Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tja!

Kom upp onsdag 3/3. Tränade i ons-Tors i Mora samt oxberg. Upplevde då riktig räls med fin ishinna i spåren. Stenhårt stavfäste, stenhårda spår och även skejtbädd. Enda negativa var att spåren var väldigt smutsiga bitvis. Antar att det blåst en hel del. Spår & bädd var så hårda så jag trodde inte man skulle kunna fräsa om spåren.

Men sen åkte jag Vasaåket 90 på fredag 5/3 och både jag & kompisen upplevde att de fräst om nya spår runt 60-70% av slingan. Visst var det renare spår men saknade den riktiga ishinnan. På myrarna stod nästan alla på skejtbädden då betongspåren var kanonfina men inte hade frusit till i botten utan lite mjöliga av nysnö.

Visst hade vi räls & isspår också på vissa partier men inte alls som dagen innan. Många uppförsbackar blev total mjuka, sonat kliva in i sandlådan.

Någon som åkte bägge dagar eller har bekanta som åkt? Svårt att jämföra tider & dagar men jag tycker det far betydligt snabbare före Tors vs fre.

 

Lämnade in hos Vasasvahn för 6 året i rad, aldrig varit missnöjd. Men i år träffade de tyvärr inte rätt. Körde på DP sprint och skulle staka sträckan för första gången så de lade

HF, pulver & rill. Men upplevde inget bra glid alls. Fick inget riktigt bra släpp under skidorna. Åkte om många i nerförsbackarna men tror mer det beror på att jag inte hade något fäste samt grymt snabbt före delvis.

Hade bättre glid både ons & tors.

 

Men vilken dag, vilket väder! Soluppgång och vinterlandskap på myrarna. Medvind och solen i ansiktet. Magiskt. Gled in på 5.06 så det var ju kul med PB

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo precis det var snabbt före under fredagen men absolut inget extremt snabbt. Jag upplevde ösm 2020 som betydligt isigare/snabbare. Båda loppen hade jag nästan på sekunden samma sträcktid Evertsberg-Oxberg men då höll jag nog klart högre fart vasslan-oxberg med skejt i år (i fredags) dvs utförskörningen gick betydligt snabbare förra året (fastän jag då hade cold-skidor med klister). Synd att det inte finns en chipläsare i tunneln. Det hade varit kul.
Link to comment
Share on other sites

Skojigast hittills var att se aukland 30 sek innan start stå och fippla utan en aning om vart han ska stoppa munskyddet.

 

Jag hade också möjlighet att stilstudera väldigt mycket stakning på skejtbädd i fredags. Då var det väldigt mycket mer parallella skidor fastän stilen var fri.

Link to comment
Share on other sites

Dåligt med race reports från er som körde Vasaåket bakom eliten igår.

Var det Corona-säkert? Höger eller vänster uppför första backen? Vilket spår (del av bädden) gled bäst på myrarna? Blev det nåt omslag där skidorna dog? Klister eller blankt? Hur var blåbärssoppan årgång 2021? Hade eliten droppat plastkorkar i spåren nu igen? Rekordföre eller aldrig mer?

Link to comment
Share on other sites

Dåligt med race reports från er som körde Vasaåket bakom eliten igår.

Var det Corona-säkert? Höger eller vänster uppför första backen? Vilket spår (del av bädden) gled bäst på myrarna? Blev det nåt omslag där skidorna dog? Klister eller blankt? Hur var blåbärssoppan årgång 2021? Hade eliten droppat plastkorkar i spåren nu igen? Rekordföre eller aldrig mer?

DÅ ska det bli en racereport från igår. Kände att det var Corona säkert vid start ingen trängsel alls. Då det inte var någon propp i första backen så spårval behövdes inte tänkas på. Höll nästan hela vägen från start till mål till höger inte i spåret utan i bädden. Riktigt bra glid på myrarna skidorna surfade bra detta försvann dock kring Risberg där det blev lite sugande och mjukare, för att senare komma tillbaka. Mycket skräp i spåren men mest kottar och barr inte mycket skräp från åkare. Körde för första gången blanka skidor och det fungerade bättre än jag förväntat mig. Blåseten störde lite när man fick den som sidvind.

Inge blåbärssoppa för mig dock var det fållor på många ställen för att minska trängsel vid kontrollerna som fungerade bra.

Gillade upplägget med att kunna komma till start i lugn och ro, bitvis kunde det bli ensamt då det var få åkare tror jag skidade nästan hela vägen från Hökberg till Eldris själv utan åkare runt om mig. 

Men man saknar stämningen kring starten och efter målgången.

Link to comment
Share on other sites

Rak skörande 1.0 rill. Vauhti klister blandat lila/universal, vallat av Ottoson.

Start ca 0950. Tid 05.20 (PB 5.12 2016)

 

 

Helt otroligt att få åka i sol utan trängsel samt kunna sova till 0630.. Hade viljat starta tidigare men de släppte in ngn förrän efter 9.

 

Mycket skräp vilket straffade oss åkare med fäste. Stenhårt i botten. Minsta trugorna utan problem. Helt fantastiskt släpp uppe på myrarna. Fick motstå impulsen att kliva av och köra fristil bland tallarna på den fantastiska skaren. Mindre trängsel gjorde att man orkade lyfta blicken och njuta av de fantastiska vyerna. Noterade att hela Dalarna har perfekta skridskoisar just nu.

 

Fick lite hybris på myrarna och krokande lite innan Risberg. Tappade i andra halvan av loppet jämfört mitt PB 2016. Har inte skött träningen helt enkelt.

 

Kontrasten mot senaste två åren enorm. Avsaknaden av trängsel gav mersmak. Var i ett helt annat skick i år. Körde hem till Uppsala ngn h efter loppet utan att vara en farlig förare.

 

Reflektioner:

-Fulskejtningen var tyvärr omfattande. Diska mer.

-Skrota det nya upploppet. Fånigt kort upplopp i uppförsbacke.

-Behåll den nya startplatsen för Vasaåket och ÖS av logistik och resursskäl.

Link to comment
Share on other sites

Vet du vem? Lär vara någon topp-67 för jag såg Erik Wickström glida in som 68:a och sen var han uppflyttad en placering. Nån fransman sprattlade mycket med benen..?

Startnummer 52 borde de tagit om det nu inte är han. För där var det skär både här och där...

 

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Race report kommer här från en som nu kommit hem igen och hunnit packa upp.

Jag startade strax efter 10 i en väldigt avslappnad miljö med gott om plats till alla. Kändes absolut coronasäkert.

Mina skidor var preparerade med Marathon, väl borstat (tricepsträning) och med rak 1.0 RC riller med rillstopp, väl kännbara rillerrännor men fortfarande bara 1.0.

Chola i botten och sedan två lager Multigrade, andra lagret tjockt och allt täckt med Viola Multigrade pga lössnö och rapporter om skräp i spåret.

Starten var helt okomplicerad men inte gick backen så mycket snabbare än vanligt i fyran, visst vann jag några höjdmeter på nya startplatsen men väldigt mycket återstod. Inga stopp såklart men tungt nog. Jag roade mig i efterhand med att titta på de få elitdamer som körde med fäste och jämförde mina trippande korta steg. Usch vad mycket snabbare de är. Det går inte fort trots helt fritt för en vanlig motionär, snart 60.

Såklart personbästa till Smågan, kändes försumbart men drygt 10 minuter när jag kollade i efterhand! 

Jag upplevde spåren hyfsade upp till banans högsta punkt, fungerade bra att diagonala eller stakskjuta och sedan ställde jag mig vid sidan av spåren som alla andra och det gled bra. Skönt att ta det lite lugnt här för jag hade gått på rött hela backen upp trots upplevd snigelfart.

In mot Mångsbodarna så var det gott om plats men en medåkare lyckas sträcka en stav över två spår in mellan mina ben och fälla mig in till kontrollen, utan att ens säga förlåt men inga direkta skador så jag kravlar mig upp och fortsätter.

Fortfarande vet jag nog bara var uppförsbackarna mot Risberg är, väldigt osäker på var nedförsbackarna finns förutom på Youtube så inga vurpor alltså utan behärskat till Risberg, fortfarande bara mellan spåren. Så skönt att man numera klarar att även diagonala mellan spåren och staka såklart, detta gick inte för 10 år sedan. I Risberg blir det en liquid plus sportdrycken, gott om plats och väldigt lite spill att kladda ner skidorna med. Tyvärr ser man ju fortfarande gelpåsar i spåren, även några langningsflaskor och såklar uthälld cola eller sportdryck i spåren. Man sköter sig illa i de främre leden som vanligt, säkert inte alla men men tillräckligt många.

Nu blir det alltmer skräp (från tallar, jag röstar för tallförbud i Dalarna) i spåren och i backarna upp mot Evertsberg försöker jag att förbättra min teknik genom att köra i spåren men det hugger ofta, blir mest omkörd så jag upplever mig ganska långsam fast det känns som bra glid och bra fäste. Ut från Evertsberg så är det ju en liten bit till nedförsbackarna men snart kan jag glida med maxfart 46 km/h, faktiskt 1 km/h snabbare än 2012 trots att jag absolut upplever det som långsammare än 2012. jag står i spåren nedför i alla brantare backar och bredvid i mindre branta backar, gott om plats så helt fritt att välja spår överallt.

Lundbäcksbackarna kortare än vanligt men det kommer ju en knix till innan man når Oxberg och i lilla nedförsbacken mot kontrollen fick jag maxstaka med smatter från kondomdräkten i fartvinden men ändå knappt rörde pga motvinden innan tvärvändningen upp mot kontrollen så gott att ta min andra liquid här. Visserligen soligt och fint men jag har inte svettats tillräckligt så jag tar också en kort paus för att korrigera detta i toaletten i Oxberg.

Visst finns det backar mot Hökberg också men mest nedför tycker jag så här blir det alltmer söndagsåkning och jag njuter trots att jag blir omkörd överallt. Helt klart sämre glid än andra men jag vet inte riktigt varför, upplever inte att fästet suger utan bara lite långsammare än andra.  Bitvis kommer det snöpartier med sämre glid efter Oxberg, nysnö? föroreningar? bara korta partier om kanske 5-10 meter men märkbart. 

Ut från Hökberg glider jag klart sämre än 2012 där jag inte tog ett staktag innan man var nere bland tallarna vid vägkröken, konstigt att jag når högre maxhastighet i år men men kanske det beror på bättre noggrannhet i ny klocka?

Ibland får jag nya krafter och stakningen kommer tillbaka och jag kan vinna några placeringar men mage och vingmuskler protesterar snart igen så att jag får dra ner på tempo och tappar ännu fler, solen lyser och det är ändå en skön dag.

Eldris passerar jag ganska snabbt men först ett par muggar med blåbärssoppa och sportdryck. Som vanligt får man extra kraft in mot Mora och på idrottsplatsen börjag jag en långspurt som säkert ser ut som skidhasning men jag tycker det går fort... och i Auklandbacken kan jag Kläbolöpa förbi två stakare och sedan staka upp i målrakan som ju var väldigt kort i år.

Summering är att blanka skidor nog hade det väldigt bra i år, vindarna förstörde lite av glidet för de med klister under och jag behöver mer stakträning.

Skidorna hyfsat rena från skräp och väldigt lite klister på glidytorna så inga förklaringar till upplevt sämre glid än medåkare..

I år härligt att få sova, härligt att kunna välja spår utan trängsel men jag saknade VL känslan tyvärr. Jag upplevde mina 90 km fin skidåkning som jag drömt om i alla år men ändå fattades något.

Link to comment
Share on other sites

Apropå skräp blev jag duktigt sur i lördags under Vasaåket. Det låg lika många gelförpackningar slängda mellan/efter kontrollerna som ett vanligt vasalopp med mågdubbelt fler åkare.

Uppenbart så att många tyckte det var a)tävling och viktigt spara sekunder b) mer ok att slänga skit i spåret eftersom det fanns färre kontrollanter.

 

Tyvärr hade ju folk inte nummerlappar som man kunde memorera de syndare man såg. Men jag hann i alla fall skälla ut en "Nils" från Hudiksvall (enligt hans midjväska), en ung kille som tryckte en Enervitgel ett par hundra meter efter Mångsbodarna och sedan slängde förpackningen rakt ut i snön istället för att knöla in den i ficka/väska. Jävla snorunge ... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...