Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävlingsförbud 70+


Volevodin

Recommended Posts

På friidrottens veteransida står att läsa att då idrotten startas upp den 14 juni 2020 på vissa villkor och reserestriktionerna lättas, blir det förbud för 70+ att tävla. Jag kunde inte hitta något på RF,s hemsida som styrker det, om det gäller alla idrotter eller bara specifika. Skulle förbudet stå kvar över sommaren måste 70+ klasserna strykas i veteran-SM i Lidköping den 9 augusti 2020. Enl. info från arrangören kommer de att bestämma sig 5-6 veckor före, om tävlingen kommer att arrangeras, vilket skulle innebära att besked ges omkring 1 juli 2020.

Link to comment
Share on other sites

Lite tudelad känsla inför eventuell tävlingsstart.

I en tävling frustas och spottas det en hel del så som smittorisk borde det vara uppenbart att varje klunga är långt ifrån social distanseringsrekommendation?

 

Jag såg att tex Ölands marathon skulle gå av stapeln men i så fall med startgrupper om mindre än 50 personer.

Detta pga små publikgrupper som lätt kan hålla rekommenderat avstånd.

Lite frestad men vill nog inte ta risken, som sagt det uppfyller väl knappast 2 metersregeln för de tävlande.

 

När det kommer till rullskidslopp?

Visst är man lite längre ifrån varandra än i löplopp men fortfarande värt att tänka efter.

 

Jag är tävlingssugen men vet ej om jag vill ta risken?

Link to comment
Share on other sites

Fast med en separerad tävling med individuell start, där de bästa startar först borde det vara en liten risk på en 16 km-bana som i veteran-SM. Sen kan man byta om i bilen för att inte trängas i ett omklädningsrum och använda en "covidpall" vid prisutdelningen.

Link to comment
Share on other sites

På friidrottens veteransida står att läsa att då idrotten startas upp den 14 juni 2020 på vissa villkor och reserestriktionerna lättas, blir det förbud för 70+ att tävla. Jag kunde inte hitta något på RF,s hemsida som styrker det, om det gäller alla idrotter eller bara specifika. Skulle förbudet stå kvar över sommaren måste 70+ klasserna strykas i veteran-SM i Lidköping den 9 augusti 2020. Enl. info från arrangören kommer de att bestämma sig 5-6 veckor före, om tävlingen kommer att arrangeras, vilket skulle innebära att besked ges omkring 1 juli 2020.

Med tanke på de rekommendationer som finns nu från Folkhälsomyndigheten för 70+ så vore det ju märkligt om man plötsligt skulle inbjuda till tävlingar för den åldersgruppen.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på de rekommendationer som finns nu från Folkhälsomyndigheten för 70+ så vore det ju märkligt om man plötsligt skulle inbjuda till tävlingar för den åldersgruppen.

Men varför kvarstår inte resebegränsningen för 70+ på tåg, buss o flyg, där det är omöjligt att hålla social distansering ?

Link to comment
Share on other sites

Men varför kvarstår inte resebegränsningen för 70+ på tåg, buss o flyg, där det är omöjligt att hålla social distansering ?

 

Det där har du nog tolkat fel. Riskgrupper ska ju fortfarande undvika sociala sammanhang. Det enda som ändrats är att man inte måste hålla sig 1-2 timmar hemifrån när man reser längre (som mest var för att inte belasta andra län än sitt hemlän om man blev sjuk). Sen betyder ju inte "resa" att det är grönt ljus för fullproppad kollektivtrafik. Resa går att göra med egen bil (om man har) tex om man tillhör en riskgrupp.

Link to comment
Share on other sites

Nu såg jag att ytterligare ett mästerskap var inlagt i kalender, det som går i Skövde andra helgen  i september och där låg 70+ klasserna kvar. Man har väl helt enkelt valt att avvakta och se hur coronapandemin utvecklar sig framåt hösten och om tävlingsförbudet kvarstår, när tävlingen börjar närma sig, det är iaf drygt en månad efter Lidköping.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...