Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

det är inget skidlopp... en skidanläggning med enbart skidturister som åker vasaåket...

jätteskillnad...

 

loppet har enbart 300 elitåkare (manlia plus 100 kvinnliga i separata starter, hm...

 

men helt klart är inte sista ordet sagt här, mycket kan nog hända innan de tre Vasaloppsveckorna startar.

 

Det är ingen skidanläggning för tillresta skidturister! Vasaåket är även den att betrakta som en offentlig tillställning, något som kräver tillstånd av polisen. Om coronaläget inte förbättrats avsevärt till våren lär det bli svårt att arrangera Vasalopp och Vasaåk för motionärerna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag tror faktiskt att VL själva döpt om det hela till skidanläggning...

 

Men jag tror vi är överens om vad vi tycker dock... knappast så stor skillnad utan det är antalet människor på en plats som gör skillnad i verkligheten om man avser smittspridning, inte om det heter lopp eller anläggning eller tillställning.

 

Som sagt, mycket vatten hinner rinna under broarna innan vi är där, kan bli mer och mindre restriktioner innan dess.

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen skidanläggning för tillresta skidturister! Vasaåket är även den att betrakta som en offentlig tillställning, något som kräver tillstånd av polisen. Om coronaläget inte förbättrats avsevärt till våren lär det bli svårt att arrangera Vasalopp och Vasaåk för motionärerna.

 

Håller med! Så länge de tar en startavgift och anmälan inte är endast för närmsta anhöriga så är det ju en offentlig tillställning. 

Det är inte läge att hitta på spännande krumbukter för att kunna dra ihop folk just nu. Sköter vi det här ordentligt nu så kanske det går i mars, men jag är inte optimistisk. 

Link to comment
Share on other sites

Återigen enligt den intevrju som fanns i senaste Lagom Kondition (kan rekommendera den) så skulle normal logistik finnas på vasaloppshelgen dvs bussar och packning enligt vanlig rutin, troligtvis nummerlappsutdelning enligt relativt vanlig modell.

Srvice kanske var lägre andra dagar men detaljer kommer senare.

 

Men detta var ju innan 8 personers regeln kom och innan nästa regel som snart kommer...

 

Men som sagt, lyssna gära på podden som är trevlig men framför allt för den intervju med VL som fanns där.

Link to comment
Share on other sites

Klart de inte ställer in. Pengarna måste in. Såg vi förra året.

Jag är grymt taggad för detta nya upplägg. Få åka utan sönderslaffsade spår och logistikkaos. Lätt att hitta boende också. Har bokat in en natt i Sälen och en natt i Mora mitt i veckan. Billigare hotellrum nu oxå :D. Får se hur jag tar mig tillbaka till bilen i Sälen.

Ska glida igenom 9 mil och försöka njuta.

Denna möjligheten kommet aldrig igen :p

Link to comment
Share on other sites

Klart de inte ställer in. Pengarna måste in. Såg vi förra året.

Jag är grymt taggad för detta nya upplägg. Få åka utan sönderslaffsade spår och logistikkaos. Lätt att hitta boende också. Har bokat in en natt i Sälen och en natt i Mora mitt i veckan. Billigare hotellrum nu oxå :D. Får se hur jag tar mig tillbaka till bilen i Sälen.

Ska glida igenom 9 mil och försöka njuta.

Denna möjligheten kommet aldrig igen :p

Jodå 2022.

Link to comment
Share on other sites

Klart de inte ställer in. Pengarna måste in. Såg vi förra året.

Jag är grymt taggad för detta nya upplägg. Få åka utan sönderslaffsade spår och logistikkaos. Lätt att hitta boende också. Har bokat in en natt i Sälen och en natt i Mora mitt i veckan. Billigare hotellrum nu oxå :D. Får se hur jag tar mig tillbaka till bilen i Sälen.

Ska glida igenom 9 mil och försöka njuta.

Denna möjligheten kommet aldrig igen :P

 Såg under Frågor och svar att vasaloppet kommer att ha busstrafik start-mål och att det krävs munskydd för att få åka på bussarna.

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte start-mål men Smågan-mål?

 

Hur som helst skulle det bli bussar som vanligt på "rätta" helgen och mindre för övrigt. Man får nog kolla sin egen dag för att vara helt säker, själv planerar jag för privat transport... tänker att många gör så och att det blir fler bilar än vanligt detta år?

 

Har inte bokat boende än, låter utmanande men ska nog testa i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner detta idiotprojekt! Vi har restriktioner på max 8 personer för närvarande, på nåder 20 Pers på begravningar i stora kyrkor. Och Vasaloppet tänker dra ihop tiotusentals människor till små orter i Dalarna, dit de ska transporteras, bo, äta, hämta ut nummerlappar och bussas till startplatser mm.

Ren idioti!

Lägg ner och flytta till ett annat år.

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner detta idiotprojekt! Vi har restriktioner på max 8 personer för närvarande, på nåder 20 Pers på begravningar i stora kyrkor. Och Vasaloppet tänker dra ihop tiotusentals människor till små orter i Dalarna, dit de ska transporteras, bo, äta, hämta ut nummerlappar och bussas till startplatser mm.

Ren idioti!

Lägg ner och flytta till ett annat år.

Håller helt med, men det är för mycket pengar i omlopp för att VL frivilligt ska ställa in.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också benägen att hålla med. Även om vi lyckas trycka ner nuvarande våg så finns risken för en tredje våg innan våren och sommaren. Min förhoppning är att vaccinet ska få stopp för eländet under nästa år.

 

Men det är väl lite typiskt hur det funkar i Sverige just nu. Proffsidrotten behöver inte ställa in trots coronafall i laget, dessutom får de merparten av det statsbidrag som delas ut. Hade Vasaloppet endast arrangerat ett elitlopp på 300+100 samt 100 kunde det ha skett på ett smittsäkert sätt, men 5000x2 är ju orimligt.

Sen är det frågan om vaccinomgång ett klarar att stoppa coronan, då inte mer än omkring hälften tänker ta sprutan om de får möjligheten. Jag tror många avvaktar för att se, om vaccinet ger biverkningar och först vaccinerar sig om det visar sig säkert.

Link to comment
Share on other sites

Men det är väl lite typiskt hur det funkar i Sverige just nu. Proffsidrotten behöver inte ställa in trots coronafall i laget, dessutom får de merparten av det statsbidrag som delas ut. Hade Vasaloppet endast arrangerat ett elitlopp på 300+100 samt 100 kunde det ha skett på ett smittsäkert sätt, men 5000x2 är ju orimligt.

Sen är det frågan om vaccinomgång ett klarar att stoppa coronan, då inte mer än omkring hälften tänker ta sprutan om de får möjligheten. Jag tror många avvaktar för att se, om vaccinet ger biverkningar och först vaccinerar sig om det visar sig säkert.

75% har jag hört är intresserade av vaccin och det borde väl i så fall vara tillräckligt för att en (temporär) flockimmunitet ska uppnås. Hur som helst så kommer ingen massvaccinering att hinna ske innan VL utan OM det finns godkända vaccin och man löst distributionen av det så kommer vårdpersonal och riskgrupper att prioriteras betydligt högre än vasalopps-mamiler plus att det tar ett tag efter man tagit vaccinet tills dess att det fått effekt.

Link to comment
Share on other sites

Tror att det den mesta diskussionen nu är hypotetisk, allt är inte känt än.

 

Vasaåket låter onekligen rätt så optimistiskt men jag planerar för det och ser till att ha avbokning möjlig av boende.

Startavgiften lär vara förverkad eller grund för en hemmavasa.

 

Jag vill stå långt fram i vaccinationskön, kanske inte längst fram dock men lär ändå inte få någon chans förrän till sommaren. Jobbar väldigt långt från serviceyrken eller är tillräckligt gammal (dock närmare 60 än 50 numera).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...