Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsstrategi enligt Lagom Kondition avsnitt 30 (7 april)


Knappen

Recommended Posts

Har ni lyssnat på avsnitt 30 av Lagom Kondition?

 

Max Novak intervjuad angående sin goda utveckling under vinterns långlopp.

Lite spännande men jag hänger inte helt med.

Någon som har koll på detta

 

Han har Mattias Reck som coach och tränar många fyratimmarspass med insprängda intervaller, lite kortare intervaller om sammnlagt kanske 40-50 minuter.

Kör detta på Skigo 2-3 hjul (2 fram och 3 bak).

 

Jag har inte riktigt förstått hur detta relaterar till Mattias och cykelkopplingen?

Någon annan som tänkt mer på att träna som cyklisterna?

Hur kan det påverka motionärer?

 

Vid vilken gräns spelar det roll?

4 timmar vecka? 8? 12? 16?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Visst liknar det långlopp skidor eller cykel men hur tränar man då? I cykel alltså.

 

För att träna tävling är väl det första man gör men snart tränar man något annat för att komma vidare.

Som Carl Lewis sa för många år sedan...

Först tränar man 100 m tills man inte blir bättre sedan tränar man spänst tills man inte blir bättre sedan tränar man styrka osv.

Den som kommer på det nya som kan förbättra blir bäst. Men först tävlingsträning :)

 

Så hur kan man ta cykelträning in i skidträningen för att bli bättre?

Mina timmar är ganska så konstanta så jag vill ju utnyttja dem på bästa sätt utan att gå sönder.

 

Max verkade köra mest långpass med insprängda intervaller, är det grejen?

Kanske byta mina nuvarande pass som antingen är långa och lugna, tröskel eller intervaller mot långpass med intervaller.

Max verkade inte tro på tröskelpass (min erfarenhet är att de är mycket effektiva på löpning).

Link to comment
Share on other sites

Om dina timmar är konstanta så är väl inte cykelträning bra att lägga in i träningen? Cyklister kan träna mer och skulle du byta din mer effektiva löpning eller rullskidor så blir det inte bättre, snarare sämre. Men du kan  förstås träna mer med cykel utan att bli skadad.

 

Angående insprängda intervaller så är det väl bara analysera hur det ser ut på loppen du är med i. Jag är aldrig så bra att jag riktigt kan ägna mig åt ryck utan går mer på jämn fart. Dock är det en aspekt som är viktig och det är att i början går det ofta riktigt fort. Vill man kunna utnyttja draghjälp av snabbare åkare så kan det vara en ide att köra snabbare än tröskelfart för att hänga med i början. Jag har inget riktigt svar men att kopiera Novaks upplägg som motionär tror jag inte på. Långpassen får hellre vara långa och man ökar till tävlingsfart sista timmen på passet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte mig nog inte att träna cykel men som cykelträning.

Dvs att långpass inte är lugna utan med insprängda intervaller.

 

Erik Wickström rekommenderade ju sina "fall of the 13" wilket egentligen bara var lugn uppvärmning en längre tid med tävlingsfart och avslut i spurttempo.

Vilket inte matchar Max upplägg utan mer som snabbdistans pga få pass så att dessa tärande pass ändå får plats i och med mycket vila emellan.

 

Mina timmar eller pass är ganska konstanta men tanken var ju om jag skulle byta t ex ett tröskelpass mot ett längre pass med insprängda intervaller snarare än att just köra tröskel.

 

Återigen, jag har inte riktigt koll på vad Reck har som strategi i sitt upplägg men nu ska ju även Calle anamma detta :).

 

Mina lopp blir ju oftast pulsändringar i backarna när man vill hänga med övriga fältet, så inte direkt intervall men absolut ganska korta pulsökningar just i uppförsbackarna. Jag skulle säga 2-6 minuter oftast, oräknat startbacken, Risbergsbackarna och Lundbäcksbackarna.

Link to comment
Share on other sites

Max körde 30 minuter uppvärmning och sedan intervaller tills 4 timmar uppnåtts. Den enda likheten med cykelträning jag kunde gissa på var längden på långpasset och eventuellt att man kör hela passet med intervaller. Dvs intervall och långpass samtidigt...

 

Men jag kan inte cykelträning tillräckligt bra, inför Vättern körde jag mest stadig puls och länge, väldigt lite pulsvariation...

 

Jag kan inte mycket Wickström idéer heller han är ganska sparsam med träningstips i podden, mest tröghjul tycker jag :)

Link to comment
Share on other sites

Måste väl erkänna att vi i vår klubb kör fartlek på kortare långpass. Vi bestämmer att vi ska köra race en viss sträcka. Eller så är det bara någon som drar iväg. Kul är det i alla fall. Kan rekommenderas. Dock gör vi inte så på 3 timmar och däröver.

 

Bäst av allt är tävlingar förstås. Rullskidtävlingar är det verkligen inte gott om så passa på om det finns i närheten.

Link to comment
Share on other sites

Max körde 30 minuter uppvärmning och sedan intervaller tills 4 timmar uppnåtts. Den enda likheten med cykelträning jag kunde gissa på var längden på långpasset och eventuellt att man kör hela passet med intervaller. Dvs intervall och långpass samtidigt...

 

Men jag kan inte cykelträning tillräckligt bra, inför Vättern körde jag mest stadig puls och länge, väldigt lite pulsvariation...

 

Jag kan inte mycket Wickström idéer heller han är ganska sparsam med träningstips i podden, mest tröghjul tycker jag :)

Nja, det var väl inte riktigt vad Max sa. Han gav exempel på ett pass som var 30-60 min uppvärmning, 10 min högre intensitet, 5x3min intervall med 1 min vila (1-2 block), sedan cirka 90-120 min i lugnt tempo och avsluta med 30/30 i 8 min två gånger. Totalt cirka 4 timmars träning.

 

Och Wickström ger väl ändå väldigt mycket tips och info om träningsupplägg? Det är ju det hela podden går ut på. Sen ger han kanske inte ut exakt varenda detalj eller ett specialsytt program eftersom det lite är det som är hans affärsidé med Wickström coaching...

Link to comment
Share on other sites

OK, jag försökte nog beskriva Max upplägg likadant :).

Utan att orka lyssna allt för många gånger så uppfattade jag det som att han föredrog 4 timmarspass. Dvs mer eller mindre "alltid", ett exempel var då uppvärmningen med insprängda intervaller.

Min tanke var då om detta kunde översättas för motionärer på den nivå att man åtminstone kör ett långpass hyfsat ofta kanske en gång i veckan eller varannan vecka. För min del hamnar långpassen per vecka mellan 2 till drygt 3 timmar, jag har ännu inte kört längre pass förutom i undantagsfall.

 

När det kommer till Lagom kondition så uppfattar jag podden som mest Niklas podd med Erik som bisittare (alltmer aktiv). Visst kommer det tips där, Fall of the 13 är nog det jag mest kommer ihåg. Sedan att tapering är för de som har lite högre träningsvolym än Niklas (eller kanske jag). Kanske är det så att Erik inte vill konkurrera med sin coachtjänst men jag har nog mer trott på att det är för att det ska vara Lagom enligt Niklas recept dvs inte optimerat som väl är Eriks recept? Där han ändå delger vissa tips då och då (jag har en bok och snart en till). 

Det allra bästa med podden är nog ändå att man alltid skrattar när man lyssnar, träningstipsen är en bonus.

Mycket tips kommer ju här i forumet också, kanske allra mest för min del.

 

Så jag hoppas att jag inte stötte några tår med mina kommentarer, inte meningen. Jag ville bara lyfta frågan om blandning av intervaller med långpass och tycker nog att jag uppfattat det som att det är en bra idé (tänker göra det fr o m nu).

Link to comment
Share on other sites

OK, jag försökte nog beskriva Max upplägg likadant :).

Utan att orka lyssna allt för många gånger så uppfattade jag det som att han föredrog 4 timmarspass. Dvs mer eller mindre "alltid", ett exempel var då uppvärmningen med insprängda intervaller.

Min tanke var då om detta kunde översättas för motionärer på den nivå att man åtminstone kör ett långpass hyfsat ofta kanske en gång i veckan eller varannan vecka. För min del hamnar långpassen per vecka mellan 2 till drygt 3 timmar, jag har ännu inte kört längre pass förutom i undantagsfall.

 

När det kommer till Lagom kondition så uppfattar jag podden som mest Niklas podd med Erik som bisittare (alltmer aktiv). Visst kommer det tips där, Fall of the 13 är nog det jag mest kommer ihåg. Sedan att tapering är för de som har lite högre träningsvolym än Niklas (eller kanske jag). Kanske är det så att Erik inte vill konkurrera med sin coachtjänst men jag har nog mer trott på att det är för att det ska vara Lagom enligt Niklas recept dvs inte optimerat som väl är Eriks recept? Där han ändå delger vissa tips då och då (jag har en bok och snart en till). 

Det allra bästa med podden är nog ändå att man alltid skrattar när man lyssnar, träningstipsen är en bonus.

Mycket tips kommer ju här i forumet också, kanske allra mest för min del.

 

Så jag hoppas att jag inte stötte några tår med mina kommentarer, inte meningen. Jag ville bara lyfta frågan om blandning av intervaller med långpass och tycker nog att jag uppfattat det som att det är en bra idé (tänker göra det fr o m nu).

Vill inte heller trampa på några tår, vi ser nog likadant på detta. Håller med om att podden är rolig och att träningen är bonus. Jag körde ett antal FOT13-pass i vintras och tänker helt klart fortsätta med det, men kanske köra vartannat pass med mer Novak-stil och slänga in intervaller. Men 4 timmar är länge för oss dödliga! Man har ju jobb och familj att tänka på också.

Link to comment
Share on other sites

Vi får väl se... men normalt sett så gillar jag att joggvila mellan mina intervaller och långt och lugnt (tror Max Novak körde snabbare än joggvila) är ändå närmare joggvila än snabbdistans (som i FOT13 passet).

 

Ikväll blir det premiär på ett lite kortare pass med olika intervaller insprängda och lite snabbare än joggvila men ändå lugnt mellan intervallerna. Tänkte mig ca 70-80 minuter totalpass.

Självfallet blir det inte mjölksyraintervaller där man måste slänga sig ner (eller som vissa tränare säger: om du inte spyr så tar du inte i på intervallen) men ändå klart snabbare med rejäl pulsökning.

Jag tycker nämligen att mitt pulssnitt sjunker trots fartökning över tid om jag kör samma pass många gånger på raken... vanans makt helt enkelt. Detta med intervaller i passet hoppas jag ska ge tillbaka lite bett i passet.

 

Sedan kör jag bara max två rullskidspass i veckan så ingen risk att bli alltför trött. Löpintervaller är ju en annan sak detsamma med simning så många pass men få per idrott.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...