Knappen Posted March 17, 2020 Report Share Posted March 17, 2020 Jag behöver få lite tankehjälp rörande rullmotstånd på rullskidor. Mina nuvarande treor på Swenor Fibreglass rullar lätt, inget tvivel om det.Tvåor ännu lättare såklart, därmed ganska logiskt att titta på fyror för tyngre träning.Men priset är givetvis en faktor så jag började försöka motivera mig till investeringen... Men?Om jag normalt sett alltid planerar min träning som puls och tid, varför ska jag ha trögare hjul på rullskidorna?Är det inte bra att staka i högre farter? Öva diagonal i högre fart och lättare motstånd för teknikens skull?Om jag inte räknar träning som kilometer (slutade faktiskt för flera år sedan) men puls och tid i pulszoner så varför ha trögare hjul? Var är tankevurpan? Min teknik suger på rullskidor, står mest och stakar rakt fram men har precis börjat diagonala på mina långpass (två till tre timmar). På snö upplever jag alltid att det går lättare även om kilometertiden blir lägre, antagligen pga bättre balans och styrsel i skidspår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted March 17, 2020 Report Share Posted March 17, 2020 Tid, puls och muskulär (lokal) insats. Om du bar räknar tid och puls kan du lika gärna springa, men då blir det jobbigt på vintern. Med trögare rullskidor kan du bygga ännu mer skidspecifik styrka och uthållighet. Kör kuperade banor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted March 17, 2020 Author Report Share Posted March 17, 2020 Tack för kommentar Oxberg, bra start på resonemanget! Självfallet menar jag tid och puls i grenspecifik träning. Rullskidor är nära men ändå inte målet som för min del är snöskidor. Vad det gäller styrka så tränar jag ju mina chins/dips plus en del annat.Dessutom så blir det väl styrka av att hålla en puls i t ex rullskidor? Om det är högre fart som ger den pulsen så blir det ju via lite högre attack och bålstyrka via Racefox mätning (lägre värden vid lägre fart). Min tanke gäller just att långsam stakning (om man tänker extremt) är mindre tävlingslik än snabbare stakning? Så om jag håller viss puls i skidträning antingen via högre fart eller fyror/fästvallning gör det skillnad? Och är det till det bättre eller sämre?Jag håller helt klart inte extremt hög fart oavsett... det är ännu inte elitträning för min del, vid konstant drygt 20 km/h oavsett kupering och vid långa pass så förstår jag att högre motstånd är nästa utmaning men just nu ligger jag på ca 16 km/h på långpassen. Högre motstånd om man kör samma runda varje gång, den fattar jag men inte om jag är ute samma tid och vid samma puls (på min grenspecifika träning).Det är enkelt för min del att addera en 8 km runda på varje pass så tidne är enkelt att laborera med. Kuperade banor väljer jag alltid i den mån det finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 17, 2020 Report Share Posted March 17, 2020 Trots att jag är en gammal diagonalare har jag svårt att få till diagonalen på rullskidor. Endast i lite brantare backar diagonalar jag och på slätan omväxlande ren stakning och stakning med frånskjut. Kör en special med frånskjut, ett staktag, frånskjut, staktag omväxlande höger och vänster.Jag tycker att det är lättare att få med magen, när det går lättare, stakar en del när jag kör inlines med stavar. Går det tungt på rullskidor är det lätt att bli "låg" och då är det svårt att få med magen, man känner sig som "Håsjö-Dahlqvist"https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj_3OSYzqHoAhVSkMMKHV3UCoEQFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwiki%2FAlfred_Dahlqvist&usg=AOvVaw0TbD4rP1Kn-rNW9hu-zcEy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterM Posted March 17, 2020 Report Share Posted March 17, 2020 Om man kan är det bra att ha flera rullisar med olika motstånd. Det är skillnad på 2:or 3:or och 4:or mer än motståndet. Det blir lite olika stakrörelsen beroende på vilket man kör på. Vet att många varierar för att få en mer allsidig träning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted March 17, 2020 Report Share Posted March 17, 2020 Jag skulle säga att det motstånd som för dig mest liknar skidåkning är den bästa. Jag kör rätt mycket på 4or för att jag vill få upp min styrka och vid min ålder (54) så behövs mer och mer styrketräning. Frågan gäller vad vill du med dina rullpass? Om du mest är ute efter distanspass och vill utveckla din arbetsekonomi/uthållighet så finns ingen anledning att gå på för tungt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted March 18, 2020 Author Report Share Posted March 18, 2020 Mitt mål är givetvis att ha fler långa pass, kanske 2 eller fler pass i månaden på 3 timmar eller mer (lär inte bli mycket mer).Övriga pass vill jag gärna ha som högpuls-pass med fart, snabbdistans helt enkelt. Egentligen ser jag nyttan med fyror mest i långpassen... där jag ändå är ute efter styrkeuthållighet (dvs inte traditionell styrka om 3-6 reps i 3-4 set) med kanske +20 000 staktag per pass?För högfartsteknik så duger mina treor utmärkt, jag tävlar ju ändå på tvåor och en del högfart lär bli på tvåor strax innan tävling. Jag anser mig hyfsat stark i traditionell bemärkelse men ganska klen i skidbemärkelse... att orka tung stakning under lång tid är inte samma sak som att lyfta stock eller göra chins/dips. Det hjälper men är inte Alexandershugget för att förbättra min prestation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
megas Posted March 18, 2020 Report Share Posted March 18, 2020 Beror ju på vad man är ute efter. För typ alla utom eliten är ju VL mer muskulär uthållighet än VO2. Fyror är ju ett sätt att träna det. Visst man kan staka uppförsbacke istället men vilan man får nerför gör det ju inte direkt representativt för sträckan Gopshus-Mora. Sen angående vad som är mest skidlikt så har jag högre snittempo(km/h) på mina långpass på Swenor 4or än vad jag haft de två senaste Vasaloppen som led 3 åkare. Har dessutom plockat väldigt många placeringar från Oxberg och in vilket jag skulle tro att jag har fyrorna att tacka en hel del för Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 18, 2020 Report Share Posted March 18, 2020 Men åker man rullskidor för nöjes skull är det 2:or som gäller dvs så lätt som möjligt på träningshjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted March 18, 2020 Report Share Posted March 18, 2020 Men åker man rullskidor för nöjes skull är det 2:or som gäller dvs så lätt som möjligt på träningshjul.Man är väldigt nöjd efter avklarat pass på 4or, inte att förringa det heller. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted March 20, 2020 Report Share Posted March 20, 2020 Beror ju på vad man är ute efter. För typ alla utom eliten är ju VL mer muskulär uthållighet än VO2. Fyror är ju ett sätt att träna det. Visst man kan staka uppförsbacke istället men vilan man får nerför gör det ju inte direkt representativt för sträckan Gopshus-Mora. Sen angående vad som är mest skidlikt så har jag högre snittempo(km/h) på mina långpass på Swenor 4or än vad jag haft de två senaste Vasaloppen som led 3 åkare. Har dessutom plockat väldigt många placeringar från Oxberg och in vilket jag skulle tro att jag har fyrorna att tacka en hel del förAlla är vi olika, jag som låg startled 1 eller hög 2 eller något sådant, håller lägre hastighet på 2:or än Vasalopp de senaste två trögåren när jag tränar på vintern. Sedan är det ju gamla tvåor som rullar ungefär som min nya Swenor Finstep 3or..., köra trögrull vintertid innebär för mig att jag håller klart mycket lägre hastighet än på skidtävling. Men visst, en varm dag med rosa så blir det väldigt lättrullat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted March 20, 2020 Author Report Share Posted March 20, 2020 Återigen bra tankar, hjälper mig i mina funderingar även om jag inte bestämt mig än för att investera i fyra fyror eller ej.Ett personligt beslut tolkar jag allas tankar som. Frågan är ju om man, med t ex snittpuls 145, i tre timmar staktränar bättre med fyror än treor?Farten skiljer såklart, med trögare hjul går det långsammare och det är där jag undrar över nyttan med trögare hjul...För tävlingsträning borde det väl vara högfartsträning som gäller? Evetuellt är det fyror vid temperatur över 15 grader och treor under? För att få samma motstånd på sommaren som hösten.Mina hastigheter är långt ifrån elitens och jag har normalt sett något lägre hastighet på VL än på långpass. Ett seedningslopp 40-50 km är klart högre hastighet än långpass dock. Och då med treor.Med fler och längre långpass hoppas jag orka ett helt VL och då räknar jag nog med högre hastighet där än på långpassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted March 20, 2020 Report Share Posted March 20, 2020 Om man håller sig till att köpa 4:or bak så kommer man upp rätt hög tröghet ändå till lite billigare peng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted March 20, 2020 Report Share Posted March 20, 2020 Sikta mot stjärnorna och träffa trädtopparna. Eller kör på 2or och hoppas på 2012 före till 2021. Siffrorna indikerar att planeterna står i linje.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted March 30, 2020 Author Report Share Posted March 30, 2020 Drygt tre minuter snabbare på 13 plusgrader jämfört med ca 1 plusgrad, båda gångerna på torra vägar i svag vid och solsken (sen eftermidda). ca 11 km på relatigt grov asfalt/oljegrus.Temperaturen gör kanske större skillnad än att gå upp en träghet?Just nu känns fyror motiverat på sommaren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 30, 2020 Report Share Posted March 30, 2020 Hur mycket skiljer det i tid/km på skejtrullskidor mellan 2:or tex Marwe 0 och Elpex F1 Pro, som väl båda har urethanhjul. Om man jämför dessa båda rullskidor mot tävlingshjul hur stor skillnad är det då ? Man kan tänka sig en tävling med fria hjul och om man ställer upp med 2:or blir man hopplöst efter ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted March 30, 2020 Report Share Posted March 30, 2020 Nu har jag inte gjort någon vetenskaplig undersökning, men jag har åkt skejt med både tvåor och tävlingshjul. Ja, Volevodin. Du blir hopplöst efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 30, 2020 Report Share Posted March 30, 2020 Nu har jag inte gjort någon vetenskaplig undersökning, men jag har åkt skejt med både tvåor och tävlingshjul. Ja, Volevodin. Du blir hopplöst efter.Vilka tvåor åker du på ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted March 30, 2020 Report Share Posted March 30, 2020 Tycker det är skam och fasa att hjul ska vara så dyrt :) En uppsättning tävlingshjul landar i bästa fall på 2000kr. Och då är det en bra deal. Köpstark målgrupp och små produktionsvolymer är väl anledningen. Surt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted March 31, 2020 Author Report Share Posted March 31, 2020 Kostnaden avskräcker, visst är det så.Men om man tänker att ett par bra löparskor kostar ca 1500-1800 :- så landar ju hjulen på detsamma men klarar betydligt fler mil. Instegskostnaden är hög men räcker länge. Om man kommer att använda hjulen tycker jag att det är värt priset, tävlingshjul med väldigt liten användning är surare än träningshjul ;).Vi får se hur jag gör med mina fyror men lutar åt inköp.Det blir för lätt rull i 20 plus på treor. Jag tippar på ca 7-8% lättare rull när temperatur går från 1 plus till 13 plus.Tvåor till treor uppskattar jag till ca 2-3 % trögare. Fyror? verkar bli rejält mycket trögare enligt vissa, hoppas det så att jag kommer upp i minst samma tröghet som vid 1 plus på treor... Redan nu har jag dyrare rullskidspark än snöskidpark :) (billiga skidor och 3 uppsättningar hjul plus keramiska lager) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted March 31, 2020 Report Share Posted March 31, 2020 Borde det inte gå att titta på inlineshjul till skejtskidorna? Någon som provat? Någon som vet vilken hårdhet det kan vara i ett par elpexhjul skejthjul? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
icabulan Posted March 31, 2020 Report Share Posted March 31, 2020 Jag behöver få lite tankehjälp rörande rullmotstånd på rullskidor. Mina nuvarande treor på Swenor Fibreglass rullar lätt, inget tvivel om det.Tvåor ännu lättare såklart, därmed ganska logiskt att titta på fyror för tyngre träning.Men priset är givetvis en faktor så jag började försöka motivera mig till investeringen... Men?Om jag normalt sett alltid planerar min träning som puls och tid, varför ska jag ha trögare hjul på rullskidorna?Är det inte bra att staka i högre farter? Öva diagonal i högre fart och lättare motstånd för teknikens skull?Om jag inte räknar träning som kilometer (slutade faktiskt för flera år sedan) men puls och tid i pulszoner så varför ha trögare hjul? Var är tankevurpan? Min teknik suger på rullskidor, står mest och stakar rakt fram men har precis börjat diagonala på mina långpass (två till tre timmar). På snö upplever jag alltid att det går lättare även om kilometertiden blir lägre, antagligen pga bättre balans och styrsel i skidspår. Köp rullmotstånd 4! Jag köpte ski starts rullskida med motstånd 4 fram och bak för ynka 1900kr i höstas. (haft rullmotstånd 2 innan och var då led3 åkare. Snittade ca 7-10h/veckan rullskidor december-mars. - gav extrema resultat och är nu led 1åkare (plac 343 på vasan 2020, enbart stakning) Kan tillägga att jag aldrig diagonalar på rullskidor och stakar mycket i backar på mina långpass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted March 31, 2020 Report Share Posted March 31, 2020 Köpte mina Swenor 4:or bak på http://www.rollerski.co.uk/Vet inte hur de priserna står sig mot svenska handlare men det brukar vara inklusive frakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted March 31, 2020 Author Report Share Posted March 31, 2020 Hur många procent trögare är dina Swenor 4or larsbern?Har du kollat detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted March 31, 2020 Report Share Posted March 31, 2020 Jag åker på tvåor från Alpina och Jenex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.