Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bystrm: Det krvs ytterligare skerhetstgrder

Ryssland kan hoppa av Tour de Ski

Ingen Skandinavisk Cup i Rovaniemi och Lygna

Lukas frvnad att lngdkarna hoppar av vrldscupen

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Fischer RC7

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Har aldrig åkt rullskidor och vet således ingenting om dem. Jag har ett par Skikes, men jag gillar inte att åka med dem på asfalt för jag är rädd för att få punka. Det känns tryggare att åka med dem på grusvägar, men det är svårt att hitta bra grusvägar där det går att åka, och därför har jag börjat fundera på att skaffa riktiga rullskidor.

Såg att Fischer RC7 Skate säljs till rätt bra priser inklusive turnamic bindningar. Är de något att ha eller bör man titta på dyrare modeller, t ex Carbonlite? Är Fischer som rullskidsmärke överhuvudtaget något att ha? Har inte sett att det skrivits så mycket om dem här.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 221 inlägg
Generellt råd. Köp inte rullskidor för dom är på ”rea”. Alla rullskidor är på rea. Så funkar dagens handel. Köp ett par swenor fiberglass
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Generellt råd. Köp inte rullskidor för dom är på ”rea”. Alla rullskidor är på rea. Så funkar dagens handel. Köp ett par swenor fiberglass

Det var inte fråga om reapriser. Jag menade passliga priser för min plånbok. Märkligt köpråd att jag ska köpa ett par klassiska när jag ställde frågan om skate.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 046 inlägg

Det var inte fråga om reapriser. Jag menade passliga priser för min plånbok. Märkligt köpråd att jag ska köpa ett par klassiska när jag ställde frågan om skate.

Men du nämnde "carbonlite" och då är det lätt att tro att du menade Swenor carbonfibre. Visste inte att det fanns Swix Carbonlite, men ser nu att de är väldigt dyra, nästan 5000 kr. Jag tror att du får betala lite för att det står Swix på skidorna och att du kan få likvärdiga för en mindre slant om du väljer ett annat märke.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 268 inlägg
Han pratade om Fischer och skate, RC7 är Fischer, carbonlite är också Fischer.
Dock är Fischer inget stort rullskidmärke, svårt få tag på reservdelar.
Trygga fabrikat blir billigare i längden
Så som Swenor.
Swenor skate är inte en dyr skida. Men visst går det hitta billigare skidor av udda fabrikat, men då dessa skidor ofta bara finns kort tid på marknaden är dom ofta dyra i längden. Men visst får det fynda bra trygga fabrikat så som Swenor, Elpex o Skigo ibland.

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Men du nämnde "carbonlite" och då är det lätt att tro att du menade Swenor carbonfibre. Visste inte att det fanns Swix Carbonlite, men ser nu att de är väldigt dyra, nästan 5000 kr. Jag tror att du får betala lite för att det står Swix på skidorna och att du kan få likvärdiga för en mindre slant om du väljer ett annat märke.

Jag har nog bara nämnt Fischer. Det är dessa det är fråga om:

RC7 Skate:

https://www.fischers...nted-736?c=2307

Carbonlite Skate:

https://www.fischers...-set-734?c=2307

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 046 inlägg

Jag har nog bara nämnt Fischer. Det är dessa det är fråga om:

RC7 Skate:

https://www.fischers...nted-736?c=2307

Carbonlite Skate:

https://www.fischers...-set-734?c=2307

Se Skåningens svar - finns inget att tillägga.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 221 inlägg
Köp ett par swenor skate eller elpex f1 då
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Tack för svaren! Vad är annars för- och nackdelarna mellan raka vs nedsänkta ramar?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 268 inlägg

Tack för svaren! Vad är annars för- och nackdelarna mellan raka vs nedsänkta ramar?

Kort skida ingen större skillnad, längre skida skida så blir en nersänkt stabilare. En lång skida som inte är nersänkt kan också ses som bra i ren teknikträning, kräver en bättre teknik.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar