Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

Det lär bli en elitVasa där man räknar resultat men alla slags vågstarter ger ju problem med olika förutsättningar tom i samma arena. Så knappast direkta placeringar men kanske att tiden räknas ändå.

 

Hur blir det sedan med seedning till 2022? Det är en större fråga...

Spontant tänker jag att alla seedningsgrundande resultat från senaste fungerande säsongen räknas ett år till. Resultat från hemmavasan kommer inte gillas. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vad är det att fira? GV:s trontillträde var definitiva spiken i kistan för Kalmarunionen. Den unionen var kanske inte den bästa konstruktionen i början av 1500-talet men om den hade fått leva kvar till modern tid så hade den kunnat reformerats och demokratiserats till något riktigt bra. Jäklar vilka stafettlag vi hade haft (om än tråkigt att titta på) och vi hade kunnat sälja Grönland till Trump. Dessutom kom GV:s ättlingar att härja rejält nere på kontinenten. 30-åriga kriget hade troligtvis kunnat bli betydligt kortare utan svensk intervention som initierades av G2A (sonson till GV) för att bara ta ett exempel. Så att fira Vasaättens trontillträde 2023 är kanske inte så PK.

Kan det vara en lätt form av hybris och någons premiär i VL spåret år 2013?

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara en lätt form av hybris och någons premiär i VL spåret år 2013?

Vem premierade 2013 ? och vad har det att göra med 30-åriga kriget och kalmarunionen??

 

Är det fortfarande ingen som kan säga vilket STORT jubileum Vasaloppet har att fira 2023?

(det är alltså något specifikt för Vasaloppet, inte någon allmänhistorisk händelse)

Link to comment
Share on other sites

Vem premierade 2013 ? och vad har det att göra med 30-åriga kriget och kalmarunionen??

 

Är det fortfarande ingen som kan säga vilket STORT jubileum Vasaloppet har att fira 2023?

(det är alltså något specifikt för Vasaloppet, inte någon allmänhistorisk händelse)

100 år sedan första dam åkte.

Link to comment
Share on other sites

Det var mitt fel att fokuset på 2021 års vasalopp spårade över på jubileumslopp 2022 mfl, så jag föreslår att vi bordlägger jubileumen till efter 2021 års vasalopp.

Det som spelar roll för oss idoga skidåkare är om det blir någon vasaloppsvecka 2021 live (och om skogsvakten tvingas köra alla lopp under veckan :P)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ändå en helt okej lösning med tanke på läget. nu är det bara att kavla upp ärmarna och försöka seeda sig till elitledet :)

Ja men verkligen, start 9:30. Får man ju en helt ok sovmorgon. Och imponerande att de låter SL 1-5 köra samma dag!

 

Först när jag såg rubriken tänkte jag att tävlingsnerven försvann och att jag inte skulle bli triggad men sen när jag läste förutsättningarna så verkar det bli riktigt bra ju!½

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att de fortsatt är så skejtfientliga och menar att det bara är från 20.00 fre kväll och natten till lör det erbjuds. Brukar ju sällan vara fyllt med spår på hela brädden och oftast finnas en skejtbädd på ena kanten.

 

Har sportlovet bokat i Kläppen så man kanske skulle tajma in en dag med "rodelföre" så att man får en behaglig tur till Mora.

 

Start på Tjärnhedens IP är ju en bonus då man slipper några höjdmeter jämfört med startgärdet.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som förstår huruvida Vasaåket kommer att vara seedningsgrundande för VL2022 eller inte? Jag lyckas inte hitta någonstans där man nämner det. Borde väl rimligtvis vara på samma sätt som Öppet spår?

Om det inte skulle vara seedningsgrundande så skulle jag kunna tänka mig att "mysåka" Vasaåket med en kompis i ett led längre bak men då är ju KlasA:s fundering där även för mig... Hmm

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som förstår huruvida Vasaåket kommer att vara seedningsgrundande för VL2022 eller inte? Jag lyckas inte hitta någonstans där man nämner det. Borde väl rimligtvis vara på samma sätt som Öppet spår?

Om det inte skulle vara seedningsgrundande så skulle jag kunna tänka mig att "mysåka" Vasaåket med en kompis i ett led längre bak men då är ju KlasA:s fundering där även för mig... Hmm

Sannolikheten att det inte skulle vara seedningsgrundande får nog antas vara väldigt låg i alla fall.

Om ett lopp inte är seedningsgrundande finns det ju inte...;)

Link to comment
Share on other sites

Va det inte nåt med att det var inhägnat område på GGN?

 

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

 

Man behöver inte polistillstånd om det inte är på allmän plats, men däremot snack med Länsstyrelse, jaktlag, privata markägare, mm. Det är därför orienteringen haft det lättare med utspridda arrangemang och med utspridd intervallstart (ibland flera dagar) så ligger man inte direkt och flåsar på varandra i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Prestationsmedaljen lär ju blir svår att hantera, eller så blir det fler än vanligt med mindre stopp i backen och därmed liknande förutsättningar för fler åkare?

Blir spåren avstängda för om spårning på natten?

 

Lite frågor kvarstår, bland annat om boende erbjuds som tidigare... jag brukar sova på gymnasieskola i lektionssal. Betyder det att skolans dsuchar är öppna för mig (om boendet finns kvar)? I så fall dusch som vanligt... jag brukar ju alltid käka pizza eller liknande så eventuellt beställa och hämta för att äta i skolan? Men knappast ensam om detta...

 

Låter som i lumpen, snabba sig i motionsspåret så att man hinner hem och duscha innan varmvatten och mat är slut....

 

Nåja, har man fixat ett VL i vattenföre och rodelföre så är detta enbart en ny upplevelse.

Jag håller dock tummarna får att själva orsaken till ändringarna lugnar sig och så få som möjligt drabbas, oss inräknat för vi lär inte vara odödliga heller...

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som förstår huruvida Vasaåket kommer att vara seedningsgrundande för VL2022 eller inte? Jag lyckas inte hitta någonstans där man nämner det. Borde väl rimligtvis vara på samma sätt som Öppet spår?

Om det inte skulle vara seedningsgrundande så skulle jag kunna tänka mig att "mysåka" Vasaåket med en kompis i ett led längre bak men då är ju KlasA:s fundering där även för mig... Hmm

De har svarat på sin Facebooksida:

 

Vasaåket kommer vara seedningsgrundande, mer info om det kommer under vecka 47. Har du ett resultat från Vasaloppet 2020 och seedade in dig i led 6 till Vasaloppet 2021, så kommer du ha samma seedning till Vasaloppet 2022.

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att de fortsatt är så skejtfientliga och menar att det bara är från 20.00 fre kväll och natten till lör det erbjuds. Brukar ju sällan vara fyllt med spår på hela brädden och oftast finnas en skejtbädd på ena kanten.

 

Har sportlovet bokat i Kläppen så man kanske skulle tajma in en dag med "rodelföre" så att man får en behaglig tur till Mora.

 

Start på Tjärnhedens IP är ju en bonus då man slipper några höjdmeter jämfört med startgärdet.

Tänk normaföre, vilken andel under söndagen kommer gå blankt nu när man både slipper värsta knycken och trängseln i första backen? 80%? 90%?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...