Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

Jag ringde för att dubbelkolla idag, och det är alltså bara snöskidor för att genomföra Vasaåket. Tråkigt och jag förstår inte vitsen faktiskt. Om man nu får åkar var man vill varför då inte tillåta rullskidor som ju var enda alternativet förra vintern egentligen när det inte ens fanns minusgrader i söder för att tillverka konstsnö till Mars.

 

Det blir väl till att överlägga om alternativ igen... att helt ställa in (personligen) till att resa upp och genomföra på rätt dag och tilldelad starttid.

Rullskidor lät som den perfekta backup planen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag ringde för att dubbelkolla idag, och det är alltså bara snöskidor för att genomföra Vasaåket. Tråkigt och jag förstår inte vitsen faktiskt. Om man nu får åkar var man vill varför då inte tillåta rullskidor som ju var enda alternativet förra vintern egentligen när det inte ens fanns minusgrader i söder för att tillverka konstsnö till Mars.

 

Det blir väl till att överlägga om alternativ igen... att helt ställa in (personligen) till att resa upp och genomföra på rätt dag och tilldelad starttid.

Rullskidor lät som den perfekta backup planen.

Fast Vasaåket får väl inte genomföras varsomhelst, det är väl om det blir ett Hemmaåk det kan bli aktuellt?

Enlig Wickströms podd kommer besked i mitten på januari, men det är klart om de tvingas ställa om till ett hemmaåk och det inte finns snö söder om Dalälven så får nog även Vasaloppet anpassa sig.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om det blir ett hemmaåk så kan du köra rullskidor om du vill. Det kommer nog vara ganska glest med kontrollanter ute i landet  ;). Loppet blir inte seedningsgrundande och det finns ingen som helst möjlighet för någon att kontrollera vad för slags skidor du kör på. 

Link to comment
Share on other sites

Om det blir ett hemmaåk så kan du köra rullskidor om du vill. Det kommer nog vara ganska glest med kontrollanter ute i landet  ;). Loppet blir inte seedningsgrundande och det finns ingen som helst möjlighet för någon att kontrollera vad för slags skidor du kör på. 

Den enda tänkbara meriterande funktion som ett hemmaåk kan tänkas ge är att det räknas som genomfört lopp för årsmedaljerna.

 

Helt rätt för övrigt, appen lär inte märka var sig du skatar, rullar eller åker bil. 

Link to comment
Share on other sites

Den enda tänkbara meriterande funktion som ett hemmaåk kan tänkas ge är att det räknas som genomfört lopp för årsmedaljerna.

 

Helt rätt för övrigt, appen lär inte märka var sig du skatar, rullar eller åker bil. 

Jag tycker att årsmedaljer eller veteranmedalj förlorar sitt värde, om man fuskat till sig ett lopp. Jag tycker att det skall vara på snö och i klassisk stil, annars är det bättre att avstå. Att "fuska" och åka Nattvasan på dagen skulle jag kunna ha förståelse för, men inte genomföra 9 mila-sträckan på rullskidor, det är liksom en annan gren. Men det skall mycket till för att det skall bli en till så dålig vinter att det inte går att spruta snö till konstsnöspår och som sista utväg finns ju Vallåsen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att årsmedaljer eller veteranmedalj förlorar sitt värde, om man fuskat till sig ett lopp. Jag tycker att det skall vara på snö och i klassisk stil, annars är det bättre att avstå. Att "fuska" och åka Nattvasan på dagen skulle jag kunna ha förståelse för, men inte genomföra 9 mila-sträckan på rullskidor, det är liksom en annan gren. Men det skall mycket till för att det skall bli en till så dålig vinter att det inte går att spruta snö till konstsnöspår och som sista utväg finns ju Vallåsen.

Men det är väl ändå betydligt bättre om folk i södra Sverige åker 9 mil på vägarna hemmavid än att samlas på Vallåsen eller i Tranemo för att köra 9 mil. Då faller ju hela grejen med "Hemmavasan". Man får inte ta medaljens värde så allvarligt 2021 att man blir sjuk på kuppen.

Link to comment
Share on other sites

Knappast fusk med 90 km rullskidor men visst måste det tillåtas. Nattvasa på dagen är väl lika mycket fusk som något annat om det inte är tillåtet.

Jag lär inte åka 90 km rullskidor om det inte är tillåtet som ersättning för rätta VL, Vasaåket är även det något annat men bara en fråga om att erbjuda coronasäkrad skidåkning.

Så jag hoppas att man blir realistisk om det inte blir vinter i Mars.

Link to comment
Share on other sites

Men det är väl ändå betydligt bättre om folk i södra Sverige åker 9 mil på vägarna hemmavid än att samlas på Vallåsen eller i Tranemo för att köra 9 mil. Då faller ju hela grejen med "Hemmavasan". Man får inte ta medaljens värde så allvarligt 2021 att man blir sjuk på kuppen.

Det går att genomföra smittsäkra "vasaåk" på konstsnöspår, om man har 3 veckor på sig och bara tillåter maxantal åkare/dag och att man får boka in sig i förväg, där det finns lediga tider. Blir det tillräckligt med kyla kommer det att finnas ett flertal konstsnöspår att välja på och då behöver inte trängseln bli så stor med en maxtak/dag.

Link to comment
Share on other sites

Det går att genomföra smittsäkra "vasaåk" på konstsnöspår, om man har 3 veckor på sig och bara tillåter maxantal åkare/dag och att man får boka in sig i förväg, där det finns lediga tider. Blir det tillräckligt med kyla kommer det att finnas ett flertal konstsnöspår att välja på och då behöver inte trängseln bli så stor med en maxtak/dag.

Varför krångla till det, det här året är vad det är, acceptera det och se till att folk håller träningsmotivationen uppe. 

 

Link to comment
Share on other sites

Varför krångla till det, det här året är vad det är, acceptera det och se till att folk håller träningsmotivationen uppe.

 

Jag talar inte i egen sak, då jag redan åkt 31 lopp, utan tänker på dem som samlar lopp. Hemmavasan är inget alternativ för mig, men Vasaåkets veterandag skulle kunna vara ett alternativ, om det gick att genomföra smittsäkert.

 

ps Blir det Hemmavasan nöjer jag mig med 30 km för att få en tävling i kalendern. Har svårt att motivera mig att åka längre, då det inte finns några kringupplevelser som i ett normalt vasaloppsarranemang.

Link to comment
Share on other sites

Den där vasaloppsappen noterar den tid, sträcka och klockslag för start och mål. En annan fråga, som jag skall ställa till Vasaloppet är om man anmäler sig på 90 km, startar och bryter vid 45 km, kan man räkna att man åkt Vasaåket 45 ?(eller motsvarande om man bryter vid 30 km räknas som vasaåket 30)

Link to comment
Share on other sites

Den där vasaloppsappen noterar den tid, sträcka och klockslag för start och mål. En annan fråga, som jag skall ställa till Vasaloppet är om man anmäler sig på 90 km, startar och bryter vid 45 km, kan man räkna att man åkt Vasaåket 45 ?(eller motsvarande om man bryter vid 30 km räknas som vasaåket 30)

Jag har fått svar från Vasaloppet. Man måste fullfölja den sträcka, som man är anmäld till, räknas inte om man bryter vid 45 eller 30 km, om man är anmäld på 90 km. Däremot kan man ändra distans senast dagen före.

Link to comment
Share on other sites

Hemmavasan-appen plottar ditt lopp medan du kör. Så GPS-kontakt behövs (jag vet inte hur det är med Torsby och GPS). Vidare är det inte bra att köra kortvarvsbana på dagar med många uppkopplade då appen riskerar missa punkter och då genar från senast registrerade...

Du själv startar appen på det lopp du är anmäld till (du väljer ett om du är anmäld till flera), appen hämtar ut startlistan. Därav kan du inte byta distans under loppet.

 

Så den som vill skida varv på en skidstadio bör förslagsvis undvika lördagar och söndagar.

 

Erfarenheterna kommer från årets sommarvecka (det blev några dyra t-shirts för min del).

Link to comment
Share on other sites

Hemmavasan-appen plottar ditt lopp medan du kör. Så GPS-kontakt behövs (jag vet inte hur det är med Torsby och GPS). Vidare är det inte bra att köra kortvarvsbana på dagar med många uppkopplade då appen riskerar missa punkter och då genar från senast registrerade...

Du själv startar appen på det lopp du är anmäld till (du väljer ett om du är anmäld till flera), appen hämtar ut startlistan. Därav kan du inte byta distans under loppet.

 

Så den som vill skida varv på en skidstadio bör förslagsvis undvika lördagar och söndagar.

 

Erfarenheterna kommer från årets sommarvecka (det blev några dyra t-shirts för min del).

En idé är då att anmäla sig till 30 och 90 km och köra 3-milen först för att säkra att man har genomfört ett lopp. Sen kan man starta på 9-milen efter några dagar och blir det för tråkigt eller man går in i väggen kan man ju alltid kliva av.

Link to comment
Share on other sites

Annars anmäler du dig till 30, 45 och 90. Tar 3 olika mobiltelefoner i fickan. På nr 1 startar du appen och kör 30 km, på telefon nr 2 kör du 45 km och på telefon 3 kör du 90 km.

Då behöver du bara köra 90 km men genomför 3 lopp ändå.

Om man nu vill hitta konstiga vägar att genomföra hemmavasan.

Vad kostar det att köra tre lopp på en gång?

Link to comment
Share on other sites

Annars anmäler du dig till 30, 45 och 90. Tar 3 olika mobiltelefoner i fickan. På nr 1 startar du appen och kör 30 km, på telefon nr 2 kör du 45 km och på telefon 3 kör du 90 km.

Då behöver du bara köra 90 km men genomför 3 lopp ändå.

Om man nu vill hitta konstiga vägar att genomföra hemmavasan.

Men idén med Hemmavasan är väl att det skall bli så likt den riktiga vasan som möjligt, så därför accepterar jag fullt ut arrangörens svar att man endast kan åka det lopp man anmält sig till. Men som under den riktiga vasaloppsveckan är det fritt fram att åka som många lopp man önskar och där är väl Carina Hammarstrand värst av alla och hon åker "i stort sett allt".

Mitt mål för 2021 är att jag skall delta i minst en tävling och då kan Hemmavasan vara en chans att uppfylla det målet, ifall säsongen i övrigt ställs in. I så fall blir det min 54:e tävlingssäsong, då årets säsong "sket sig"

Link to comment
Share on other sites

Det är väl hyfsat enkelt att kolla åkt sträcka med någon vädertjänst. Få platser som man måste fundera på om det var rullskidor eller snöskidor som användes.

Undrar om appen fungerar inomhus? Säkert någon som får för sig att köra i typ Torsbytunneln. Många varv blir det dock...

Jag har faktiskt stakat förbi en rullskidåkare en meter brevid mig på snöskidor på en gång i Malmö :).

Link to comment
Share on other sites

Vaccinationer igång.

Smittspridningen är fortsatt hög.

Varför resa och ta risker med folksamlingar innan detta är över?

Med snöprognos i södra Sverige (jag räknar absolut inte in Stockholm här :)) så lär resor och trängsel vara enda alternativet, typ Vallåsen eller längre norrut mot snön vara nödvändigt.

Eller så blir rullskidor tillåtet för hemmavasan... 

Vi får se i mitten av Januari om det kommer nya besked, annars lutar det åt att jag får hoppa av för första gången på många år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...