Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spannmäta en vallad skida?


boffi

Recommended Posts

Jag misslyckades helt med vallan på Vasaloppet i år. Jag tror att jag hade för tjockt med burkvalla.

Jag vallade 6 st mycket tunna lager med burkvalla i 0,1 mm zonen.

 

Det jag undrar är om man kan spannmäta en vallad skida för att se så att vallan inte tar på glidet.

Går nog inte med klister, men med burkvalla borde det nog gå. Någon med tips på hur man ska mäta? Jag har tillgång till spannmätare.

Link to comment
Share on other sites

Hade samma upplevelse. Första grönt invärmt i 0,3 zonen, ett lager blått i 0,3-zonen och så fyra tunna lager vr45 i hela 0,1-zonen. Tänkte att jag skulle ha bra fäste uppför backen, men att det sedan skulle slitas bort ganska fort utom mitt under steget där det fanns hårdare valla under. Men hade sämst glid av alla första 40 km. Inte helt taskigt glid i diagonalen (fullvikt), men katastrof i stakning och utför (halvvikt). Efter Evertsberg gled jag bättre och bättre, helt ok på slutet i konstsnön.

 

Fast andra med VR 45 verkar haft bra glid på myrarna? Tänkte också att jag vallat för långt trots allt?

Link to comment
Share on other sites

Jag vallade 4 lager något kort i varmburkzon, under blå valla i hela varmburkzon och även över. Blått var tunt, underst Rode Multigrade klister kort i klisterzon. Min erfarenhet i VL är att jag alltid fegvallar extra långt eller extra tjockt eller extra varmt. Men inte i år och det fungerade kanon.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...