Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Juniorklasserna stryks frn Bruksvallsloppet

Dispens fr elitidrottare ppnar mjlighet fr vrldscup i stersund

Bauhaus utkar samarbetet med Svenska skidfrbundet

Vasaloppet inspireras av Gotland Grand National

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Nya rullskidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Gick inte One Way i konkurs ?

Jo, det gjorde de, men samma typer bilda genast ett nytt företag med samma produkter, men annat namn: https://www.4kaad.ski

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 668 inlägg

Jo, det gjorde de, men samma typer bilda genast ett nytt företag med samma produkter, men annat namn: https://www.4kaad.ski

4KAAD uttalat som Fourkaad låter ju väldigt likt namnet på en inte helt obekant skidskytt?

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

4KAAD uttalat som Fourkaad låter ju väldigt likt namnet på en inte helt obekant skidskytt?

https://www.snowindu...-finnish-brand/

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 976 inlägg

Något svårnavigerad hemsida. Men för att återgå till frågeställningen om nya skejtrullskidor, så är det vad de skall användas till som spelar mest roll. Är det för träning inför vinterns skejtlopp eller kan det bli aktuellt att ställa upp i något rullskidlopp som ersättning för uteblivna snölopp ?

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Något svårnavigerad hemsida. Men för att återgå till frågeställningen om nya skejtrullskidor, så är det vad de skall användas till som spelar mest roll. Är det för träning inför vinterns skejtlopp eller kan det bli aktuellt att ställa upp i något rullskidlopp som ersättning för uteblivna snölopp ?

För min del skulle det nog bara vara för bibehålla konditionen över sommaren. Jag har dessutom en axelskada som kräver denna form av träning.

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Funderar nu allvarligt på Marwe, men frågan är om jag ska ha medium eller stiff stomme? Jag väger 76kg och stiff rekommenderas för dem som är över 80kg eller elit åkare vilket jag som motionär inte är, men vet ju från vanliga skidor att sådana rekommendationer inte alltid stämmer. Medium är väl bättre på dålig asfalt? Sedan undrar jag om jag ska ha 6:or eller 0:or till hjul. En säljare såg jag att rekommendera ett steg snabbare hjul för motionärer.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 976 inlägg

Funderar nu allvarligt på Marwe, men frågan är om jag ska ha medium eller stiff stomme? Jag väger 76kg och stiff rekommenderas för dem som är över 80kg eller elit åkare vilket jag som motionär inte är, men vet ju från vanliga skidor att sådana rekommendationer inte alltid stämmer. Medium är väl bättre på dålig asfalt? Sedan undrar jag om jag ska ha 6:or eller 0:or till hjul. En säljare såg jag att rekommendera ett steg snabbare hjul för motionärer.

Enl. expertisen motsvarar 0:or tvåor på andra märken.

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Enl. expertisen motsvarar 0:or tvåor på andra märken.

Har som sagt ingen erfarenhet av rullskidor, så har ingen aning om hur snabba 2:or är. Skulle du rekommendera 2:or? Är de trögare eller snabbare än vanliga inline rullskridskor?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 239 inlägg

2:or är långsammare än inlinehjul

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 976 inlägg

Har som sagt ingen erfarenhet av rullskidor, så har ingen aning om hur snabba 2:or är. Skulle du rekommendera 2:or? Är de trögare eller snabbare än vanliga inline rullskridskor?

Jag äger heller inga skejtrullskidor och går i fundering att införskaffa sådana. Jag har som du skejtat på inlines och därför funderar jag på längden. Skall jag köpa standardlängd 60-62 cm eller korta 53 cm med tanke på att jag är van vid inlines ?

Här är en lista, som kan innehålla fel, då en del mäter från hjulkant, hjulaxel, stomme:

Expex F1       58 cm

Eagle             53 cm

Swenor          61,5 cm  (ej long)

Marwe 610    61 cm

620    62 cm

Vauhti PSS   61 cm

Inovik           61 cm alt 53 mm

Jenex V2     60 cm

IDT              64 cm  Elite 71,5 cm

Blocket egentillverkad längd 66 cm stomme 60 cm ?

Det går ju att köpa ett par billiga för dryga 1000 lappen, annars måste man upp på 2500 kr eller mer. Frågan är om de dyrare är så mycket bättre och lättåkta att det motiverar minst 1500 kr till ?

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 543 inlägg

Jag skulle rekommendera 2:or, blir för trögt med långsammare hjul - inget flyt.

Längden på skidorna vänjer man sig ganska fort vid, det blir ju en annan åkning jämfört med inlines då du inte sitter fast med hälen. En kortare skida blir lite lättare i vikt och kan kännas lättare at kontrollera. Dock kan den i höga farter kännas lite ostabilare.

Jag har själv Elpex F1 och är riktigt nöjd. Har även provat klubbskidan.se (deras trä/Composite) och den kändes riktigt skön.

Klart ni ska köpa skejtrullskidor, så mkt roligare och mer allsidig träning än bara stå å staka på klassiska ;-)

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 103 inlägg

Åker du själv eller med kompisar? En viktig aspekt när det gäller rullmotståndet tycker jag är att kunna åka ihop även om man är på olika nivå. Annars skulle jag nog satsa på 2:or, blir ju jäkligt segt om det går för tungt tycker jag i alla fall.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar