Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Team Ramudden tror p segrar men viktigast r att ha kul

Podcast med Tommy Hglund

Lngdlandslaget redo fr sommarens tredje lger tillsammans

sarna Ski Marathon blir ett Visma Ski Classics Challengers event

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

FIS tävlingsregler för valla och utrustning

• Vänligen logga in för att kunna svara
29 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 100 inlägg

Denna tråden är för rolig. Är det verkligen så att ni tror att det kommer fluortestas skidor inför Orsa Grönklitt skidmaraton? Eller Musse pigg Cup i Grängesberg? Sluta noja. Bara köra vidare med samma borstar och vallor med för den delen. Skulle vilja veta hur ofta det INTE är ens skidförmåga som avgör resultaten på en tävling för kretiopleti. Pölder snackar ren slut om 40 min på ett vasalopp

Denna tråden är för rolig. Är det verkligen så att ni tror att det kommer fluortestas skidor inför Orsa Grönklitt skidmaraton? Eller Musse pigg Cup i Grängesberg? Sluta noja. Bara köra vidare med samma borstar och vallor med för den delen. Skulle vilja veta hur ofta det INTE är ens skidförmåga som avgör resultaten på en tävling för kretiopleti. Pölder snackar ren skit om Att fluor gör 40 min på ett vasalopp. Javisst, möjligen i ett specifikt före ett visst år. Man får väl i nuläget gå till sitt eget samvete om man vill åka med fuskskidor eller ej.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 232 inlägg

Denna tråden är för rolig. Är det verkligen så att ni tror att det kommer fluortestas skidor inför Orsa Grönklitt skidmaraton? Eller Musse pigg Cup i Grängesberg? Sluta noja. Bara köra vidare med samma borstar och vallor med för den delen. Skulle vilja veta hur ofta det INTE är ens skidförmåga som avgör resultaten på en tävling för kretiopleti. Pölder snackar ren slut om 40 min på ett vasalopp

Exakt! Dessutom finns det regler är det ju bara att följa. Det är precis som med stavarna

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 089 inlägg

Jo har ni märkt att det glider sämre efter ett tag?

Att stavarna slinter mer i slutet av ett rullskidspass?

I år har något konstigt hänt!!! Mina stavar slinter mindre, jag hade hyfsat glid in i mål på VL (inte fler glidtester detta år)!

Har jag bättre stål i stavspetsar? Extra superduperfluor på skidorna?

Nix men några fler träningstimmar än vanligt... jag bävar inför slutsatsen :( 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 446 inlägg

Jo har ni märkt att det glider sämre efter ett tag?
Att stavarna slinter mer i slutet av ett rullskidspass?

I år har något konstigt hänt!!! Mina stavar slinter mindre, jag hade hyfsat glid in i mål på VL (inte fler glidtester detta år)!
Har jag bättre stål i stavspetsar? Extra superduperfluor på skidorna?
Nix men några fler träningstimmar än vanligt... jag bävar inför slutsatsen :(

Ojojoj det här kan bli billigt låter det som..

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 089 inlägg

Nej Oxberg... där finns det nog ett missförstånd... träningstimmar är det dyraste jag har att lägga in i mitt skidande :)

enkelt och effektivt men dyrt... om nu tid är pengar ;)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 918 inlägg

Exakt! Dessutom finns det regler är det ju bara att följa. Det är precis som med stavarna

Så enkelt är det inte. Det har gått för snabbt och i fel ordning. Hur många testpistoler finns tillverkade och vilka kommer att få tillgång till dem och är kalibreringen klar så att de mäter rätt. Hur skall vi som åkare veta om skidorna är godkända, om det inte finns tillgång till mätutrustning och vi vet vad som kan påverka mätresultatet eller hur vi skall floursanera skidorna. Jag anser att man måste ha alla bitarna på plats, innan förbudet träder i kraft.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 232 inlägg
Förbundet uppdaterar hemsidan en gång i veckan med den info som finns tillgänglig.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 230 inlägg

Så enkelt är det inte. Det har gått för snabbt och i fel ordning. Hur många testpistoler finns tillverkade och vilka kommer att få tillgång till dem och är kalibreringen klar så att de mäter rätt. Hur skall vi som åkare veta om skidorna är godkända, om det inte finns tillgång till mätutrustning och vi vet vad som kan påverka mätresultatet eller hur vi skall floursanera skidorna. Jag anser att man måste ha alla bitarna på plats, innan förbudet träder i kraft.

Om du följer de instruktioner som tas fram för fluorborttagning så kan du förmidligen vara lugn.

Men sen, vad är det värsta som kan hända om du råkar ha fluorrester under skidorna? Du blir diskad från H70 (om det ens anordnas tävlingar för 70+ i vinter, om din fot fungerar och om det finns snö) på Nybros elljustävling typ... Världen kommer inte att gå under då heller.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 232 inlägg
Det kommer antagligen bli som med doping. Några blir kontrollerade och för en motionär är det nog ganska liten risk att åka fast.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 918 inlägg

Om du följer de instruktioner som tas fram för fluorborttagning så kan du förmidligen vara lugn.

Men sen, vad är det värsta som kan hända om du råkar ha fluorrester under skidorna? Du blir diskad från H70 (om det ens anordnas tävlingar för 70+ i vinter, om din fot fungerar och om det finns snö) på Nybros elljustävling typ... Världen kommer inte att gå under då heller.

Jag tänker inte på mig själv i första hand utan skidsporten i stort. Först corona och sen ett förhastat beslut om flourförbud innan man har alla bitar på plats. Flera frågetecken behöver rätas ut.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar