Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Lavinrisk ndrar bana och starttider fr Toblach-Cortina

Startlistor skidskytte Antholz sndag stafett damer, masstart herrar

Startlistor vrldscupen Lahtis stafetter sndag

Frankrike fre Norge Sverige hopplst efter

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppet 2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
275 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 680 inlägg

Myndigheterna hade inte givit tillstånd för att smyggenomföra craft ski marathon vilket vara planen så bra att det stoppades. Arrangören var endast intresserad av de inbetalda startavgifterna.

Har du läst det på Flashback eller?

Stämmer i.o.f.s. att motionärsdelen ("craftspåret") aldrig var sanktionerat av skidförbundet men det var väl heller aldrig tanken att det skulle bli det, och skidförbundet är knappast att definiera som en "myndighet"

Om man gillar konspirationsteorier så är upplägger du beskriver dock ganska uppenbart så jag har tänkt tanken själv men jag tror inte att det är så. Om så vore skulle det nog falla under brottsbalkens definition av bedrägeri men det skulle nog behövas lite substans bakom för att göra en polisanmälan som får någon typ av verkan.

Dubbelstak

Dubbelstak

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Har du läst det på Flashback eller?

Stämmer i.o.f.s. att motionärsdelen ("craftspåret") aldrig var sanktionerat av skidförbundet men det var väl heller aldrig tanken att det skulle bli det, och skidförbundet är knappast att definiera som en "myndighet"

Om man gillar konspirationsteorier så är upplägger du beskriver dock ganska uppenbart så jag har tänkt tanken själv men jag tror inte att det är så. Om så vore skulle det nog falla under brottsbalkens definition av bedrägeri men det skulle nog behövas lite substans bakom för att göra en polisanmälan som får någon typ av verkan.

Skidtävlingar ska ju sanktioneras av SSF och de godkänner ju bara elittävlingar och ungdomstävlingar. Motionslopp räknas som allmän sammankomst och då är det polisen som ska ge tillstånd, och i nuläget är det väl 8 pers som gäller...

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 680 inlägg

Skidtävlingar ska ju sanktioneras av SSF och de godkänner ju bara elittävlingar och ungdomstävlingar. Motionslopp räknas som allmän sammankomst och då är det polisen som ska ge tillstånd, och i nuläget är det väl 8 pers som gäller...

..och det var just de tillstånden som arrangören hade enligt vad arrangören kommunicerat utåt men som då tydligen inte stämmer om vi ska tro på oxberg.

http://skimarathon.s...paret-installt/

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 499 inlägg

..och det var just de tillstånden som arrangören hade enligt vad arrangören kommunicerat utåt men som då tydligen inte stämmer om vi ska tro på oxberg.

http://skimarathon.s...paret-installt/

Var någonstans är det angivet att de fått tillstånd för en allmän sammankomst med fler än stipulerade 8 personer? Ges det ens annat än till begravningar och dylikt?

Var det inte snarare så att de möblerade om i upplägget så att loppet ("spåret") inte räknades som allmän sammankomst.

Jmf med att gå på musikföreställning = allmän sammankomst tillståndskrav och max 8 personer; eller att gå på restaurang som bjuder på förställning till maten = ingen allmän sammankomst inget tillståndskrav obegränsat antal personer (med vissa förbehåll)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 680 inlägg

Var någonstans är det angivet att de fått tillstånd för en allmän sammankomst med fler än stipulerade 8 personer? Ges det ens annat än till begravningar och dylikt?

Var det inte snarare så att de möblerade om i upplägget så att loppet ("spåret") inte räknades som allmän sammankomst.

Jmf med att gå på musikföreställning = allmän sammankomst tillståndskrav och max 8 personer; eller att gå på restaurang som bjuder på förställning till maten = ingen allmän sammankomst inget tillståndskrav obegränsat antal personer (med vissa förbehåll)

"Vårt upplägg med Craftspåret är både förankrat och godkänt hos både Polismyndigheten och Smittskyddsenheten."

(enligt sida länkad ovan)

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att de hade godkännande för det upplägg de hade för avsikt att köra.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 129 inlägg

Om en stor huvudsponsor anser att det finns tveksamheten kring ett lopps tillstånd och möjligheter att genomföras på ett smittsäkert sätt stoppar de arrangemanget för att inte riskera av få dåligt PR. De sitter med trumf på handen och kan hota med att dra in sponsringen.

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 483 inlägg

Om Craft skimarathon skriver att dom har tillstånd efter dialog med berörda myndigheter så får vi väl utgå från att det är så!?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 inlägg

Exakt så! Arrangören rundade andemeningen med förbudet för att kunna genomföra en tävling mitt i brinnande pandemi. My god! Oansvarigare än att anställa kakmonstret som nattvakt i kakfabriken.. sluta köp skräp från Craft.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 680 inlägg

Om en stor huvudsponsor anser att det finns tveksamheten kring ett lopps tillstånd och möjligheter att genomföras på ett smittsäkert sätt stoppar de arrangemanget för att inte riskera av få dåligt PR. De sitter med trumf på handen och kan hota med att dra in sponsringen.

Om vi snackar Craft så är det inget PR-geni som har haft sista ordet om hur detta skulle skötas.

1. Beskedet kom på tisdagskvällen samma vecka som craftspåret skulle gå.

2. Man lät ett gäng brödroståkare köra elitloppet som bara skulle vara för yrkesverksamma idrottare.

Jag struntar iofs i detta (punkt 2) men jag kan tänka mej att det sticker i ögonen på en del motionärer. Bob Impola är såklart ingen brödroståkare, men om man scrollar ner lite.

Förmodar att de flesta har sett att Engelbrekt nu har gått ut med info om hur de avser genomföra sitt evenemang. De kör inte någon elittävling.

Hur andra arrangörer hanterat läget har jag inte så mycket koll på förutom LL. Jag anmälde mej till LL30 direkt efter loppet 2019. Tycker att deras info och bemötande till anmälda har varit fantastiskt bra under 2020. Har kvar mailen.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 331 inlägg

Vinterns Vasa-arrangemang befinner sej verkligen i stöpsleven nu.

Vilka ”definitiva besked” tror ni att kansliet i Mora kommer att bjuda oss på nu i mitten av januari??

Vasaloppet känns svårt att motivera förutom för medalj-fetischisterna.

Dom mindre motionsloppen känns dock onödigt att stöpa om eller ställa in. 

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 331 inlägg

Exakt så! Arrangören rundade andemeningen med förbudet för att kunna genomföra en tävling mitt i brinnande pandemi. My god! Oansvarigare än att anställa kakmonstret som nattvakt i kakfabriken.. sluta köp skräp från Craft.

Om man tror att utomhusarrangemang såsom skidtävlingar driver på denna pandemi kan man begrunda följande japanska studie från några av årets löptävlingar: 

https://japanrunning...since-july.html

1 upptäckt smittad på 787 tävlingar med 571401 löpare och 98035 funktionärer. 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 inlägg

Nya pandemilagen och risken för en nedstängning av Grönklitt för att man inte sköter Corona-hygienen räckte för att styrelsen skulle ta ett affärsmässigt klokt beslut. 

Konstigt att en pandemilag kommer efter vaccinet. Anar man en brist på handlingskraft från politiskt håll? Big-pharma var ju snabbt på bollen som tur är.

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 172 inlägg

Har Japan någonsin haft i närheten av samma smittspridning som Sverige? Tror inte det. Och sen har vi vinter i Sverige nu vilket ger andra förutsättningar. Dock imponerande att de har sån koll på smittspridning i sina löparlopp.

Samtidigt går det nog att genomföra om man skippar omklädning, bussar, byter till intervallstart om 8 pers och kanske inte ens har bemannade drickastationer. Jag skulle för övrigt inte resa med någon skidkompis heller till tävlingen. Men jag kan förstå att många tappar sugen då det känns mer som Öppet Spår och att det dessutom inte kommer spela någon roll vilket led man hamnar i då det blir Vasaåk alternativt Hemmavasa.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 680 inlägg

i dagens pressmeddelande finns datum och distanser för alla varianter av VÅ man anser genomföra:

https://www.vasalopp...for-vasaloppet/

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 177 inlägg

Inte mycket förändring?

Visste vi inte detta tidigare?

Jag visste inte om att tillförordnad VD blivit VD men för övrigt trodde jag nog att jag visste allt om datum och hemma-Vasa alternativet. Jag hade hoppats på mer uppdatering om hemma-Vasan eller att man ställt in rubbet till förmån för enbart hemma-Vasan.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 680 inlägg

I tider då väldigt många förväntar sej förändring så kan återupprepande av gammal info också bli en nyhet. Jag tycker att det var otaktiskt av VL att slänga in detta i ett nytt pressmeddelande utan att samtidigt gå ut med info om tidigare outrätade frågetecken kring arrangemangen.

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 173 inlägg

i dagens pressmeddelande finns datum och distanser för alla varianter av VÅ man anser genomföra:

https://www.vasalopp...for-vasaloppet/

Har dom tagit bort att led 1-6 startar söndag 7 mars från 9.30?

Verkar som kan man starta när man vill nu.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 177 inlägg

Man har kunnat starta när man vill tidigare också, eventuellt med begränsningen att man kan starta när man vill tidigare eller på den tilldelade tiden.

Startgrupp 1-6 är tilldelad tid men du kan starta den 12:e februari också om du vill....

Alla som var anmälda har fått en tilldelad tid som kan ändras, det gällde redan innan detta meddelande.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 129 inlägg

Jag är inte intresserad av någon presentation av vasaloppets 'VD utan vill ha konkret information om hur de skall kunna genomför vasaåken på ett smittsäkert sätt. Det enda vettiga vore om de lade upp en egen rubrik för Nyheter och kontinuerligt informerade av åtgärder som vidtas för att smittsäkra evenemangen, alltför många frågetecken kvarstår.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 280 inlägg

Jag är inte intresserad av någon presentation av vasaloppets 'VD utan vill ha konkret information om hur de skall kunna genomför vasaåken på ett smittsäkert sätt. Det enda vettiga vore om de lade upp en egen rubrik för Nyheter och kontinuerligt informerade av åtgärder som vidtas för att smittsäkra evenemangen, alltför många frågetecken kvarstår.

Det är ganska orimligt att en såpass stor organisation som Vasaloppet ska komma med kontinuerliga uppdateringar och anpassa eventen var och varannan vecka. 
De gjorde en bedömning i höstas utifrån vad som gällde då och det kommer att komma en som jag förstår slutgiltig uppdatering senare denna månad vad som kommer att gälla.
Om de ska hålla på att ändra var och varannan vecka allteftersom läget är just då blir det bara rörigt och tar en massa tid för organisationen.

Att vi är nyfikna på det hur det ska bli och vad som görs är förstås en helt annan sak, för hoppningsvis kommer det klara besked ganska snart.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar