Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Startlistor Ruka sndag 10/15 km fri stil jaktstart

Skottheim skt fullt tog frsta pallplatsen

Seger fr Klbo Poromaa 15:e man

Resultat herrar 15 km klassisk stil Ruka

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppet 2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
171 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 039 inlägg

Klart de inte ställer in. Pengarna måste in. Såg vi förra året.
Jag är grymt taggad för detta nya upplägg. Få åka utan sönderslaffsade spår och logistikkaos. Lätt att hitta boende också. Har bokat in en natt i Sälen och en natt i Mora mitt i veckan. Billigare hotellrum nu oxå :D. Får se hur jag tar mig tillbaka till bilen i Sälen.
Ska glida igenom 9 mil och försöka njuta.
Denna möjligheten kommet aldrig igen :P

Såg under Frågor och svar att vasaloppet kommer att ha busstrafik start-mål och att det krävs munskydd för att få åka på bussarna.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg
Skönt att FIS inte bestämmer distansen i Vasaloppet. Då hade damerna fått starta i Evertsberg första söndagen i mars.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 643 inlägg
Nej
FIS hade för länge sedan släppt detta med start i Sälen. Det hade varit ett varvlopp i Mora/Hemus fast då kanske halva antalet varv för damer.

Och så hade det ingått i en mini-tour ihop med en stadssprint i Dresden.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 267 inlägg

Såg under Frågor och svar att vasaloppet kommer att ha busstrafik start-mål och att det krävs munskydd för att få åka på bussarna.

Mål-start hoppas jag?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 137 inlägg

Kanske inte start-mål men Smågan-mål?

Hur som helst skulle det bli bussar som vanligt på "rätta" helgen och mindre för övrigt. Man får nog kolla sin egen dag för att vara helt säker, själv planerar jag för privat transport... tänker att många gör så och att det blir fler bilar än vanligt detta år?

Har inte bokat boende än, låter utmanande men ska nog testa i alla fall.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 720 inlägg
Lägg ner detta idiotprojekt! Vi har restriktioner på max 8 personer för närvarande, på nåder 20 Pers på begravningar i stora kyrkor. Och Vasaloppet tänker dra ihop tiotusentals människor till små orter i Dalarna, dit de ska transporteras, bo, äta, hämta ut nummerlappar och bussas till startplatser mm.
Ren idioti!
Lägg ner och flytta till ett annat år.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 254 inlägg

Lägg ner detta idiotprojekt! Vi har restriktioner på max 8 personer för närvarande, på nåder 20 Pers på begravningar i stora kyrkor. Och Vasaloppet tänker dra ihop tiotusentals människor till små orter i Dalarna, dit de ska transporteras, bo, äta, hämta ut nummerlappar och bussas till startplatser mm.
Ren idioti!
Lägg ner och flytta till ett annat år.

Håller helt med, men det är för mycket pengar i omlopp för att VL frivilligt ska ställa in.

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 160 inlägg

Jag är också benägen att hålla med. Även om vi lyckas trycka ner nuvarande våg så finns risken för en tredje våg innan våren och sommaren. Min förhoppning är att vaccinet ska få stopp för eländet under nästa år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 039 inlägg

Jag är också benägen att hålla med. Även om vi lyckas trycka ner nuvarande våg så finns risken för en tredje våg innan våren och sommaren. Min förhoppning är att vaccinet ska få stopp för eländet under nästa år.

Men det är väl lite typiskt hur det funkar i Sverige just nu. Proffsidrotten behöver inte ställa in trots coronafall i laget, dessutom får de merparten av det statsbidrag som delas ut. Hade Vasaloppet endast arrangerat ett elitlopp på 300+100 samt 100 kunde det ha skett på ett smittsäkert sätt, men 5000x2 är ju orimligt.

Sen är det frågan om vaccinomgång ett klarar att stoppa coronan, då inte mer än omkring hälften tänker ta sprutan om de får möjligheten. Jag tror många avvaktar för att se, om vaccinet ger biverkningar och först vaccinerar sig om det visar sig säkert.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 254 inlägg

Men det är väl lite typiskt hur det funkar i Sverige just nu. Proffsidrotten behöver inte ställa in trots coronafall i laget, dessutom får de merparten av det statsbidrag som delas ut. Hade Vasaloppet endast arrangerat ett elitlopp på 300+100 samt 100 kunde det ha skett på ett smittsäkert sätt, men 5000x2 är ju orimligt.

Sen är det frågan om vaccinomgång ett klarar att stoppa coronan, då inte mer än omkring hälften tänker ta sprutan om de får möjligheten. Jag tror många avvaktar för att se, om vaccinet ger biverkningar och först vaccinerar sig om det visar sig säkert.

75% har jag hört är intresserade av vaccin och det borde väl i så fall vara tillräckligt för att en (temporär) flockimmunitet ska uppnås. Hur som helst så kommer ingen massvaccinering att hinna ske innan VL utan OM det finns godkända vaccin och man löst distributionen av det så kommer vårdpersonal och riskgrupper att prioriteras betydligt högre än vasalopps-mamiler plus att det tar ett tag efter man tagit vaccinet tills dess att det fått effekt.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg

Har svårt att tro att Vasaåket kommer kunna genomföras såsom Vasaloppet påstår nul, ungefär lika troligt att WC kommer kunna genomföras enligt plan. Är det bara faktablundare inom skidsporten som får bestämma, flourförbudet samma förnekelse in i det sista innan man blir tvingad att göra en kovändning.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 137 inlägg

Tror att det den mesta diskussionen nu är hypotetisk, allt är inte känt än.

Vasaåket låter onekligen rätt så optimistiskt men jag planerar för det och ser till att ha avbokning möjlig av boende.

Startavgiften lär vara förverkad eller grund för en hemmavasa.

Jag vill stå långt fram i vaccinationskön, kanske inte längst fram dock men lär ändå inte få någon chans förrän till sommaren. Jobbar väldigt långt från serviceyrken eller är tillräckligt gammal (dock närmare 60 än 50 numera).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar