Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Nya rullskidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
29 svar till detta ämne

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 148 inlägg
https://www.outnorth...raslow#Nocolour

Kapar den här tråden med en egen fråga om nya rullskidor.
Jag tänkte komplettera mina Elpex Team 2:or med ett par Elpex Team 4:or både fram  och bak för att minimera riskerna i rusningstrafiken. Tyvärr är det enligt en återförsäljare, som tyvärr bara hade tvåor inne, svårt att få kontakt med Elpex. 
Funderar därför på andra märken men skulle vilja ha en modell där hjulen är kompatibla med de jag redan har.
Är det någon som har koll på vilka andra hjul som fungerar att sätt på Team? Fungerar det att sätta brickor för om hjulen är smalare? Jag har kollat lite i gamla trådar utan att riktigt hitta svar.

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

J_Dean

J_Dean

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Tack, jag kan kanske var lite otydlig. Jag är ute efter en helt ny skida och är inte säker på att jag vill ha just Team men, jag vill gärna ha en skida där hjulen är kompatibla med Team.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 109 inlägg

Tack, jag kan kanske var lite otydlig. Jag är ute efter en helt ny skida och är inte säker på att jag vill ha just Team men, jag vill gärna ha en skida där hjulen är kompatibla med Team.

Elpex Evolution har samma hjul;) Kolla med Skåningen han borde veta.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 170 inlägg

På mina Swenor Fibreglass har jag kunnat köra Skigo-hjul och tror även Oneway's hjul passar så länge man behåller Swenors täckbrickor. Finns nån tråd om det. Skistart har ju även ett universellt hjul som också passar ovanstående.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 752 inlägg

Swenor carbonfibre går att få med Team-hjul - hör med Huselius sport, så fixar han det.

J_Dean

J_Dean

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Tackar och bockar! Uppskattar den djupa kompetens som finns här.
Skåningens logga sitter redan på mitt första par.

bjornfromstockholm

bjornfromstockholm

Medlem

• Members
  • Pip
  • 119 inlägg

Jag sticker emellan med en motsatt fråga: Vilka är de absolut trögaste rullskidorna? Vissa modeller av Everest var visst supertröga, men de säljs ju inte längre. Vad är det trögaste som säljs idag?

Trögaste skidorna är Swix/Proski C3 och Goldski 4. de är trögare än Swenor. Goldski är mycket sköna och stabila, Proski känns mera som uppförsbacke hela tiden med ganska kort utrull på varje stavtag.  

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 236 inlägg

Team har 40mm bredd på hjulen. Typ bara Swenor Carbonfibre som också har så smala vad jag vet. Övriga Swenor-modeller, Elpex Evolution, Skigo, Skistart/Nowi m.fl. har 45-50mm.

Tycker Team är en helt underbar skida. Känner ingen mer vibration än kolfiber-modeller och i.o.m att den är så lätt så blir den rolig och lätthanterlig. Tycker låg vikt är den viktigaste egenskapen på en rullskida. Hade jag börjat om från scratch hade jag bara velat haft Team med olika hjuluppsättningar. Bra priser på hjulen också (Elpex 40mm). Swenor och Swix är för dyra på hjulen för att det ska vara lönt att köpa dessa separat. Anser jag.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 109 inlägg

Team har 40mm bredd på hjulen. Typ bara Swenor Carbonfibre som också har så smala vad jag vet. Övriga Swenor-modeller, Elpex Evolution, Skigo, Skistart/Nowi m.fl. har 45-50mm.

Tycker Team är en helt underbar skida. Känner ingen mer vibration än kolfiber-modeller och i.o.m att den är så lätt så blir den rolig och lätthanterlig. Tycker låg vikt är den viktigaste egenskapen på en rullskida. Hade jag börjat om från scratch hade jag bara velat haft Team med olika hjuluppsättningar. Bra priser på hjulen också (Elpex 40mm). Swenor och Swix är för dyra på hjulen för att det ska vara lönt att köpa dessa separat. Anser jag.

Elpex Evolution har samma hjul som team. Elpex Wasa och Wasa Evolution har bredare.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg

Tackar och bockar! Uppskattar den djupa kompetens som finns här.
Skåningens logga sitter redan på mitt första par.

Måste vara en vacker syn

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar