Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Livets slutskede


Jonas H

Recommended Posts

Tänkte bara tipsa om ett billigt å bra imskydd för glasögonen.

Med hastigt stigande ålder försämras åtminstone min syn i okontrollerad omfattning så glasögon är ett måste när jag tränar har provat olika typer av imskydd utan att bli nöjd däremot tycker jag att Biltemas imskydd för vindrutor har varit tillfredsställande. En billig spray som troligen räcker mitt liv ut.

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Först trodde jag detta var ännu ett Corona inlägg men ack så fel jag hade. Åker alltid rullskidor med glasögon så det kan komma väl till pass.

 

Vi kanske skulle låta detta bli en tråd med tips för åldrande skidåkare, vilket vi ju alla är i någon mån.

Link to comment
Share on other sites

Mina glasögon immmar bara när jag kommer in efter ett träningspass (växthus på vintern har samma effekt :)). Det immar aldrig på träning... ett tips är att åka lite snabbare, fartvinden tar bort imman :).

 

Keps (löparkepsar är tunna) under hjälmen hjälper vid regn... ett annat tips för oss som har åldersförändringar på synen....

Link to comment
Share on other sites

Om vi nöjer oss med "skidlivets slutskede" kan det ge olika reaktioner. Man börjar tänka efter mer än en gång, om man skall investera i den och den utrustningen. "Är det lönt, jag har ju inte lång tid kvar som skidåkare" Sen kastar man en blick i vallasortimentet och konstaterar att det bör nog räcka resten av skidlivet bara med komplettering av ett par klistertuber/år. Sen kommer man till tävlingar och då kan det bli lite frustrerande och stressat över att man måste hinna åka det och det loppet, innan det är försent eller x antal vasalopp, innan backarna blivit störtlopp. Jovisst blir synen sämre och det kan ju tom bli så att man måste skaffa linser, fast det hindrar ju inte att man har glasögon för att motverka rinnande ögon. Ett tydligt tecken på att slutet börjar närma sig är när "nära-döden-upplevelse" uppträder under tävlingslopp. Börjar man ropa GAS ! (vid rinnande näsa, tryck över bröstet, andningssvårigheter) är slutet nära. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Nu blev det väl lite för negativt?

Åldern påverkar våra förutsättningar såklart men ska jag vara ärlig har jag mycket mer tid till träning vid 50+ än vid 30+.

 

Inte för att jag föredrar just träning framför barn och familjeaktiviteter men jag väljer att se det som positivt att kunna göra annat nu när det blir mer tid över i vardagen.

 

Helt enkelt vara nöjd över det som blir av istället för att sörja det jag inte hinner/klarar.

Så om utrikesresan nu ställs in (hade en Italienvandring nu i början av Maj :)) så kan jag istället njuta av tiden mellan hägg och syrén i naturen i Sverige på långpass på både rullskidor, löpning och cykel.

 

Nära-döden upplevelser har blivit färre... med stigande ålder allt bekvämare och jag tar inte i lika hårt på tävlingar längre... så för mig har det blivit lugnare och skönare.

Gubbanäsa som rinner såklart, men bara bra att staka då (kan ju droppa fritt vid bålböjning :)). Var är problemet?

Glasögon pga sämre syn men skyddar ju vid skidåkning och viftande stavar och lite mot insekter och fartvind!

 

Orientering... absolut jobbigt dock... måste stanna för att se kartan skarpt och har tyvärr inte hunnit lära mig att memorera tillräckligt mycket så det blir många stopp... fast det är ju skönt för flåset såklart :)

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med när det gäller orientering.. 

Då jag gjort en sen comeback som orienterare är dock skogsflåset också sämre så det passar bra att behöva läsa kartan ofta :)

Dessutom blir det mindre bommar nu när det går sakta än när man var ung o öste på.

 

Skidmässigt är det dock lite jobbigt att utförsbackarna känns tuffare, betydligt oroligare över att ramla nu som snart 50 än när man var 30..

Link to comment
Share on other sites

Efter 65 + inträder en fin tid för skidåkning, nämligen att kunna åka dagtid och slippa elljus eller pannlampor och därmed få mer naturupplevelse. För egen del uppskattar jag att kunna träna före middagen, då den blir en fin avslutning på genomförd träning. Åldersskavanker uppträder givetvis, men man så länge det går att träna utan alltför stora problem, är det bara att köra ända in i kaklet. Väder och snötillgång är lika för alla, men om man är dagledig kan man träna på skidanläggningar under vardagar utan att behöva trängas med andra, så det finns positiva inslag i skidlivets slutskede.

Link to comment
Share on other sites

Skidglasögon är ju ett måste som även skyddar mot vindrag och andras stavspetsar så bra tips för att förhindra imning av dem, men en sak som glasögontillverkare inte talar om är att ögonen likt resten av kroppen också behöver träning för att fungera optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Skidglasögon är ju ett måste som även skyddar mot vindrag och andras stavspetsar så bra tips för att förhindra imning av dem, men en sak som glasögontillverkare inte talar om är att ögonen likt resten av kroppen också behöver träning för att fungera optimalt.

Utveckla gärna

Link to comment
Share on other sites

Kolla in här: https://lirema.se/ogonovningar-battre-syn/

 

Jag jobbar inom IT och har haft stor hjälp av motsvarande ögon övningar. Är 45 år och har ej ännu behövt glasögon trots ständigt skärmsittande. Känner också en i 70 års åldern som skippat läsglasögonen tack vare dessa övningar.

Bortsett från skelningen var det bra övningar rakt över. När jag var i 45-årsåldern och synen på långt håll började försämras och fick glasögon +0,75. Jag läste om en rysk optiker som förordade att inte använda glasögonen hela tiden utan bara vid behov för att se på långt håll tex bilkörning. Anledningen är att genom att inte använda glasögonen tränar du ögonmusklerna och synen försämras långsammare. Jag har gjort två glasögonbyten sen dess +1,25 och senaste + 1,75. Under alla år har jag ej behövt läsglasögon och först i höstas vid 72 års ålder har jag börjat se sämre vid läsning. Det tycker jag bevisar att träning av ögonen lönar sig, vilket även en del optiker i Sverige också förordat.

Link to comment
Share on other sites

Låter intressant, men anekdotisk bevisföring ligger tyvärr inte så högt upp på evidensskalan ;)

 

Tyvärr ligger det ingen ekonomisk vinning i att utföra vetenskaplig forskning inom området, så evidens som ligger högre upp på skalan kommer knappast någonsin att finnas. Det kostar dock inget att pröva och själv se om det funkar eller inte!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr ligger det ingen ekonomisk vinning i att utföra vetenskaplig forskning inom området, så evidens som ligger högre upp på skalan kommer knappast någonsin att finnas. Det kostar dock inget att pröva och själv se om det funkar eller inte!

Men optiker har ju inget att vinna på om kunden genom ögonträning eller partiell användning av glasögon minskar behovet att byta glasögon över tid.

Link to comment
Share on other sites

Men optiker har ju inget att vinna på om kunden genom ögonträning eller partiell användning av glasögon minskar behovet att byta glasögon över tid.

 

Det var ju det jag mena. Finns inget ekonomiskt intresse i att vetenskapligt forska om ögonträning har någon positiv effekt på synen. Optiker skulle ju endast förlora på det om det skulle finnas vetenskaplig bevisföring för det.

Link to comment
Share on other sites

Finns väl andra än optiker som kan forska?

 

Ingen har påstått att inte andra än optiker kan forska, men finns det något ekonomiskt intresse för det? Sedan är det väl heller ingen lätt uppgift att hitta en grupp människor som noggrant utför övningarna under en längre tid, för det är ju inte fråga om en kvick fix.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...