka och smirrestaka... :)

Som det ser ut nu så kommer det vara 3-4 minus på nätterna och plus 2-3 grader under dagen den här veckan.  Kallare på lördag med -2 till -4 med 1 cm med nysnö på lördag morgon.  Får hoppas att det inte är allt för isigt så vi kan köra med grundvalla och kallvalla i stället för klister med kallvalla på.  

 

https://www.snow-forecast.com/resorts/Telemark-Nordic-Club/6day/bot

 

Snön är ofta rätt torr på den här orten så den sätter sig i klistret direkt om det inter är super vältäckt med kallvalla. Min kompis i Turku använder Rex spray kallvalla för att täcka klister och det funkar jättebra enligt honom.  Värt att prova för dom yngre åkarna. 

 

Här i Kanada så kör klubbarna oftast med 3-4 vallare för alla ungdomarna i stället för att föräldrarna står och vallar för sina egna barn. Får hoppas att vi kan hitta ett recept som funkar bra och vi kan "mass producera" för det är massor med skidor att valla på kort tid. 

 

https://www.snow-forecast.com/resorts/Telemark-Nordic-Club/6day/bot

 

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut nu så kommer det vara 3-4 minus på nätterna och plus 2-3 grader under dagen den här veckan.  Kallare på lördag med -2 till -4 med 1 cm med nysnö på lördag morgon.  Får hoppas att det inte är allt för isigt så vi kan köra med grundvalla och kallvalla i stället för klister med kallvalla på.  

 

https://www.snow-forecast.com/resorts/Telemark-Nordic-Club/6day/bot

 

Snön är ofta rätt torr på den här orten så den sätter sig i klistret direkt om det inter är super vältäckt med kallvalla. Min kompis i Turku använder Rex spray kallvalla för att täcka klister och det funkar jättebra enligt honom.  Värt att prova för dom yngre åkarna. 

 

Här i Kanada så kör klubbarna oftast med 3-4 vallare för alla ungdomarna i stället för att föräldrarna står och vallar för sina egna barn. Får hoppas att vi kan hitta ett recept som funkar bra och vi kan "mass producera" för det är massor med skidor att valla på kort tid. 

 

https://www.snow-forecast.com/resorts/Telemark-Nordic-Club/6day/bot

Oki... Men lila special klister, tunt, kan nog gå att täcka utan att det fryser om du täcker noggrannt!! Och då kan du ju kleta på klister uppepå det om du värmer igen det skulle jag nog tro. Inte lila utan lila special klister alltså... Det fryser inte lätt.

Link to comment
Share on other sites

Oki... Men lila special klister, tunt, kan nog gå att täcka utan att det fryser om du täcker noggrannt!! Och då kan du ju kleta på klister uppepå det om du värmer igen det skulle jag nog tro. Inte lila utan lila special klister alltså... Det fryser inte lätt.

Tack för råden. 

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det sen? Är nyfiken hur ni lyckades rodda allt med så många par skidor att valla. Kom det nån snö? Vilken valla/ vallor/ ruggat/ skin blev det? Hur blev utfallet?

Vädret blev som förutspått med dagsmeja dagarna innan och kallare -1 -2 och 1 cm med snö på morgonen.  Som tur var slutade det att snöa innan tävlingarna började.  Runt nollan, isigt/kornsnör med snö i spåren vid första start.  Vi har en före detta landslags vallare i vårat race team så han valde ut Vauhti Universal klister som vi täckte med VR40.  Som tur var funkade det bra för ungdomarna så det blev massproduktion med 4 vallara som jobbade nonstop i 1.5 timme.  Täckningen av klistret var lite si och så med nybörjarvallarna men som tur var var det varmt nog så att det inte frös i allt för mkt.  Vi gubbar körde en längre bana som gick högre upp på berget med mer och torrare snö så jag valde Start Racing Special (+2 - 3) burkvalla (Oslo) täckt med VR40 eftersom den gick klart lättare och hade bra fäste.  Funkade jättebra hela förmiddagen ända fram till min start kl 1 när solen helt plötsligt kom fram.  Förlorade fästet totalt på nolltid. Värt att chansa men skulle ha valt klister som alla andra.  Start vallan kan nog vara ett bra alternativ när det är knepiga förhållanden men är mkt svår att lägga på i rätt tjocklet utan klumpar.  Köpte en burk med Swix spray V50 fästvalla men fick inte tillfälle att prova den som täckvalla.

Link to comment
Share on other sites

Hm täcka med 50 känns väl sådär, den kan ju frysa i rätt bra, jag skulle inte täcka med mjukare än 45, men jag är ju ingen profsvallare

Dom hade bara V50 i spray i affären men vi hade V40 spray redan men fick inte tillfälle att prova någon av dom.  Försökter hitta ett enklare sätt att täcka klister med för vallarna som inte har så mkt erfarenhet.  Nu gick det rätt bra att täcka med VR40.  Hörde att en mkt kunnig vallare i USA t använde Vauhti flytande HF glidvalla för att täcka med med bra resultat. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...