Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Lngdlandslaget redo fr sommarens tredje lger tillsammans

sarna Ski Marathon blir ett Visma Ski Classics Challengers event

Fluorfria vallor Vauhti

Visma Ski Classics Challenger p Grnland

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Flourförbud, hur tänker handlare och köpare?

• Vänligen logga in för att kunna svara
63 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 445 inlägg
När man behöver andningsmask och diverse skyddsutrustning för att förbered sig för tävling, då är någonting galet. Jag tror det blir som med rökförbudet på krogen. I efterhand fattar man inte hur det kunde vara tillåtet.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 152 inlägg

När man behöver andningsmask och diverse skyddsutrustning för att förbered sig för tävling, då är någonting galet. Jag tror det blir som med rökförbudet på krogen. I efterhand fattar man inte hur det kunde vara tillåtet.

Håller med!
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Varför vill du fuska? Lämna de förbjudna vallorna till återvinning och köp en stålsickel istället. Bättre för plånbok, miljö och hälsa

Håller inte med att det är att fuska att gnida på paraffin med flour i på träning, det är ju på tävling det inte är tillåtet. Det är ung som att dricka alkohol hemma, det är först när jag sätter mig bakom ratten och kör bil som jag "fuskar". Förresten går det "återvinna" flourvallor och blir de flourfria efter återvinningen ?

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 537 inlägg

Håller inte med att det är att fuska att gnida på paraffin med flour i på träning, det är ju på tävling det inte är tillåtet. Det är ung som att dricka alkohol hemma, det är först när jag sätter mig bakom ratten och kör bil som jag "fuskar". Förresten går det "återvinna" flourvallor och blir de flourfria efter återvinningen ?

Du skrev ju att du kommer att fortsätta valla som tidigare och tänker ha ett par(utan flour) som back up om ditt 1:a val av skidor inte blir godkända innan start...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Fast då kommer ju alla att chansa att ingen kontrollerar elternativt lyckas smyga under radarn. Det är väl inte meningen med förbudet! Om det blir så, var går gränsen - hur många par får man testa innan man blir diskad?

Ja, men då måste alla ha tillgång till testutrustning hemma för kontroll att skidorna är flourfria och vem har råd att skaffa denna utrustning, den lär väl kosta en rejäl slant. Nej, jag vidhåller att förutsatt att alla måste testa sina skidor före start att man bör kunna få en andra chans åtminstone denna första skidsäsong. Det tar tid att få allt flourfritt inte bara skidor utan även prepareringsutrustning som klossar, borstar m m.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 537 inlägg

Med samma resonemang så borde ju alla ha en andra chans även när det gäller doping.

"Jag vet att det är förbjudet men jag har ingen testutrustning hemma så jag kan ju inte vet om dessa piller ger utslag på ett dopingtest..."

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 658 inlägg

Tidigare har det ju varit en "sanning" att toppvallorna måste vara dyra för att väldigt högfluorerade varianter skulle vara dyra att ta fram.

Jag är lite nyfiken på hur tillverkare och säljledet ska motivera svindyra tävlingsvallor nu när de inte ska innehålla fluor (eller nån annan halogenioid antar jag). 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 089 inlägg

Men nu är det ännu lite knepigare iom att man pratar om att det kan ge utslag från skidbag (jag ska nog byta hur som helst), borstar, sicklar, vallaställ, vallaförkläde etc. En del lätt att rengöra som vallajärn och sicklar men allt av textil och bortsar blir knepigare.

Fästvallan kommer ju också att behöva uppdateras, minst 50% av mina fästvallor innehåller fluor... Rode here I come :)

Så det där med en extra chans kan jag nästan hålla med om men samtidigt får man väl bita i det sura äpplet om de kommer med sin pistol (låter som Hobbex när jag var ung, lite som glasögon som kunde se genom kläder) så får jag väl acceptera utslaget oavsett hur jag vallat.

För fluorvallorna kommer hädanefter enbart att användas på träningsskidor, litet problem bara med borsthantering mellan tävlingsskidor och träningsskidor. Kanske äntligen en investering i rotorborste?

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 232 inlägg
Men att träna med fluor när det är förbjudet på tävling tycker jag låter dumt. Själv glidvallar jag aldrig för träning. Det är nog bara att inse att det är bäst att åka till återvinningen med allt flour i. Jag tänker sluta med glidvalla och helt gå över till stålsickling #skidproppaganda

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 230 inlägg

Tidigare har det ju varit en "sanning" att toppvallorna måste vara dyra för att väldigt högfluorerade varianter skulle vara dyra att ta fram.

Jag är lite nyfiken på hur tillverkare och säljledet ska motivera svindyra tävlingsvallor nu när de inte ska innehålla fluor (eller nån annan halogenioid antar jag). 

1. Forskningskostnader

2. "Fluor free"

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 658 inlägg

1. Forskningskostnader

2. "Fluor free"

Jo, blir förstås dyrt för dem att flour-sanera hela sin produktions- och logistik-kedja, den kostnaden måste ju nån ta ...

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 658 inlägg

Om man kan rengöra belaget genom en ordentlig stålsickling (känns rimligt i min tanke), vore ju det avsevärt mycket miljövänligare än en massa vallaväck, valla och värme. Jag har just skrivit o frågat om man testat detta - se fram emot deras svar!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Om man kan rengöra belaget genom en ordentlig stålsickling (känns rimligt i min tanke), vore ju det avsevärt mycket miljövänligare än en massa vallaväck, valla och värme. Jag har just skrivit o frågat om man testat detta - se fram emot deras svar!

Att man förbjuder flour är inte en miljöfråga utan en hälsofråga !

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 658 inlägg

Javisst. Men vilken metod man väljer för rengöring kan ju vara både en miljöfråga och en hälsofråga.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 232 inlägg

det är både och?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Nyckeln till att få bort flouret är "återvinning" som du skriver Per Gu. Men om det skall lyckas måste ersättning utgå/g, när man lämnar in sina vallor och det skulle gälla både sportbutiker och privatpersoner. Lite synd är det om sportbutiker, som köpt in flourvallor i god tro och genom det här beslutet kan det tom slå undan benen för en del aktörer. Ersättning för inlösen av flourvallor kombinerat med försäljningsförbud skulle effektivt sanera flourmarknaden.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 537 inlägg

Tror snarare du ska vara glad att du inte behöver betala för inlämning till återvinning. Varför ska det utgå ersättning?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Tror snarare du ska vara glad att du inte behöver betala för inlämning till återvinning. Varför ska det utgå ersättning?

Helt enkelt om man vill få bort flouret, vem tror du betalar för att lämna in fullt användbara produkter, då lär det inte bli mycket inlämnat. (jfr när man tog bort skrotbilspremien)

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 537 inlägg

Helt enkelt om man vill få bort flouret, vem tror du betalar för att lämna in fullt användbara produkter, då lär det inte bli mycket inlämnat. (jfr när man tog bort skrotbilspremien)

Fast fullt användbara, ja, men  de är ju förbjudet att tävla med den typen av valla. Ser inte riktigt liknelsen, du får ju om du vill ha kvar all valla i förrådet

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 232 inlägg
Giftiga och förbjudna knappast användbara. Alla är glada att bli av med skiten.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar