Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

Exakt så! Arrangören rundade andemeningen med förbudet för att kunna genomföra en tävling mitt i brinnande pandemi. My god! Oansvarigare än att anställa kakmonstret som nattvakt i kakfabriken.. sluta köp skräp från Craft.

 

Om man tror att utomhusarrangemang såsom skidtävlingar driver på denna pandemi kan man begrunda följande japanska studie från några av årets löptävlingar: 

 

https://japanrunningnews.blogspot.com/2020/11/jaaf-study-of-787-races-held-since-july.html

 

1 upptäckt smittad på 787 tävlingar med 571401 löpare och 98035 funktionärer. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nya pandemilagen och risken för en nedstängning av Grönklitt för att man inte sköter Corona-hygienen räckte för att styrelsen skulle ta ett affärsmässigt klokt beslut. 

 

Konstigt att en pandemilag kommer efter vaccinet. Anar man en brist på handlingskraft från politiskt håll? Big-pharma var ju snabbt på bollen som tur är.

Link to comment
Share on other sites

Har Japan någonsin haft i närheten av samma smittspridning som Sverige? Tror inte det. Och sen har vi vinter i Sverige nu vilket ger andra förutsättningar. Dock imponerande att de har sån koll på smittspridning i sina löparlopp.

 

Samtidigt går det nog att genomföra om man skippar omklädning, bussar, byter till intervallstart om 8 pers och kanske inte ens har bemannade drickastationer. Jag skulle för övrigt inte resa med någon skidkompis heller till tävlingen. Men jag kan förstå att många tappar sugen då det känns mer som Öppet Spår och att det dessutom inte kommer spela någon roll vilket led man hamnar i då det blir Vasaåk alternativt Hemmavasa.

Link to comment
Share on other sites

Inte mycket förändring?

Visste vi inte detta tidigare?

Jag visste inte om att tillförordnad VD blivit VD men för övrigt trodde jag nog att jag visste allt om datum och hemma-Vasa alternativet. Jag hade hoppats på mer uppdatering om hemma-Vasan eller att man ställt in rubbet till förmån för enbart hemma-Vasan.

Link to comment
Share on other sites

Man har kunnat starta när man vill tidigare också, eventuellt med begränsningen att man kan starta när man vill tidigare eller på den tilldelade tiden.

Startgrupp 1-6 är tilldelad tid men du kan starta den 12:e februari också om du vill....

Alla som var anmälda har fått en tilldelad tid som kan ändras, det gällde redan innan detta meddelande.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte intresserad av någon presentation av vasaloppets 'VD utan vill ha konkret information om hur de skall kunna genomför vasaåken på ett smittsäkert sätt. Det enda vettiga vore om de lade upp en egen rubrik för Nyheter och kontinuerligt informerade av åtgärder som vidtas för att smittsäkra evenemangen, alltför många frågetecken kvarstår.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte intresserad av någon presentation av vasaloppets 'VD utan vill ha konkret information om hur de skall kunna genomför vasaåken på ett smittsäkert sätt. Det enda vettiga vore om de lade upp en egen rubrik för Nyheter och kontinuerligt informerade av åtgärder som vidtas för att smittsäkra evenemangen, alltför många frågetecken kvarstår.

Det är ganska orimligt att en såpass stor organisation som Vasaloppet ska komma med kontinuerliga uppdateringar och anpassa eventen var och varannan vecka. 

De gjorde en bedömning i höstas utifrån vad som gällde då och det kommer att komma en som jag förstår slutgiltig uppdatering senare denna månad vad som kommer att gälla.

Om de ska hålla på att ändra var och varannan vecka allteftersom läget är just då blir det bara rörigt och tar en massa tid för organisationen.

 

Att vi är nyfikna på det hur det ska bli och vad som görs är förstås en helt annan sak, för hoppningsvis kommer det klara besked ganska snart.

Link to comment
Share on other sites

I tider då väldigt många förväntar sej förändring så kan återupprepande av gammal info också bli en nyhet. Jag tycker att det var otaktiskt av VL att slänga in detta i ett nytt pressmeddelande utan att samtidigt gå ut med info om tidigare outrätade frågetecken kring arrangemangen.

 

 

Du verkar ha helt rätt!

 

https://www.dn.se/sport/vasaloppsplaner-star-kvar-trots-pandemin-lyhorda-och-snabbfotade/

 

Men det är trots allt en månad kvar, mycket kan dock hända tills dess.

 

//Snabben

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska orimligt att en såpass stor organisation som Vasaloppet ska komma med kontinuerliga uppdateringar och anpassa eventen var och varannan vecka. 

De gjorde en bedömning i höstas utifrån vad som gällde då och det kommer att komma en som jag förstår slutgiltig uppdatering senare denna månad vad som kommer att gälla.

Om de ska hålla på att ändra var och varannan vecka allteftersom läget är just då blir det bara rörigt och tar en massa tid för organisationen.

 

Att vi är nyfikna på det hur det ska bli och vad som görs är förstås en helt annan sak, för hoppningsvis kommer det klara besked ganska snart.

Självklart bör man inte informera, om man inte har något nytt att komma med, att upprepa gammal information är onödigt. Det är väl snarare tvärtom att en så stor organisation som vasaloppet kan man ställa större krav på än en liten ideell förening i synnerhet som förutsättningarna ändrats när den nya pandemilagen kom på plats.

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ha helt rätt!

 

https://www.dn.se/sport/vasaloppsplaner-star-kvar-trots-pandemin-lyhorda-och-snabbfotade/

 

Men det är trots allt en månad kvar, mycket kan dock hända tills dess.

 

//Snabben

Jag hoppas jag har fel, men jag tycker det känns som att Vasaloppet anordnar det här och hoppas att folk bara låter bli att komma, så de får behålla alla pengar de fått in på anmälningarna. 

Undra om man kan begära att få reducerat pris pga att det inte kommer finnas samma möjligheter runt om som ett vanligt år för samma prislapp (mat, dusch mm)

Undrar också om det finns någon som vill ta emot ett gäng skidåkare för övernattning 2-3 nätter när det finns såna här restriktioner mm.

 

Jag hoppas på en ren hemmaVasa med startplatsen flyttad till nästa år eftersom man blivit otaggad när Vasaloppet inte blir något Vasalopp i år. Men det är jag det.

Link to comment
Share on other sites

Upplägget just nu passar för motionärer som vill göra sitt pandemivasalopp i samband med barnens sportlov v 7-8-9. För dessa så kan det funka, när de har chaufför och dusch fixat.

 

För mig som vill ta tåg till Mora, buss till start och duscha i gympasal funkar det inte.

 

Engelbrektsloppet som jag sett fram emot med varvlopp utgående från centrala Norberg kör en helt annan lösning: kortvarvslopp i skogen bara tillgängligt för bilburna.

 

För enstaka målgrupper funkar båda koncepten även i pandemitid. Att förespråka stängning för att det inte passar mig låter jag bli.

 

Bussar, duschar och värmestugor kommer vara smitthärdar och det verkar arrangörerna ha begripit (med frågetecken för bussar och vasaåk).

Link to comment
Share on other sites

Går det att se antal anmälda till de olika dagarna? Det skulle vara värdefull information så att man kan välja de dagar med mindre beläggning. 

 

Nio mil är en lång sträcka att sprida ut några hundra skidåkare på så där tror jag smittorisken är låg men upplägget bygger verkligen på att folk tar eget ansvar och undviker tåg, bussar, restauranger och andra smittohärdar.

 

/snabben

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ha helt rätt!

 

https://www.dn.se/sport/vasaloppsplaner-star-kvar-trots-pandemin-lyhorda-och-snabbfotade/

 

Men det är trots allt en månad kvar, mycket kan dock hända tills dess.

 

//Snabben

 

Jag brukar ha rätt när det gäller VL. Såhär skrev jag 2020-02-16:

 

Räls från ÖS till NV, sedan 20cm dump.. garanterat

Min fru säger att jag alltid har rätt om allting. Hon måste verkligen älska mej.. =)

Link to comment
Share on other sites

"För dem som bokat Vasaåket 2021 men inte kan eller vill komma till Vasaloppsarenan finns två alternativ: Vasaåket Hemma (genomföra distansen på valfri plats) eller flytta sin startplats till Vasaloppets vintervecka 2022."

Från Vasaloppets hemsida.

Alltså, man kan flytta sin startplats till nästa år. Det var i alla fall något nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...