Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Lngdlandslaget redo fr sommarens tredje lger tillsammans

sarna Ski Marathon blir ett Visma Ski Classics Challengers event

Fluorfria vallor Vauhti

Visma Ski Classics Challenger p Grnland

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Flourförbud, hur tänker handlare och köpare?

• Vänligen logga in för att kunna svara
63 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Giftiga och förbjudna knappast användbara. Alla är glada att bli av med skiten.

Jamen, då skall alla lösningsmedel inom vallaindustrin bort också, minst lika farliga att inandas.

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 463 inlägg

Tyvärr så tror jag man är helt ute och cyklar i detta beslut d.v.s. att jaga fluor som den stora hälsoboven. Det är partiklarna som bildas när man borstar som man borde vara orolig för. Små dammpartiklar som direkt går ner i lungorna och påverkar lungblåsorna. Finns ett antal medicinska studier som påvisar att det är partikeln inte dess unika sammansättning som kan göra att man blir sjuk. Hur många använder andningsmask då ni borstar? Vi kommer förtsätta att andas ner dessa pertiklar fastän vi övergår till fluorfria parafin. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Tyvärr så tror jag man är helt ute och cyklar i detta beslut d.v.s. att jaga fluor som den stora hälsoboven. Det är partiklarna som bildas när man borstar som man borde vara orolig för. Små dammpartiklar som direkt går ner i lungorna och påverkar lungblåsorna. Finns ett antal medicinska studier som påvisar att det är partikeln inte dess unika sammansättning som kan göra att man blir sjuk. Hur många använder andningsmask då ni borstar? Vi kommer förtsätta att andas ner dessa pertiklar fastän vi övergår till fluorfria parafin. 

Jag är inne på samma tankegångar,men som astmatiker har jag endast haft problem med ångan från uppvärmt pulver samt sprayer och fluider. Pulver har jag använt max 2 ggr/år. Normal glidvallning för mig är gnida på hf-kloss, gnida ut och sen dra några tag med tagelborsten, klart, inga besvär alls. Astma-allergier är en bra indikator på vad som skadligt för hälsan.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Jag tycker det är många osäkra faktorer, om vad som gäller i vinter. Frågan är vilken nivå som man kommer att ligga och vad som kommer att ge utslag.

Jag har inget flourklister, bara två fästburkar med flour, men 6 HF-klossar, 6 LF-bitar, 2 Zeraburkar. Det troliga är att jag väljer ut två klassiska och ett par skejtskidor att använda som flourfria och kör vidare med mina övriga 15 par som vanligt.

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 677 inlägg

Vore rimligt med en längre övergångsperiod för oss amatörer. Proffsåkarna med sina stall och sponsorer kan ju ställa om och köpa nya produkter direkt, medan det är lite magstarkt att amatörer som investerat tusentals kronor i flourpulver för några enstaka tävlingar per år (Vasaloppet mm) förväntas kasta varenda vallaprodukt med flour i. Orimligt.

Man kan jämföra med hur det fungerar i golfen: där har restriktioner i utformningen av klubbor tillämpats för proffsen inom 1-2 år medan amatörer tillåts fortsätta använda utrustningen i flera år för att ge en rimlig chans till anpassning och med respekt för de pengar som lagts ut på produkterna.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 537 inlägg

Nu är tydligen tester av "pistolen" framflyttat till icke angivet datum i oktober...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Vore rimligt med en längre övergångsperiod för oss amatörer. Proffsåkarna med sina stall och sponsorer kan ju ställa om och köpa nya produkter direkt, medan det är lite magstarkt att amatörer som investerat tusentals kronor i flourpulver för några enstaka tävlingar per år (Vasaloppet mm) förväntas kasta varenda vallaprodukt med flour i. Orimligt.

Man kan jämföra med hur det fungerar i golfen: där har restriktioner i utformningen av klubbor tillämpats för proffsen inom 1-2 år medan amatörer tillåts fortsätta använda utrustningen i flera år för att ge en rimlig chans till anpassning och med respekt för de pengar som lagts ut på produkterna.

Instämmer. Ett säljförbud för flourprodukter kanske är en väg att gå eller skulle det drabba sporthandlare för hårt. Nu rear man ut flourvallor till halva priset och det känns inte bra under rådande omständigheter.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 120 inlägg

Instämmer. Ett säljförbud för flourprodukter kanske är en väg att gå eller skulle det drabba sporthandlare för hårt. Nu rear man ut flourvallor till halva priset och det känns inte bra under rådande omständigheter.

Instämmer att det är bättre med säljförbud. Sen är det av intresse om flour pistolen ger utslag på flour eller om det blir som polisens alkotestare med en siffra som max gräns. För vad händer om jag har flour fritt och det fastnar flour fästvalla från någon annans skidor på mina under loppet, blir jag straffad för att andra fuskar då?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 100 inlägg

Nu är tydligen tester av "pistolen" framflyttat till icke angivet datum i oktober...

Oj det kunde man ju aldrig tro...
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Instämmer att det är bättre med säljförbud. Sen är det av intresse om flour pistolen ger utslag på flour eller om det blir som polisens alkotestare med en siffra som max gräns. För vad händer om jag har flour fritt och det fastnar flour fästvalla från någon annans skidor på mina under loppet, blir jag straffad för att andra fuskar då?

Testerna bör väl göras före loppet, men jag har också funderat på om man har ett par godkända skidor och sen åker i spår med flourvallade skidor, blir det då "smittade" ? Därför får man hoppas att gränsvärdet är så satta att man inte fäller någon för principen utan för värden som ger fördel i glidet.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 537 inlägg

Ett bra hot till någon som hela tiden ligger å kör upp på ens bakändor på skidorna är väl att säga att "Jag har smetat på högflour ovanpå skidorna" :-) 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 089 inlägg

Oj det kunde man ju aldrig tro...

Låter ju nästan otroligt? 

Ingen tvivlade väl?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Läste i norsk media att en idé var att använda hundar att spåra upp flour hos skidåkare - en dålig norgehistoria ?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 445 inlägg
Knack knack!
Vem där?
Tanten!
Vilken tant?
Flourtanten!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Knack knack!
Vem där?
Tanten!
Vilken tant?
Flourtanten!

:)  Nytt jobb !

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 635 inlägg

Ett bra hot till någon som hela tiden ligger å kör upp på ens bakändor på skidorna är väl att säga att "Jag har smetat på högflour ovanpå skidorna" :-) 

Ha ha! Suveränt

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 99 inlägg
Första handlaren som kommer över en "fluorpistol" kommer att erbjuda "fluorsanering" för bara från 1499kr. Mer om du vill ha en pro eller elitstruktur förstås...

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 100 inlägg
Starts nya line innehåller keramiska ämnen. Låt mig gissa att det blir fluorfria vallor till priset av högfluor nu? Jag undrar om inte hela glidvallabranschen bara är en stor bluff
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 424 inlägg

Starts nya line innehåller keramiska ämnen. Låt mig gissa att det blir fluorfria vallor till priset av högfluor nu? Jag undrar om inte hela glidvallabranschen bara är en stor bluff

Swix nya pulver lär bli 50% dyrare än de gamla fluorpulvren...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Det som de förlorar på osålda flourvallor skall de ta igen på de flourfria.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar