Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Everest hjul


peter67

Recommended Posts

Jag ville gå från 2:or till något trögare och plockade fram ett par hjul som låg långt in, det var ett par Everest inköpta på rea för 5-7 år sedan. En 2 mila tur på dessa var ingen dans på rosor ! Någon som kan ge en referens till om de kan motsvara 4:or kanske ?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ibland med Everest. Jag tror att det fanns 2 olika trögheter på everesthjulen. Tror inte att det var valbart utan att den första modellen hade mer trögrullade hjul eller liknande. Men jag är inte 100 säker på det så jag vågar inte lova.

 

Men mina hjul är då tröga (den mer trögrullade varianten om det nu finns 2) 

Jag köpte ett par Elpex Wasa 610, 3:or för kanske 2 år sedan, och det gick inte ens att jämföra, everesten var betydligt mer trögrullade. Så jag misstänker att de kan motsvara 4:or.

Link to comment
Share on other sites

Extrem skillnad på olika år och t o m batchar, har kört par som kändes liknande 3or, 4or och en uppsättning där jag i princip fick hålla ansträngning liknande långa intervaller för att kunna staka alls.

 

De sista gick inte ens att börja staka på, all fart var död innan nästa tag kom så fick börja med att diagonala upp styrfart :D. Hade varit perfekta för stakibacke-träning (tyvärr var de lånade).

Link to comment
Share on other sites

Thorrez... låter som mina gamla Everest... jag hade alltid känslan att jag startade staktaget från stillstående, fartställning tränade jag väldigt lite på dessa skidor. Jag sprang mina långpass snabbare än jag körde rullskidor 10 km och då gick det inte jättesnabbt på mina löprundor.

 

Jag jämförde en gång Elpex Wasa tvåor med min a Everest, jag trodde det var elmotor på Elpex Wasa :)

Å andra sidan lärde jag mig stakskjut de åren om än inte diagonal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kör nästan alltid Everest bak och Elpex 2or fram.
Köpte på mig ett gäng när de såldes ut 99 kr/paret. Tycker de håller rätt bra faktiskt!

De är ju hårdare och därmed känsligare vid dålig asfalt eller vid småsten på asfalten.
Everest på alla fyra har jag när jag diagonaltränar i backe.
Skönt när det inte går så fort neråt:)

Har kört stakpass på Everest för länge sedan, skulle jag göra det nu skulle jag nog få ont i axlarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...