Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slitna hjul!


Sputnik

Recommended Posts

Hej på Er!

Kanske någon som kikar in på forumet här iaf trots att dom flesta verkar tagit sommar ledigt från datorn:)!

Min fråga: Bakhjulen på mina rullisar är grymt slitna så åkytan har blivit betydligt mindre. Det borde väl påverka trögheten va? Är det i gummi blandningen eller i lagren som trögheten sitter?

 

Trevlig sommar å kör så det ryker:)!

Link to comment
Share on other sites

Det är utan tvekan gummiblandningen som gör trögheten.

När det t.ex. gäller Swenor så är det exakt samma lager på tröga, normal, tävlingshjul. Där är det bara gummiblandningen som skiljer.

Sen kan man ju självklart påverka trägheten genom att ha mer eller mindre lättrullade lager såklart.

 

Men du säger att dina hjul är slitan. Min erfarenhet av slita hjul är att dom ofta går fortare än nya hjul.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är precis så jag upplever det, att det går mycket snabbare nu. Och då är bakhjulen rätt slitna. Liten annläggningsyta, och då borde det ju gå lättare?!

Det är nog inte anliggningsytan så mycket som tjockleken. Rullmotståndet beror ju till stor del på elastisk deformation av gummit vid kontakten med asfalten. Ju mindre (tunnare) gummiskikt, desto mindre volym deformeras.

Link to comment
Share on other sites

Så här gjorde jag: När mina hjul blev snedslitna slipade jag rom runda o fina! Ta loss hjulen, fast dom på en lång M6 bult i en batteriborrmaskin. Sen slipade jag mot en slip maskin samtidigt som man kör med borrmaskinen (rotera motsatt håll från smärjeln)

 

Behövde inte slipa mycket innan dom blev runda, uppskattat att jag kan göra detta 3-4 ggr till innan det är dax att byta hjul.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...