Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Linn Smskar satsar p lnglopp i nya Team Nordic Athlete

Vasaloppssegraren Korsgren ska stoppa Bjrgen

Visma Ski Classics lanserar Grand Classics

Bjrgen gr comeback - i Auklands team, som ocks vrvar Johaug

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Corona

• Vänligen logga in för att kunna svara
104 svar till detta ämne

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

RF.s ordförande Björn Nilsson går ut och mullrar att om Stockholm maraton tvingas betala tillbaka startavgifter riskerar loppet att läggas ner. Det fattar inte jag utan det är väl mer de verksamheter som vinsten i loppet finansieras som skadas, lägger man ner så blir det 0 kr till den verksamheten nästa år.

Fast det ena utesluter väl inte det andra? Loppet drivs av ett aktiebolag som kommer konkursa om loppet blir inställt. Då blir det inget mer lopp.

Ägarna, hässelby och spårvägen, drabbas såklart av att inte längre få vinsten. Men ur folkhälsosynpunkt har det större betydelse att loppet försvinner än hur föreningarna påverkas. Så vill man ha bidrag/hjälp är det lättare att lägga upp sitt case på det sättet.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg

Jag har funderat mycket på det här de senaste dagarna i mitt mer eller mindre karantärläge (men jag åker givetvis fortfarande skidor). Min kanske lite udda syn på detta problem är att vi INTE JÄMFÖR med något annat t.ex. att si så där att c.a 500-2000 normalt dör i Sverige varje år av vanlig influensa. Ett är säkert, vi dör alla en dag, det finns inget undantag. Enda lilla osäkerheten är när vi dör. Om du googlar ser du att det finns statistik på det mesta beträffande vad vi dör av och i genomsnitt när. Exempelvis gäller för Sverige att under 2000 talet har c:a 90 000 personer dött per år dvs 240-250 personer per dag. De har dött av olika orsaker eller kombinationer av orsaker. (t.ex ålder, hjärtinfarkt, cancer, trafikolyckor, alkohol och narkotika relaterat, säsongsinfluensa, bara för att nämna några med relativt höga dödstal). T.ex för min egen situation med hjärtinfarkt så gäller att t.ex 2018 så fick 24 800 hjärtinfarkt och 5800 av dem dog dvs mer än 25 %. Med per dag resonemanget skulle ju detta bli c:a 13 personer per dag. JAG tycker dessa siffror är intressanta när vi jämför med antal fall som dör av "nya" dödsorsaker t.ex. Corona. Speciellt med tanke på att de som dör oftast är äldre (i genomsnitt 82 år i Sverige so far) och/eller  har andra problem (hjärta. lungor, etc). För t.ex. Italien får man väl multiplicera dessa siffror med 6 eftersom de har sex gånger så många invånare. Det ovanstående innebär INTE att jag inte tar Corona hysterin på djupaste allvar. Tvärtom. Jag har mer eller mindre isolerat mig i hotell oändligheten, speciellt med omtanke om mina medmänniskor.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 196 inlägg

Bra läsning om Corona (sars-cov-2) i relation till andra influensa-pandemier under 1900- och 2000-talet. Det som är unikt med den nuvarande influensan är att den är väldigt smittsam, men den är långt ifrån så dödlig som t.ex. SARS 2003-2004 (https://en.wikipedia...4_SARS_outbreak).

https://www.svd.se/d...nlig-forkylning

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 814 inlägg

I nuläget är jag inte så intresserad av andra influensatyper, det får bli en utvärdering efteråt. Det som är det otäcka med covid-19 är att man inte har full koll på hur den smittar, då den beter sig lite annorlunda än andra influensatyper. Det enda jag kan göra är att följa utfärdade rekommendationer för att minimera smittrisken. Jag handlar mat online, håller avstånden de få gånger jag befinner mig bland folk, tvättar och spritar händer, ställde in ett årsmöte. Idag var jag på en affär och ställde mig avsides tills kön i kassan var borta och gick sen fram och köpte mitt batteri. Men det går utmärkt att träna från sin självvalda karantän och med lite space till mötande är det minimal risk att bli smittad. Att undvika att bli smittad är ingen privatsak, då den angår anhöriga i lika stor grad.

Skall man se något positivt, så kan man passa på att göra en del saker som blivit liggande eller ogjorde pga fullt schema med

andra aktiviteter.

En sak är klar och det är att det kommer att bli tätt i tävlingskalendrarna efter att coronan har lagt sig, då olika sporter skall ta igen alla uppskjutna arrangemang.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 057 inlägg
Göteborgsvarvets syn på välgörenhet. Skänk startavgiften och bli en ”Göteborgsvarvet hero”

Förra året fick sparkade varvsgeneralen 3.8 miljoner.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 413 inlägg

Göteborgsvarvets syn på välgörenhet. Skänk startavgiften och bli en ”Göteborgsvarvet hero”

Hur många hjältar motsvarar det? Corona kanske måste härja flera år för att de ska få ihop ekonomin..

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 814 inlägg

Ja, det är ung som när företag beslutar om aktieutdelning och sen förväntar sig att få pengastöd av Staten.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 057 inlägg
Nu kan man köpa en virtuell öl. 50kr för en låtsasöl online och stöd ditt lokala mikrobryggeri.

När kommer Swix snyftandes? Köp en virtuell fluorburk för 1599 NOK. Annars har vi inte råd att utveckla en ny triac 5.0 stav med Nasarobotteknik. Kommer finnas i handeln för blygsamma 4095 NOK
Återinför skejtvasan
41.57.63

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 196 inlägg
4095 kr, det va billigt! Jag tar två!

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 196 inlägg
Eller, de kanske börjar med styckpris..?

NV18 7.22 | NV19 4.52

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 115 inlägg
Nej 4095 nok är för röret styck sen tillkommer handtag i hyperduper High modulus kork från Ferdinans egen korkek.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 057 inlägg
Jag pratar om trugan
Återinför skejtvasan
41.57.63

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 196 inlägg

Norrmännen verkar ha fått sig en annan knäpp av "flunsan", abstinens?

https://www.nrk.no/s...eter-1.14965254

NV18 7.22 | NV19 4.52

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 057 inlägg
Varför körde dom inte längre? Finns väl inget stopp? Kör 200 mil istället
Återinför skejtvasan
41.57.63

Gammern

Gammern

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Bra läsning om Corona (sars-cov-2) i relation till andra influensa-pandemier under 1900- och 2000-talet. Det som är unikt med den nuvarande influensan är att den är väldigt smittsam, men den är långt ifrån så dödlig som t.ex. SARS 2003-2004 (https://en.wikipedia...4_SARS_outbreak).

https://www.svd.se/d...nlig-forkylning

Ang. dødlig så må du se på antall dødsfall totalt. Hjelper ikke om den er mindre smittsom pr. smittede, når vi får 100- tusenvis for ikke å snakke om millioner døde i hele verden. Vil tro Sverige i løpet av 1 mnd. passerer flere døde enn Sars tok i hele verden.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 057 inlägg
Göteborgsvarvet. Man häpnar ju av dumheten. Nu kan man vara med på Varvet virtual race. spring sträckan 21km den 15-17 maj var du vill och logga det i strava. Alla får en digital finisher pin och Seedning till 2021. Pris 645kr. Är det ett 1aprilskämt?

Ursäkta min grönländska men varför i h-lvete ska man betala 645kr för att springa 21km hemma? Jag kan springa 42km hemma gratis. Eller 2km.
Återinför skejtvasan
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 413 inlägg
Fast då får du ingen digital pin! Tänkte inte på det...

Jag funderar på att ge mig in i digitala pin branschen, verkar lukrativt!

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 057 inlägg
Köp en digital rymdraket. Åk till mars redan idag. Swisha mig 395kr
Återinför skejtvasan
41.57.63

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 497 inlägg

För några veckor sedan när avlysningarna haglade och tävlingsabstinensen skriade hade jag faktiskt en tanke om att dra ihop nåt plojarrangemang här på Skidforum fast med synkad start via gruppchat på Whatsapp eller nåt. Men inte hade jag tänkt ta 645 kronor. Max 500.

Göteborgsvarvet. Man häpnar ju av dumheten. Nu kan man vara med på Varvet virtual race. spring sträckan 21km den 15-17 maj var du vill och logga det i strava. Alla får en digital finisher pin och Seedning till 2021. Pris 645kr. Är det ett 1aprilskämt?

Ursäkta min grönländska men varför i h-lvete ska man betala 645kr för att springa 21km hemma? Jag kan springa 42km hemma gratis. Eller 2km.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 814 inlägg

Ni forumvänner som bor i Stockholm, hur klarar ni där i "stormens öga" ?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar