Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

Vi som har åkt nya backen kan rapportera att det fortfarande inte är en liten skitbacke. Åtminstone om man försöker staka i modden.

Instämmer, det är i stort sett lika många höjdmeter, kanske ett tjugotal som går bort då IP ligger lite högre. Jag som åker med fäste upplevde den dock som mycket trevligare. Fin diagonal och stakning med frånskjut hela vägen upp till korsningen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Varför är det förvånande med 6-7 mars?

 

Jag förstår förvåningen inför Vasaåket som helhet men inte just den 6-7 mars?

Visserligen något fler än tidigare dagar men så utspritt att spåret inte är en utmaning, varje ICA besök är ju trängre.

Boende är lika trångt hela veckan, oavsett anläggning och samma med resor dvs utför eller längförs är väl ingen skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Förvånande att vasaåket lördag-söndag 6-7 mars får genomföras med tanke på de nya restriktionerna och att ett antal smittade har rapporterats från Sälenregionen.

Det beror nog inte på själva skidåkningen. Jag var uppe i sälen v7 och jag träffade på mindre folk än när jag var hemma. Dessutom träffade inte dottern sina klasskamrater. Trängsel i liftköer kändes ungefär lika trångt som vid apelsinerna på coop eller paketulämningen på willys. Och man åkte ensam/familj i liften. En del ungdomar tänker mindre på att hålla avstånd men det är ju bara att öppna käften så flyttar de sig. 

Link to comment
Share on other sites

Varför är det förvånande med 6-7 mars?

 

Jag förstår förvåningen inför Vasaåket som helhet men inte just den 6-7 mars?

Visserligen något fler än tidigare dagar men så utspritt att spåret inte är en utmaning, varje ICA besök är ju trängre.

Boende är lika trångt hela veckan, oavsett anläggning och samma med resor dvs utför eller längförs är väl ingen skillnad?

 

Verkar vara ganska stor skillnad i antalet deltagare per dag enligt resultat & startlistan på hemsidan.

måndag 22:a = 65 st

tisdag 23:e = 39 st

onsdag 24:e = 25 st

torsdag 25:e = 34 st

fredag 26:e = PÅGÅR

lördag + söndag = 4 876 st (elitled 348 st ej inräknat)

 

Ska själv åka på söndag och är inte orolig för själva åkningen, men däremot undrar jag över hur hämtningen av nummerlappar mm kommer att fungera.

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara ganska stor skillnad i antalet deltagare per dag enligt resultat & startlistan på hemsidan.

måndag 22:a = 65 st

tisdag 23:e = 39 st

onsdag 24:e = 25 st

torsdag 25:e = 34 st

fredag 26:e = PÅGÅR

lördag + söndag = 4 876 st (elitled 348 st ej inräknat)

 

Ska själv åka på söndag och är inte orolig för själva åkningen, men däremot undrar jag över hur hämtningen av nummerlappar mm kommer att fungera.

Det är inte själva åkningen som kan generera smittspridning, då den sker utomhus utan logistiken före och efter loppet.

Link to comment
Share on other sites

Exakt, och utanför spåret är det samma risker överallt? Oavsett dag?

Det var där jag inte såg skillnaden. Och inser risken överallt i samhället

 

Med 4 spår och 90 km kan man sprida ut ganska många människor?

Man akn också kolla tiidgare resultat och se hur många som passerat under ett åk, det blir inte så många på 90 km som man tänker under en kort p-paus eller omvallning.

 

Rent generellt sett så är ju just allmänna kommunikationer och affärer stora riskmoment. Inte Vasaåken 6-7/3?

Om det är 4000 denna helg och 500 den tidigare gör inte att fler bor i samma rum eller åker gemensamt. Bussar mellan start och mål kommer att ha samma regler och köer har samma regler med avstånd etc.

 

Så vad är skillnad? Jo just antalet människor samtidigt i spåret och där tro jag inte det är någon praktisk skillnad.

 

Om man ska göra skillnad ska samtliga gästnätter bort från Sälenfjällen under "sportlovet", tror inte Vasaåket 6-7/3 är skillnaden.

Link to comment
Share on other sites

Avstånd i kön är detsamma förmodar jag, inte heller sämre än när du står i kö på Ica.

Det är just här jag förstår att köerna är längre men inte att risken ökar per person? Och att jag står i någon slags kö flera gånger i veckan oavsett.

Tidigare pratade man om att inte resa från sin hemort, den regeln är dock samma alla dagar och inte bara 6-7/3.

Link to comment
Share on other sites

100 meter kortare målraka. Jag läser också matstation efter målet så nu försvinner nog den omdebatterade maten i ishallen efteråt. Kanske blir lite som Birken med ett mattält efter målgång.

https://www.svd.se/vasaloppets-malgang-flyttas--efter-99-ar/i/senaste

Hade det inte varit bättre att man delat ut matpaket efter målgång som var och en kunde tagit med sig och intagit på lämpligt ställe ?

Link to comment
Share on other sites

Hade det inte varit bättre att man delat ut matpaket efter målgång som var och en kunde tagit med sig och intagit på lämpligt ställe ?

Så har det varit på Vasaåket hittills. Man får en påse efter målgång fylld med diverse reklamsaker samt lite käk.

 

/snabben

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ju inte bry mej om något resultat eftersom jag bara haft en vecka träning på skejtskidor. Redan en halvmil efter Risberg så kändes säte/baksida ganska möra så jag började fundera på om jag skulle hålla muskulärt ända i mål. Men jag räddades nog av den snällare banprofilen andra halvan samt att jag fick gå lite mer på armarna i backarna. I oxberg råkade jag se en klocka och kunde då räkna ut att det fanns mikroskopisk chans på 5h. Så jag drog på lite på slutet och kom in på 5:02. En fantastisk dag. Soluppgången över myrarna. Fin bädd utom några km genom hemus. Trist med proffsteamen som blockerade skejtbädden med sin utrustning på ett antal ställen.

 

Jag ger toppbetyg till arrangemanget som helhet.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ju inte bry mej om något resultat eftersom jag bara haft en vecka träning på skejtskidor. Redan en halvmil efter Risberg så kändes säte/baksida ganska möra så jag började fundera på om jag skulle hålla muskulärt ända i mål. Men jag räddades nog av den snällare banprofilen andra halvan samt att jag fick gå lite mer på armarna i backarna. I oxberg råkade jag se en klocka och kunde då räkna ut att det fanns mikroskopisk chans på 5h. Så jag drog på lite på slutet och kom in på 5:02. En fantastisk dag. Soluppgången över myrarna. Fin bädd utom några km genom hemus. Trist med proffsteamen som blockerade skejtbädden med sin utrustning på ett antal ställen.

 

Jag ger toppbetyg till arrangemanget som helhet.

Låter som en härlig tur, bra kört!

Link to comment
Share on other sites

Tja!

Kom upp onsdag 3/3. Tränade i ons-Tors i Mora samt oxberg. Upplevde då riktig räls med fin ishinna i spåren. Stenhårt stavfäste, stenhårda spår och även skejtbädd. Enda negativa var att spåren var väldigt smutsiga bitvis. Antar att det blåst en hel del. Spår & bädd var så hårda så jag trodde inte man skulle kunna fräsa om spåren.

Men sen åkte jag Vasaåket 90 på fredag 5/3 och både jag & kompisen upplevde att de fräst om nya spår runt 60-70% av slingan. Visst var det renare spår men saknade den riktiga ishinnan. På myrarna stod nästan alla på skejtbädden då betongspåren var kanonfina men inte hade frusit till i botten utan lite mjöliga av nysnö.

Visst hade vi räls & isspår också på vissa partier men inte alls som dagen innan. Många uppförsbackar blev total mjuka, sonat kliva in i sandlådan.

Någon som åkte bägge dagar eller har bekanta som åkt? Svårt att jämföra tider & dagar men jag tycker det far betydligt snabbare före Tors vs fre.

 

Lämnade in hos Vasasvahn för 6 året i rad, aldrig varit missnöjd. Men i år träffade de tyvärr inte rätt. Körde på DP sprint och skulle staka sträckan för första gången så de lade

HF, pulver & rill. Men upplevde inget bra glid alls. Fick inget riktigt bra släpp under skidorna. Åkte om många i nerförsbackarna men tror mer det beror på att jag inte hade något fäste samt grymt snabbt före delvis.

Hade bättre glid både ons & tors.

 

Men vilken dag, vilket väder! Soluppgång och vinterlandskap på myrarna. Medvind och solen i ansiktet. Magiskt. Gled in på 5.06 så det var ju kul med PB

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...