Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Grate drmmer om nya pallplatser

Rovaniemi tar ver Pites arrangemang av Skandinaviska cupen

Motionsloppsplattformen Race.se satsar globalt och byter namn

Lager 157 Ski Team r starkare n i fjol

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

När byter ni hjul på rullskidor?


  • Vänligen logga in för att kunna svara
3 svar till detta ämne

#1
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 119 inlägg

Som frågan lyder...

Hur slitna hjul accepterar ni innan ni byter?

Vad tänker ni mest på? Stumheten elller hur smala de blivit eller rentutav att de är nedslitna till fälgen?

 

När det gäller löparskor så känner jag i första hand hur mycket respons det finns i skorna, stumma skor byter jag. Om sulan är utsliten byter jag men normalt sett håller sulorna på mina skor i minst 150 mil och ett par år och där upplever jag dem stumma inna sulan är slut.

Så 120-150 mil brukar vara min gräns på skor.

 

När det gäller rullskidshjul (klassiska) så håller de relativt länge för mig men de blir ju smalare och smalare... att jämföra med sulan slits på skor?

Mina gamla tvåor (Swenor) upplevde jag som stumma och trögrullande i klass med nya treor dessutom ganska smalslitna (värst bak?). Jag körde ca 400 mil på dem innan jag tyckte att de var för stumma = tröga.

 

Mina nuvarande treor (rullar för lätt fortfarande) börjar bli smala trots ren stakning och max 2 mil diagonal sammanlagt och har rullat ca 260 mil totalt sett.

 

Kanske olika livslängd på olika format men är 300 mil på Swenor hjul rimligt?

Eller 400? 500?

 

 

 

 



#2
Pask

Pask

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 384 inlägg

Smalare och smalare? Mina hjul behåller sin bredd, däremot blir diametern mindre och mindre när de slits. Mina bakhjul är nog nerslitna ungefär halvvägs till fälgen vid det här laget.

 

För min del blir det nog markfrigången som avgör. När jag fastnar på underredet på varenda liten bula i asfalten byter jag till nya hjul.



#3
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 119 inlägg

haha, jo det skrapar allt oftare i den ojämna asfalten :)

Har faktiskt inte tänkt på att det kan bero på slitna hjul, tänkte mer att det var trötta stommar...

Jag gick faktiskt och mätte direkt, nya tvåor och gamla treor... treorna har minskat med ca 4 mm från 69 till 65 mm på största diametern, treorna har ca 56 mm i ytterkant (14 mm nedslitet) och bredden på den större diametern är nu ca 25 mm mot 43 mm bredd på hjulen vid fälgen.

 

Med smalare menar jag att diametern minskar mer i kanterna av hjulet (uppifrån sett) och om de normalt sett är 43 mm så är de nu kanske 25 mm breda i anliggningsytan. Ger att de är rätt så instabila, mer på bakhjulen än framhjulen.

I gamla trådar finns en del bilder på rätt så utslitna hjul och då mest att de slits i kanterna än att maximala diametern minskat så mycket.

 

Måtten är ungefärliga, hade ett gammalt skjutmått liggande (i plast)... kanske inte helt exakt.



#4
utter

utter

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 154 inlägg

Har inte fullständig koll på antalet mil. Men 300 mil skulle jag också uppskatta är gränsen. Men mina problem är främst snedslitning från körning på landsvägar. Försöker kompensera med att vända hjulen men blir det för mycket så drar hjulen för snett för mig.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar