Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sen är det frågan om vad man är ute efter; bra tid, +1 lopp till eller den sociala upplevelsen. En bra tid kan det bli om förhållandena är bra oavsett om man kör hemma eller på plats, +1 lopp kan man likaväl göra hemma, men den sociala upplevelsen kan VÅ inte erbjuda, i synnerhet som publik inte tillåts. Nästan hela paketet med upplevelser saknas i VÅ, blir mer som ett uttunnat ÖS, Saknas gör boendet före med allt snack om väder och valla, hela spektaklet före och efter starten, sen själva loppet med åkare runt och publik med glada tillrop, lukten av brasor, vallningshysteri vid kontrollerna, trötta åkare på slutet, en del med gel och blåbär runt munnen, sen slutligen den härliga känslan på upploppet. Efter loppet i omklädningen ett frenetiskt pysande från ölburkar, snack med grannen om hur det gått, som sen fortsätter vid den efterkommande middagen, ja det var en liten del av UPPLEVELSEN vasaloppet. Det är det här som är VASALOPPET och som gjort det så framgångsrikt. :)

Jo människor vill ju umgås med människor! Det blir roligare så.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så!

 

Om någon kan hitta detta VL i år så säg till!

Jag kan inte hitta det och uppskattar försöket att göra bästa möjliga av den här situationen.

För de som inte kan eller vill vara med så är det fritt att flytta sin anmälan till nästa år.

 

Jag vill nog helst se glaset halvfullt och tänker försöka göra bästa möjliga för mig. Förhoppningsvis ganska coronasäkert och maxad VL känsla i år.

Och jag ser inte ett hemmaåk som annat än +1, att genomföra i VL arenan slår detta med flera stavlängdee!

Link to comment
Share on other sites

Mitt glas är nog tomt. Min motivation var att åka 7-mila Öppet Spår, men nu är även det inställt. Jag kommer satsa på att åka 9 mil i hemmaspåret istället. Men, nej inga pengar till Vasaloppet och jag kommer inte räkna upp antalet åkta Vasalopp. Men det kommer bli distansrekord (om jag lyckas) på träning iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte, nä aldrig att jag betalar 1300 spänn för att åka nästan helt själv och inte får man dusch eller mat efteråt heller. Men sen såg jag att man får skejta på fredagarna så då anmälde jag mig direkt :-)

Jag försöker se allt det positiva. Inget köande in i fållorna, jag kan sätta mig i en bajamaja innan start i lugn och ro och slipper gå upp i skogen och skita och försöka undvika att trampa på alla andra bajskorvar som ligger där.

Ingen trängsel uppför första backen och ingen risk att man startat på fel sida och se ett helt startled svepa förbi mig som det har blivit de senaste tre gångerna jag åkt.

Men stämningen och folkfesten kommer jag nog sakna men den får jag förhoppningsvis nästa gång jag åker.

Link to comment
Share on other sites

Jo precis så jag menade.

I fallet att man nu inte kan få det man önskar så får man försöka se det positiva. Antingen det nu är att man "slipper köra i år med allt trängsel, köande och sönderkörda spår och hela rönnbären är sura grejen" eller man ser fördelarna med det "Vasaåk" man genomför.

 

För VL får vi inte i år, och då kan man se det positivt att kunna flytta sin anmälan till nästa år och chansen att se VL live :) eller se det positivt att kunna köra Vasaåk.

Vasaåket hemma är nog för de som ser +1 som en nödvändighet och det kan ju vara positivt det med när mans lipper resa och ytterligare coronarisker.

 

Det blir ju inte roligare av att se det negativt...och den som lider är ju den som ser det negativt... VL lider inte av det, de förbereder för nästa år och erbjuder så mycket de kan (fast man kunde ju ha satt priset för VÅ hemma lite lägre?).

 

Skogsvakt, du lyckades ju i alla fall och personligen är jag nog lite imponerad ändå. Bra kört!

Link to comment
Share on other sites

Undrar om Vasaloppet får någon pejl på hur många som skejtar?

Det skulle vara spännande utifrån skejttävlingssuget som finns, hur stort är det och när kan skejtvasan komma tillbaka?

 

@skogvakt noterades det på något vis att du körde fri stil?

Vad pratar du om? I Mora särar man inte på benen. Självklart körde jag klassiskt med spikefeste. Vauthi morot med fluor. Var bara i sista bron innan mål jag fick tjyvsläpp! I övrigt var det jävligt skönt slippa allt folk. Hoppas på covid 21 nu
Link to comment
Share on other sites

Vi var tre personer som åkte ner och genomförde Vasaåket nu i helgen, fre-lör. Jag tycker det fungerade väldigt bra utifrån rådande omständigheter. Inga köer, ingen trängsel, åkarna släpptes iväg med lagom avstånd. Nästan skönt slippa hysterin/trängseln som är normala år. Att man i princip fick soloköra hela vägen gjorde inte mig något då jag är van det från alla ensamma träningar. Sammanfattningsvis, en positiv upplevelse även om det vid starten Sälen var -26 i lördags.

Link to comment
Share on other sites

Sen är det frågan om vad man är ute efter; bra tid, +1 lopp till eller den sociala upplevelsen. En bra tid kan det bli om förhållandena är bra oavsett om man kör hemma eller på plats, +1 lopp kan man likaväl göra hemma, men den sociala upplevelsen kan VÅ inte erbjuda, i synnerhet som publik inte tillåts. Nästan hela paketet med upplevelser saknas i VÅ, blir mer som ett uttunnat ÖS, Saknas gör boendet före med allt snack om väder och valla, hela spektaklet före och efter starten, sen själva loppet med åkare runt och publik med glada tillrop, lukten av brasor, vallningshysteri vid kontrollerna, trötta åkare på slutet, en del med gel och blåbär runt munnen, sen slutligen den härliga känslan på upploppet. Efter loppet i omklädningen ett frenetiskt pysande från ölburkar, snack med grannen om hur det gått, som sen fortsätter vid den efterkommande middagen, ja det var en liten del av UPPLEVELSEN vasaloppet. Det är det här som är VASALOPPET och som gjort det så framgångsrikt. :)

När jag tävlade skidor som tonåring på 80-talet var man på plats timmar innan start och provade i princip alla vallor som skulle kunna komma på fråga (exhaustive search). När jag började 40-års krisåka vasaloppet trodde jag att man kunde göra på liknande sätt. Haha. Det spåret som man åker i med tusentals åkare framför finns inte innan start. Det kändes frustrerande först men nu är det en del av tjusningen att  nervös-preppa skidorna kvällen/natten innan och hoppas att man chansar rätt. Jag tycker VL och ÖS är ganska liknande men det är klart VL är lite häftigare.  I år ska jag prova att bara köra lugnt och se hur det känns.

 

Link to comment
Share on other sites

Lite sugen på ett Vasaåk på fredag. Såg dock att fredagar delvis var vikt åt skate. Vilket i sig är trevligt men jag tänkte klassiskt. Finns det risk att med endast ett klassiskt spår i kanten att det blir lite bökigt de sista milen med många motionärer som är ute och myser i spåret närmare Mora? Ser även att det ev. kan bli lite snöfall under fredagen. är lördagen att föredra istället?

Link to comment
Share on other sites

Nu finns det en vallanojja tråd (skapade den själv :)) för VL 2021.

 

Om du kan välja dag så är snöfall aldrig trevligt för de som kör klassiskt och egentligen ännu mindre trevligt om det är färre åkare. Så om du kan välja med kort varsel så tycker jag att du ska ta en snöfri dag. Fast att köra tillsammans med skate lär inte vara så svårt. Du kan ju köra om i skatebädden om det behövs och det lär vara mindre trångt än du tror (om du kört rätta Vasaloppet tidigare).

 

Om du är ute efter en rekordtid så är det nog smart att välja en dag med fler åkare och enbart klassiskt men om det enbart är för att få uppleva Vasaloppet utan trängsel och tänker ta det rimligt lugnt så duger nog varje dag.

Link to comment
Share on other sites

Nu finns det en vallanojja tråd (skapade den själv :)) för VL 2021.

 

Om du kan välja dag så är snöfall aldrig trevligt för de som kör klassiskt och egentligen ännu mindre trevligt om det är färre åkare. Så om du kan välja med kort varsel så tycker jag att du ska ta en snöfri dag. Fast att köra tillsammans med skate lär inte vara så svårt. Du kan ju köra om i skatebädden om det behövs och det lär vara mindre trångt än du tror (om du kört rätta Vasaloppet tidigare).

 

Om du är ute efter en rekordtid så är det nog smart att välja en dag med fler åkare och enbart klassiskt men om det enbart är för att få uppleva Vasaloppet utan trängsel och tänker ta det rimligt lugnt så duger nog varje dag.

Låter vettigt. Blir nog lördag. Tack!

Link to comment
Share on other sites

Lite sugen på ett Vasaåk på fredag. Såg dock att fredagar delvis var vikt åt skate. Vilket i sig är trevligt men jag tänkte klassiskt. Finns det risk att med endast ett klassiskt spår i kanten att det blir lite bökigt de sista milen med många motionärer som är ute och myser i spåret närmare Mora? Ser även att det ev. kan bli lite snöfall under fredagen. är lördagen att föredra istället?

I fredags var det preparerat två klassiska spår till höger, skejt i mitten och ytterligare ett klassiskt längst ut till vänster. Spåret till vänster användes, åtminstone delen närmast Mora, av åkare som åkte åt ”fel” håll.

Link to comment
Share on other sites

I fredags var det preparerat två klassiska spår till höger, skejt i mitten och ytterligare ett klassiskt längst ut till vänster. Spåret till vänster användes, åtminstone delen närmast Mora, av åkare som åkte åt ”fel” håll.

Såg exakt så ut i lördags också. Lite surt då jag hade velat skejta, men sällskapet jag åkte dit med ville åka lördag. Nu hade jag kunnat göra det ändå, men det var lite svårt att veta på förhand..

Link to comment
Share on other sites

Då har man gjort VÅ. Önskar att alla VL vara såhär. Inget krångel i starten. Ingen onödigt förtidig morgon. Inga sönderåkta spår. Ingen timmas paus i först backen. Lite kallt och för många vägkorsningar (varav 2 i backar??!?!?!), annars perfekt. 

 

Ps. Det behövs krockkuddar på batongen i vägtunneln.... ds

Link to comment
Share on other sites

Då har man gjort VÅ. Önskar att alla VL vara såhär. Inget krångel i starten. Ingen onödigt förtidig morgon. Inga sönderåkta spår. Ingen timmas paus i först backen. Lite kallt och för många vägkorsningar (varav 2 i backar??!?!?!), annars perfekt. 

 

Ps. Det behövs krockkuddar på batongen i vägtunneln.... ds

Då blir det ÖS i fortsättningen, om du uppskattar detta upplägg.

Link to comment
Share on other sites

Då har man gjort VÅ. Önskar att alla VL vara såhär. Inget krångel i starten. Ingen onödigt förtidig morgon. Inga sönderåkta spår. Ingen timmas paus i först backen. Lite kallt och för många vägkorsningar (varav 2 i backar??!?!?!), annars perfekt. 

 

Ps. Det behövs krockkuddar på batongen i vägtunneln.... ds

Du kan köra med sån som störtloppsåkarna har

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...