Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

Så som appen fungerade i somras kan du inte starta ditt lopp, avbryta och sedan börja om loppet och tidtagningen från början utan hjälp från supporten. Att stå i spåret i telefonkö är kanske inte planen?

I somras var det en veckas hemmalopp så jag tror inte telefonsupporten blir lika välbemannad alla vinterdagarna.

Är instruktionerna så tydliga att det inte behöver "testköras" ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

https://faq.vasaloppet.se/article/27029/kan-jag-aka-skidor-i-vasaloppsarenan-utan-att-boka-vasaaket

 

https://www.vasaloppet.se/vinter/arenakortet/

 

Om jag fattat infon rätt så är VL-spåret öppet för allmän åkning i båda riktningar bara man har Arenakortet.

Är det nån som funderar på att åka VÅ90 och skida tillbaka till Sälen/Tjärnheden samma dag??

Link to comment
Share on other sites

https://faq.vasaloppet.se/article/27029/kan-jag-aka-skidor-i-vasaloppsarenan-utan-att-boka-vasaaket

 

https://www.vasaloppet.se/vinter/arenakortet/

 

Om jag fattat infon rätt så är VL-spåret öppet för allmän åkning i båda riktningar bara man har Arenakortet.

Är det nån som funderar på att åka VÅ90 och skida tillbaka till Sälen/Tjärnheden samma dag??

 

Vad bra, tack!

Link to comment
Share on other sites

https://faq.vasaloppet.se/article/27029/kan-jag-aka-skidor-i-vasaloppsarenan-utan-att-boka-vasaaket

 

https://www.vasaloppet.se/vinter/arenakortet/

 

Om jag fattat infon rätt så är VL-spåret öppet för allmän åkning i båda riktningar bara man har Arenakortet.

Är det nån som funderar på att åka VÅ90 och skida tillbaka till Sälen/Tjärnheden samma dag??

I do now .

 

Borde kunnat funka rätt bra, skicka en ryggsäck med vassbussarna med extra kläder, pannlampa och energi (som man åker tillbaka med birkenstyle). Men även om man får vill man nog ha hyfsat tomt i spåret. När är sista start? Det plus 7 timmar är väl en bra fingervisning.

Link to comment
Share on other sites

Om man åker nån dag mitt i veckan så är det fri start mellan 7-9. Det innebär rimligen att de måste hålla kontrollerna öppna med tanke på att det kan komma 12h-åkare som har startat kl 8:59. Om man då startar kl 7 och gör vändproceduren hyfsat snabbt och väljer en dag med bra före så kan man hinna plocka energi på ett flertal kontroller på tillbakavägen. 

Bra grej i år är att man inte behöver åka buss för att få bagaget så det kommer funka att använda överdragspåsen som dropbag i Mora. Målområdet i VÅ finns beskrivet här:

 

https://www.vasaloppet.se/vinter/vasaaket/vasaaket-90/#efter

 

Från 26/2 och resten av VÅ-perioden kommer alla kontrollerna vara öppna

Link to comment
Share on other sites

Googlet innreise til Sverige igjen (fra Norge). Ser nå ut som grensen er stengt fram til 31. mars. Noen andre her som har fulgt med og kan bekrefte at det er umulig for oss fra Norge å delta på Vasaåket? Hva med eliteløperne fra Norge? Bjørgen f.eks. som starter sesongen med Vasaloppet?
Link to comment
Share on other sites

Enl Amanda Lind så är ett förslag ute på remiss för att öppna upp för motionslopp, dock skulle beslut tas förs 20 mars 2021, men det är försent för att rädda skidsäsongen. Återstår att se om vasaloppet får köra sitt upplägg eller om det kommer ytterligare restriktioner. Vad gäller gränsen till Norge beror det väl också på hur smittspridningen utvecklas där och om det muterade viruset får fotfäste. Ni som bor i Norge kan ju informera om hur smittspridningen av detta viruset utvecklar sig.

Link to comment
Share on other sites

Googlet innreise til Sverige igjen (fra Norge). Ser nå ut som grensen er stengt fram til 31. mars. Noen andre her som har fulgt med og kan bekrefte at det er umulig for oss fra Norge å delta på Vasaåket? Hva med eliteløperne fra Norge? Bjørgen f.eks. som starter sesongen med Vasaloppet?

Man får åka från Norge för att jobba och i det räknas tävla om man är professionell idrottare. Så eliten kan komma utan problem. Men som sagt inget besked om övriga.

Link to comment
Share on other sites

Om man åker nån dag mitt i veckan så är det fri start mellan 7-9. Det innebär rimligen att de måste hålla kontrollerna öppna med tanke på att det kan komma 12h-åkare som har startat kl 8:59. Om man då startar kl 7 och gör vändproceduren hyfsat snabbt och väljer en dag med bra före så kan man hinna plocka energi på ett flertal kontroller på tillbakavägen. 

 

Bra grej i år är att man inte behöver åka buss för att få bagaget så det kommer funka att använda överdragspåsen som dropbag i Mora. Målområdet i VÅ finns beskrivet här:

 

https://www.vasaloppet.se/vinter/vasaaket/vasaaket-90/#efter

 

Från 26/2 och resten av VÅ-perioden kommer alla kontrollerna vara öppna

Jag tänkte Vasaloppssöndagen, då får man nog vänta in de flesta. Men din plan känns definitivt genomförbar. Skulle vara kul att få en rapport hur det är att staka myrarna baklänges efter 16 mil.

Link to comment
Share on other sites

Man kanske skulle skejta lite fredagen man är uppe på sportlovet. Kommer att bo i Kläppen så frågan till det allvetande forat är om man kan ta sig på typ skoterspår från Smågan ner till baksidan av Kläppen? Lite promenad en bit på skogsvägar är OK.

Gå in på skoterleder.org och titta hur skoterlederna går.

Det verkar inte gå några skoterleder i närheten av Smågan men det brukar ju vara mycket skotrar som åker där på VL.

Link to comment
Share on other sites

Gå in på skoterleder.org och titta hur skoterlederna går.

Det verkar inte gå några skoterleder i närheten av Smågan men det brukar ju vara mycket skotrar som åker där på VL.

Hittar detta på Länsstyrelsernas karta - https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=f7055495ff9549ca8c1377966628f9ca&customquery=NV%20VicNatur%20Naturreservat,NVR_ID=2002115

 

Ser ut att finnas vinterleder från Smågan ner mot Fiskarheden men det är ju ingen garanti för att de har körts med skoter. Väl i Fiskarheden-trakten stämmer det med skoterleder.org och även den gamla banvallen Sälen-Malung verkar nyttjas av skoterentusiasterna. Förresten hade det ju varit en mysig turistattraktion att dra banvallen åtminstone Sälen-Kläppen slingrandes mellan husknutar fast det ska ju bekostas också.

Link to comment
Share on other sites

Vore nåt ett bra vinterår. Rälsen tar slut i Malungsfors, men banvallen är nog rätt igenväxt därifrån här och var och en annan utmaning är att vägen korsar på sina ställen så helst hitta planfria korsningar för skidspåren. Tänk spurtpris vid Sixtens museum och Vasaloppsstarten och bergspris vid Kläppen och upp till Lindvallen. Målgång vid Experium låter som tillräckligt med höjdmeter. Skistar? Spons?

Link to comment
Share on other sites

Här kommer anmälningssiffor från 10-02-2021; kommentarer ?

 

Har uppdaterat med dagens siffror nedan. Många måste nu ha flyttat sina startplatser till nästa år. Lördag 6 mars har minskat från 6964 till 3587 och 7 mars från 3462 till 2230.

Här är dagens antal (gäller endast 90 km)

Vasaåket Hemma 90 km 113 205
12/2 85 79
13/2 171 204
14/2 63 71
15/2 16 17
16/2 15 15
17/2 10 13
18/2 11 13
19/2 154 167
20/2 284 329
21/2 125 139
22/2 34 31
23/2 25 23
24/2 19 22
25/2 26 23
26/2 257 294
28/2 2151 1615
1/3 1364 1093
2/3 67 76
3/3 40 44
4/3 100 112
5/3 52 114
5/3 Natt 357 par 243 par
6/3
Led 7 890 532
Led 8 852 467
Led 9 965 499
Led 10 4134 2089
7/3 Vasaloppet 239 H + 76 D 248 H + 78 D
7/3
Led 1 143 84
Led 2 276 174
Led 3 570 326
Led 4 726 427
Led 5 792 439
Led 6 847 454

Link to comment
Share on other sites

Idag hade jag tänkt åka VÅ 30 Hemma och anmälde mig på VL hemsida, anm avg 330 för veteran skulle jag betala för att få tillgång till appen till loppet, men det strulade med betalningen, då jag saknar bank-ID att signera min betalning med. Det var en jäkla tur, då dagens "lopp" blev en "flopp". Var inställd på att åka 3 mil med 8 varv på en 4 km-runda på en golfbana med vasaloppsterräng. På andra varvet fick jag stanna och lossa på knytningen av pjäxan och på tredje varvet lossnade trugan. Tog mig tillbaka till bilen och kilade trugan med en tandpetare, som höll den på plats resten av loppet. I början snittade jag på knappt 20 min/varv, som blev 21 och sista på 22. Åkte till slut 9 varv 36 km på 3.10 inkl 3 drickapauser med hemkokt blåbärssoppa, men min verkliga tid inkl avbrott för leta upp trugan o fastsättning blev 3.29, (3.07 vid 3 mil), vilket inte varit så roligt att skicka in till VL. Sen är det ganska avslaget att åka VÅ Hemma jämfört att åka på plats, så det känns inte värt att betala avgifterna till loppen för att åka Hemma, ev kör jag några mil 1/3 för att testa appen.

Så jag kan bara instämma med dig Oxberg, att min pung varit ganska öm, om betalningen lyckats. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Har en tanke om att pricka ett datum med hårda spår för att för en gångs skulle få en hyfsad åktid, men kommer vara tungt att inte få köra i någon klunga. Vad tror ni, kommer det finnas folk som åker runt 4:30 en dag med fina spår som inte kommer att åka 7 mars?

Jag tror du har missuppfattat. Tanken är att man inte ska klungköra. Har du t.ex någon framför och ni ligger på högra sidan går du ut så långt som möjligt till vänster osv.

Om man absolut inte klarar sig ensam en dag i spåret kan man ta med någon ur samma hushåll som orkar hålla önskat tempo. Det finns väl några exempel där personer i samma hushåll klarar hålla 4:30-tempo på Vasaloppet men det är inte många.

 

Vet vi om Vasaloppet kommer ha några kontroller mot klungkörning, ungefär som de står och filmar i uppförsbackarna?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror Vasaloppet anser sig ansvara för startområde, matkontroller och målområde. Allt däremellan åkarnas egna ansvar.

 

Ju mer de går in och kontrollerar desto mer liknar det ett lopp och inte en "åkning".

"Stavlängds avstånd" hindrar väl inte klungkörning.

 

Men den inställning Vasa förespråkar är det rätta så länge vi hålla med viruset...

Link to comment
Share on other sites

Sen är det frågan om vad man är ute efter; bra tid, +1 lopp till eller den sociala upplevelsen. En bra tid kan det bli om förhållandena är bra oavsett om man kör hemma eller på plats, +1 lopp kan man likaväl göra hemma, men den sociala upplevelsen kan VÅ inte erbjuda, i synnerhet som publik inte tillåts. Nästan hela paketet med upplevelser saknas i VÅ, blir mer som ett uttunnat ÖS, Saknas gör boendet före med allt snack om väder och valla, hela spektaklet före och efter starten, sen själva loppet med åkare runt och publik med glada tillrop, lukten av brasor, vallningshysteri vid kontrollerna, trötta åkare på slutet, en del med gel och blåbär runt munnen, sen slutligen den härliga känslan på upploppet. Efter loppet i omklädningen ett frenetiskt pysande från ölburkar, snack med grannen om hur det gått, som sen fortsätter vid den efterkommande middagen, ja det var en liten del av UPPLEVELSEN vasaloppet. Det är det här som är VASALOPPET och som gjort det så framgångsrikt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...