Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skaterullskidor (åker för snabbt?)


andnel

Recommended Posts

Hej!
 

Jag har precis köpt ett par Swenor skate Alu-rullisar. Väldigt roligt! MEN, jag tycker att det går för fort och att jag under 80% av träningstiden kör på fyrans växel (en stakning per två skär).

 

Därför köpte jag 2 st NOWI-hjul med tröghet 3 som ersatte varsitt bakhjul på skidorna.(SWENOR 2or fram och NOWI 3or bak). Detta resulterade dock i att de var svåra att åka med då NOWI-hjulen var mjukare och gjorde att skidorna tenderade att vika sig "inåt" vid varje skär eftersom Swenor-hjulet där framme är fastare.

 

Min fråga är egentligen: Tror ni att problemet löser sig om jag sätter NOWI 3or runtom skidorna? Eller har ni andra tips?

 

Swenor-hjulen är ju så vansinnigt dyra och det är ju svårt att veta hur mycket trögare det faktiskt blir med Swenor 3or.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Jag kör på Marwe och på 6or, vilket väl är normalrull. Tillskillnad från klassiskt blir trögt tråkigt och försämrar tekniken på skejt. Jag kan gå på treans växel rätt mycket. Att en nybörjare på skejt tycker normalrull gåt för fort låter konstigt, men jag har aldrig kört på annat än mina. Du åker inte för stressigt och låter vikten ligga kvar mitt under dig?
Link to comment
Share on other sites

Jag kör på Marwe och på 6or, vilket väl är normalrull. Tillskillnad från klassiskt blir trögt tråkigt och försämrar tekniken på skejt. Jag kan gå på treans växel rätt mycket. Att en nybörjare på skejt tycker normalrull gåt för fort låter konstigt, men jag har aldrig kört på annat än mina. Du åker inte för stressigt och låter vikten ligga kvar mitt under dig?

 

Det är möjligen (troligen ;) ) en teknikfråga. Jag är dock sen innan en relativt stark klassisk motionärsåkare och tränar mycket i övrigt. 

 

Hur menar du med att jag låter vikten ligga kvar under mig?

Kör du 3:ans växel även på platt mark och tar du i så fall ut skären eller har du väldigt hög stakfrekvens?

 

Link to comment
Share on other sites

Det är möjligen (troligen ;) ) en teknikfråga. Jag är dock sen innan en relativt stark klassisk motionärsåkare och tränar mycket i övrigt. 

 

Hur menar du med att jag låter vikten ligga kvar under mig?

Kör du 3:ans växel även på platt mark och tar du i så fall ut skären eller har du väldigt hög stakfrekvens?

 

Det är ännu viktigare på skejt än klassiskt att du flyttar vikten ordentligt. (Eller åtminstonde lika viktigt)En övning är att glida extra länge på en skida. Frekvensen ska vara låg för att få till tekniken. Det är vanligt att se att nybörjare har vikten kvar rakt under och bara lyfter på benen. Ta ut skäret långt och ta det lugnt, det funkar även på platten.
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för Swenorhjul - race eller gummi. Jag tror inte man kan växla med olika hårdhet på hjulen fram och bak på skejtrullskidor som man gör på klassiska rullskidor. Sätt tillbaka Swenorhjulen och med lite träning kommer du nog in i tekniken vad det lider.

 

Jag antar att det inte är racevarianten eftersom de är gjorda av gummi och det står endast "Swenor 2" på. 

 

Jag får väl hoppas det är en teknikfråga. Men det känns konstigt då jag snittar ca 3:30-3:40 min/km på passen...

Link to comment
Share on other sites

Testade imorse ang fart och växel, inga problem att mata på med 3an på platten i 3-3:10 fart. Jag åker mest på 3an och går över på 4an när jag blir för trött, snarare än att det går för fort. Det är kul med skejt, finns mkt att slipa på hela tiden, timing mellan stav och bentag, få ut vikten och åka stort
Link to comment
Share on other sites

Ja herregud, mycket ska man läsa innan skateöronen ramlar av.

 

Det går utmärkt åka med olika tröghet bak och fram.

 

Alltid när det gäller rullskidor. Hjulen är allt. Köp swenor, elpex, marwe.

 

Och skate ska åkas på trögare än normalrull. Man hamnar alldeles för mkt på 4-ans växel annars. Plus farten blir så hög att det är en fara för sig själv och andra.

Link to comment
Share on other sites

Utan att vara skateåkare så kan jag inte låta bli att tycka att 3:00 min/km inte låter fort?

Det är en hastighet man uppnår på snabba löpintervaller och 3:10 kan jag hålla i klassiskt relativt långt och tycker inte det går fort.

Låter lite som ovana och lite teknik?

Link to comment
Share on other sites

Utan att vara skateåkare så kan jag inte låta bli att tycka att 3:00 min/km inte låter fort?

Det är en hastighet man uppnår på snabba löpintervaller och 3:10 kan jag hålla i klassiskt relativt långt och tycker inte det går fort.

Låter lite som ovana och lite teknik?

Ha ha härligt, , med 3:10 tempo kommer du en bra bit under 5 h på VL, kanske inte nybörjarfart direkt:) min poäng var att det går utmärkt att köra rätt hög hastighet på 3an,
Link to comment
Share on other sites

Ha ha härligt, , med 3:10 tempo kommer du en bra bit under 5 h på VL, kanske inte nybörjarfart direkt:) min poäng var att det går utmärkt att köra rätt hög hastighet på 3an,

Relativt långt innebär tyvärr inte varken 90 km eller att jag kan köra startbacken i fri fart... så kanske under 6 timmar i nuvarande form (bättre än någonsin tidigare, coronaisoleringen gör underverk på träningen).

Dessutom är normalrull på rullskidor betydligt lättare än normalglid i VL.

 

Jag menade bara att 20 km/h bör man behärska i både klassiskt och skate om man har någorlunda teknik (3:00 min/km).

Det är ingen rekordfart på skate eller klassiska rullskidor om vi pratar normalrullande hjul. Låt gå att det är en OK fart ;).

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan svarat att det går alldeles utmärkt att blanda hårdhet på hjul. Eller måste facit komma från skåningen?

 

Ha ha, du behöver kanske förtjäna Skåningens rykte innan du har fått vårt förtroende:)

 

 

Skulle gärna följa med på ett pass där nån åker 3:00 fart på cykelbanorna häromkring. Eller åker alla på landsvägar i Norrlands inland?

 

Jag kör på cykelbanorna i Täby, inte jättemycket folk, inga problem att ligga i 3 tempo för de som klarar det en längre stund, det gör inte jag på Marwe 6or

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan svarat att det går alldeles utmärkt att blanda hårdhet på hjul. Eller måste facit komma från skåningen?

 

 

Skulle gärna följa med på ett pass där nån åker 3:00 fart på cykelbanorna häromkring. Eller åker alla på landsvägar i Norrlands inland?

Åker inte du på Elpex F1 Pro med urethanhjul - de snabbaste tvåorna ?

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan ha olika hjul fram och bak även på skate, är väl jättevanligt. Vet många som har Marwe som har 0:or och 6:or. Blir lagom motstånd då. Eller Swenor/Elpex 2/3 osv

Sen hur man sätter dom fram eller bak, får man väl testa vad som är bäst för just sig själv. Har lite med teknik att göra.

Det har ju redan skogsvakt svarat på.

Jag svarade inte när frågan kom upp första gången för jag tyckte det var så självklart att man kan blanda hjul fram eller bak.

 

Men frågan var ju från början hjul av olika fabrikat. Och alla fabrikat är inte bra på viss typ av asfalt bara, så är det. Bara testa på. Hjul är ju ändå förbrukningsvara

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan svarat att det går alldeles utmärkt att blanda hårdhet på hjul. Eller måste facit komma från skåningen?

 

 

Skulle gärna följa med på ett pass där nån åker 3:00 fart på cykelbanorna häromkring. Eller åker alla på landsvägar i Norrlands inland?

 

Åker du som motionär i 3 min tempo på landsvägar i Norrlands inland gör du det bra!

Undantaget kanske är den nyasfalterade cykelbanan vid Svenstavik men innan dess var det väl 15 år sedan det skedde något vägunderhåll norr om Dalälven .... :)

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan ha olika hjul fram och bak även på skate, är väl jättevanligt. Vet många som har Marwe som har 0:or och 6:or. Blir lagom motstånd då. Eller Swenor/Elpex 2/3 osv

Sen hur man sätter dom fram eller bak, får man väl testa vad som är bäst för just sig själv. Har lite med teknik att göra.

Det har ju redan skogsvakt svarat på.

Jag svarade inte när frågan kom upp första gången för jag tyckte det var så självklart att man kan blanda hjul fram eller bak.

 

Men frågan var ju från början hjul av olika fabrikat. Och alla fabrikat är inte bra på viss typ av asfalt bara, så är det. Bara testa på. Hjul är ju ändå förbrukningsvara

Tack för infon, jag ställde frågan för dem som inte "är inne i branchen", så att de inte behöver tveka. :)

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan ha olika hjul fram och bak även på skate, är väl jättevanligt. Vet många som har Marwe som har 0:or och 6:or. Blir lagom motstånd då. Eller Swenor/Elpex 2/3 osv

Sen hur man sätter dom fram eller bak, får man väl testa vad som är bäst för just sig själv. Har lite med teknik att göra.

Det har ju redan skogsvakt svarat på.

Jag svarade inte när frågan kom upp första gången för jag tyckte det var så självklart att man kan blanda hjul fram eller bak.

 

Men frågan var ju från början hjul av olika fabrikat. Och alla fabrikat är inte bra på viss typ av asfalt bara, så är det. Bara testa på. Hjul är ju ändå förbrukningsvara

En av huvudfrågan var ju även om hjulen var för snabba. Jag kör på Marwe 6or och du säger att det är vanligt med 6+0or vilket alltså är snabbare än ”normalhjul”, eller är Marwes standardhjul att betrakta som långsamma?
Link to comment
Share on other sites

En av huvudfrågan var ju även om hjulen var för snabba. Jag kör på Marwe 6or och du säger att det är vanligt med 6+0or vilket alltså är snabbare än ”normalhjul”, eller är Marwes standardhjul att betrakta som långsamma?

Marwes standardhjul 6:or är tröga och långsammare än dom flesta andra standardhjulen.

Lagom för vissa för trögt för många andra.

Att åka med för tröga skatehjul gör ofta att man får syra före puls.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...