Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppet 2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
383 svar till detta ämne

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Vägövergångar tyckte jag faktiskt inte var något större problem. Man passerar säkert ett 15-tal vägar, men tycker det var bra snö över alla. Jag brukar vara rätt kinkig med mina finskidor men kände inget behov av att ta av dem, gled sakta. Kan kanske berott på nattens snöfall dock.

Skönt isåfall. I fredags var det som sagt grovt grusat direkt efter evertsberg, annars åkte vi över alla övriga vägar på sträckan Risberg-hemus
Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

O-B H

O-B H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Någon som vet var/om man kan se tider från Vasaåket. Har för mig jag hört att det ska gå men jag hittar bara notering om man är I mål eller ej. Men det kan säkert bero på bristfällig IT-kompetens.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 733 inlägg
Vad är en lämplig fördelning mellan de olika växlarna på VL-banan om man kör skejt (90k) ?

Antaget ett medelsnabbt före.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 358 inlägg

Killgissning från en gubbskejtare

1:an - 1-2% beroende på trängsel och hur du attackerar första backen och möjligen Risberg om du vill slappa lite.

2:an - 5-10% uppförskörningar

3:an - 25-30% motlut

4:an - 40%

5:an - 20%

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 281 inlägg

Någon som vet var/om man kan se tider från Vasaåket. Har för mig jag hört att det ska gå men jag hittar bara notering om man är I mål eller ej. Men det kan säkert bero på bristfällig IT-kompetens.

Det går att se tider i appen, bara att söka upp valfri person och lägga till. På hemsidan lyckas inte jag heller se någon tid, bara att man är "i mål".

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 419 inlägg

Killgissning från en gubbskejtare

1:an - 1-2% beroende på trängsel och hur du attackerar första backen och möjligen Risberg om du vill slappa lite.

2:an - 5-10% uppförskörningar

3:an - 25-30% motlut

4:an - 40%

5:an - 20%

Som genuin "dubbeldansare" skulle jag nog köra 10% tvåan, 60% trean, 10% fyran och 20% femman. Kanske lite ettan om jag har dåligt glid i branta motlut.

En andekdot från Skejtvasan 45 för många år sedan: Långa sträckor åkte jag bakom en man som körde växel 2 hela tiden. Uppför, utför platt spelade ingen roll. Han verkade bara kunna en växel, och på något märkligt sätt gick det fort också. Kanske inte helt optimalt dock.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 849 inlägg
Ettan vet jag inte om jag skulle använda alls. Finns ingen backe som tillräckligt brant för att det ska behövas. Nu kommer jag att åka 45 varianten 5/3 och det är ju lite lättare. Däremot kommer jag att stå mycket i spåren i utförskörningen. Tycker att man sparar kraft på det. Det kanske är växel 6 :)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 358 inlägg

Som genuin "dubbeldansare" skulle jag nog köra 10% tvåan, 60% trean, 10% fyran och 20% femman. Kanske lite ettan om jag har dåligt glid i branta motlut.

En andekdot från Skejtvasan 45 för många år sedan: Långa sträckor åkte jag bakom en man som körde växel 2 hela tiden. Uppför, utför platt spelade ingen roll. Han verkade bara kunna en växel, och på något märkligt sätt gick det fort också. Kanske inte helt optimalt dock.

Bara på höger ben också? Jag är rätt rutten själv på att köra paddling (växel 2) med vänstern först. Man är ju liksom ingen "south paw"...

Min höga procent på 4:an kan bero på det snabba föret på Nattvasan 2019.

Ettan vet jag inte om jag skulle använda alls. Finns ingen backe som tillräckligt brant för att det ska behövas. Nu kommer jag att åka 45 varianten 5/3 och det är ju lite lättare. Däremot kommer jag att stå mycket i spåren i utförskörningen. Tycker att man sparar kraft på det. Det kanske är växel 6 :)

Spåret var rätt skönt tidvis 2019 och jag hade faktiskt bättre fart än de som körde i bädden när jag stod i spåret.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

O-B H

O-B H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Det går att se tider i appen, bara att söka upp valfri person och lägga till. På hemsidan lyckas inte jag heller se någon tid, bara att man är "i mål".

Ja där fanns ju möjlighet att hitta tider. Tack!

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 39 inlägg

Jag körde VÅ nu i lördags och kan säga att första backen är VÄLDIGT mycket enklare detta år. Får det till cirka 45 höjdmeter mindre på min Polar med barometrisk höjdmätare

VL20: 800

VL19: 1500

VL18: 5500

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 173 inlägg

Jag fick en fråga från en som tänkt åka 7 mars (söndagen). Om man tänkt åka Vasaåket då, kan man även köpa en startplats för 6 mars och byta dag? Och hur fungerar det att byta mellan "leden"? Enligt den som frågade verkade det som man nästan kunde välja fritt nu. Men stämmer verkligen det, någon som provat? Tycker inte man kan hitta denna info på Vasaloppets hemsida.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 214 inlägg

I podden Lagom Kondition nämnde väl en person från VL att det var fritt så länge det fanns plats men att den 6:e och 7:e mars så var det fullt?

Jag rekommenderar att ringa och fråga för att vara helt säker.

Låter dock rimligt att om man tar de 15600 som var anmälda till 7:e och fördelar till 6:e och 7:e med betydligt färre platser tillgängliga så blir det snart fullt.

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg

Jag körde VÅ nu i lördags och kan säga att första backen är VÄLDIGT mycket enklare detta år. Får det till cirka 45 höjdmeter mindre på min Polar med barometrisk höjdmätare

Hur var nya stäckningen från Tjärnhedens idrottsplats till där man ansluter till gamla spåret.

Är det många höjdmeter eller platt?

Verkar ju som mycker av startbacken är borta enligt kartan som jag hittade på Vasaloppets hemsida.

2021-02-24.jpg

Bifogad fil(er)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 733 inlägg
Från den här tråden tidigare (november)

Av intervjun framgick att det blir elljusspåret som Lars Bern beskrev, dvs det som möter ordinarie VL-banan en bit upp i backen.

Jag kollade höjddata på lantmateriet.se 
Från IP:n är det ca 50 höjdmeter på ca 1000m dvs 5% i snitt och det verkar stiga ganska jämnt. Från vägövergången upp till samma punkt (dvs där elljusspåret möter VL-backen) är det ca 70 höjdmeter på ca 600m dvs ca 11,7% snittlutning.

Därefter är det lite drygt 100 höjdmeter kvar och ca 8% snittlutning.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 579 inlägg
Vi som har åkt nya backen kan rapportera att det fortfarande inte är en liten skitbacke. Åtminstone om man försöker staka i modden.

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 281 inlägg

Vi som har åkt nya backen kan rapportera att det fortfarande inte är en liten skitbacke. Åtminstone om man försöker staka i modden.

Instämmer, det är i stort sett lika många höjdmeter, kanske ett tjugotal som går bort då IP ligger lite högre. Jag som åker med fäste upplevde den dock som mycket trevligare. Fin diagonal och stakning med frånskjut hela vägen upp till korsningen.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 733 inlägg

staka uppför i varmföre kan vara lite jobbigt.. fråga Oskar Svensson

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 216 inlägg

Förvånande att vasaåket lördag-söndag 6-7 mars får genomföras med tanke på de nya restriktionerna och att ett antal smittade har rapporterats från Sälenregionen.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 214 inlägg

Varför är det förvånande med 6-7 mars?

Jag förstår förvåningen inför Vasaåket som helhet men inte just den 6-7 mars?

Visserligen något fler än tidigare dagar men så utspritt att spåret inte är en utmaning, varje ICA besök är ju trängre.

Boende är lika trångt hela veckan, oavsett anläggning och samma med resor dvs utför eller längförs är väl ingen skillnad?

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg

Förvånande att vasaåket lördag-söndag 6-7 mars får genomföras med tanke på de nya restriktionerna och att ett antal smittade har rapporterats från Sälenregionen.

Det beror nog inte på själva skidåkningen. Jag var uppe i sälen v7 och jag träffade på mindre folk än när jag var hemma. Dessutom träffade inte dottern sina klasskamrater. Trängsel i liftköer kändes ungefär lika trångt som vid apelsinerna på coop eller paketulämningen på willys. Och man åkte ensam/familj i liften. En del ungdomar tänker mindre på att hålla avstånd men det är ju bara att öppna käften så flyttar de sig. 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar